Financa
Digitalni poslovni portal

- OGLAS -

Više od polovice ruske putničke avijacije moglo bi propasti do 2025. godine

Nakon što je Rusija zbog invazije na Ukrajinu pogođena sankcijama Zapada, analitičari su rekli da će trebati oko dva mjeseca da vidimo njihove posljedice u ruskom zrakoplovnom sektoru, a izgleda da su se njihove prognoze obistinile.

Ruskim zračnim prijevoznicima zabranjen je let iznad većeg dijela Europe i Sjeverne Amerike dok je američkim i europskim proizvođačima zabranjena prodaja zrakoplova i dijelova ili pružanje tehničke podrške za njih.

Tijekom pandemije ruske zračne luke nadmašile su rivale poput londonskog Heathrowa i Frankfurta zahvaljujući rastućem domaćem tržištu. No od početka rata ruska Federalna agencija za zračni promet (Rosaviacija) zbog sigurnosnih je razloga zatvorila 11 manjih zračnih luka, uglavnom u središtu i na jugu zemlje.

Kako nema prometa, tako su zračne luke prisiljene otpuštati zaposlenike ili ih pak šalju na prisilni odmor, kao što je slučaj u Šeremetjevu, najvećoj moskovskoj zračnoj luci. U Vnukovu su prošlog tjedna izvijestili 2000 zaposlenih o mogućim otpuštanjima, prenosi tportal.

U silaznoj je putanji i potražnja za domaćim letovima. Prodaja karata na turističkom portalu Tutu.ru pala je za trećinu u ožujku i travnju u odnosu na isto razdoblje 2021. Aeroflot, državni prijevoznik čije se ime našlo u prvom krugu zapadnih sankcija, zabilježio je pad broja putnika u ožujku za petinu u odnosu na isto razdoblje 2021.

Ruski državni mediji izvijestili su prošlog mjeseca da Kremlj razmatra hoće li iskoristiti oko 107 milijardi rubalja (1,5 milijardi eura) iz svog državnog fonda za dokapitalizaciju zrakoplovne kompanije. Usto crna lista označava ruske prijevoznike kao nesigurne.

‘Zračni prostor bit će zatvoren neko vrijeme, ruskim zračnim prijevoznicima bit će zabranjen let u Europu i druge zemlje, a sada su ruski prijevoznici na crnoj listi EU-a. Teško je odrediti koliko će to trajati’, rekao je Volodimir Bilotkač, profesor upravljanja zračnim prijevozom u Singapurskom institutu za tehnologiju.

Poteškoće u servisiranju

Zbog dugoročne izolacije Rusije postavlja se pitanje kako će prijevoznici pristupiti rezervnim dijelovima i održavanju ili nadoknaditi ‘rupu’ što su je ostavile leasing tvrtke koje vjerojatno neće htjeti ponovno poslovati s tom državom. Naime Rusija je narušila odnose s leasing tvrtkama novim zakonom koji je unajmljene zrakoplove reklasificirao kao ruske, kršeći time međunarodna pravila o zrakoplovstvu.

‘Proći će jako, jako dugo vremena dok opet ne poželimo suradnju u Rusiji, ako ikada’, rekao je Domhnal Slattery, izvršni direktor irskog leasing diva Avolona.

Bez rezervnih dijelova i novih priručnika za popravak sa Zapada, Rusija se suočava sa sve većim poteškoćama u servisiranju svoje flote i zadovoljavanju međunarodnih standarda.

Ruski zrakoplov Suhoj Superjet 100 u velikom je problemu. Unatoč proizvođaču sa sjedištem u Moskvi, njegove motore isporučuje PowerJet, a riječ je o zajedničkom ulaganju ruskog NPO Saturna i francuske tvrtke Safran. Proizvodnja motora zaustavljena je u ožujku, nakon što je PowerJet suspendirao ugovor s ruskim vlasnicima tvrtke, prema ruskom izvješću.

Rosaviacija je prošlog tjedna odbacila ‘svaku zabrinutost koju su izrazile strane države u vezi sa sigurnošću letova ruskih zrakoplova’. No stručnjaci iz industrije kažu da je nejasno kako će nedostatak servisiranja, pristupa novim dijelovima i vođenja evidencije utjecati na vrijednost i sigurnost tih mlažnjaka. Neke zrakoplovne tvrtke zaprijetile su tako prizemljenjem aviona zbog nedostatka pristupa dijelovima.

Zrakoplov Aeroflota

Nedostatak dijelova i nemogućnost održavanja motora od uvođenja sankcija

Irkutsk IrAero, koji obavlja domaće i međunarodne letove, pozvao je na potporu vlade da bi zrakoplovi i dalje letjeli. Njegov direktor predložio je da Moskva prenese odgovornost za popravak motora i rezervne dijelove na Saturnovu matičnu tvrtku, United Engine Corporation, koja je dijelom u vlasništvu ruske države.

Ruska državna obrambena tvrtka Rostec, koja ima udio u United Engine Corporationu, izrazila je ‘iznenađenje‘ komentarima IrAera, navodi TASS, moskovska državna novinska agencija.

‘Koliko znamo, avioprijevoznik nema problema s flotom letova. Svi Superjetove tvrtke sada su u pogonu, motori u avionima su dostupni, nema objektivnih razloga za paniku’, ustvrdili su iz tvrtke Rostec.

IrAero nije jedini zabrinuti zrakoplovni prijevoznik. Tri druga čelnika zračnih prijevoznika koji lete Superjetom rekla su ruskom poslovnom izdanju RBC da se suočavaju s problemima s održavanjem motora od uvođenja sankcija EU-a. Jedan izvršni direktor rekao je da će njegov prijevoznik morati zaustaviti letove Superjeta ove jeseni ako se tehnička podrška ne poboljša.

Kremlj je očito zabrinut za budućnost sektora. U travnju su najavili fond vrijedan 100 milijardi rubalja za potporu domaćoj industriji kao odgovor na sankcije. Putin je obećao da će ta mjera pomoći da letovi pojeftine i da se poveća proizvodnja zrakoplova.

Rusko ministarstvo prometa izradilo je nacrt programa za razvoj industrije zračnog prijevoza u zemlji do 2030., što uključuje popunjavanje nacionalne flote s 1000 ruskih zrakoplova, javljaju ruski mediji.

No i s time vjerojatno slijede problemi jer pojačana proizvodnja teško da će popuniti prazninu preko noći. Tvornica koja radi na novom zrakoplovu Irkut MS-21 rekla je da isporuka neće biti spremna do 2024. zbog sankcija i nedostupnosti dijelova.

Predviđa se da se putnički promet neće vratiti na razine prije pandemije do 2030. Prognoza, koja uzima u obzir probleme održavanja stranih zrakoplova, kaže da bi više od polovice ruske flote moglo biti ‘rastavljeno na dijelove’ do 2025. godine.

‘Kina nema nikakve koristiti od podrške Rusiji’

Kina, kao potencijalni saveznik ruskog zrakoplovnog sektora, nije iskazivala značajniju podršku Rusiji.

Moskva i Peking imaju zrakoplovno-svemirski savez – Kinesko-rusku međunarodnu korporaciju za komercijalne zrakoplove (CRAIC) – čiji je cilj parirati Airbusu i Boeingu. No nije jasno što će se dogoditi s planiranim zrakoplovom CRAIC CR929, koji bi trebao biti dovršen do kraja desetljeća, a koji se također dijelom oslanja na zapadnjačke motore.

‘Kineska zrakoplovna industrija nema nikakve koristi od podrške Moskvi. Rusija nudi vrlo malo u sektoru civilnog zrakoplovstva. To je malo tržište, a ne rastuće. Sa stajališta financiranja zrakoplova, to je poput otrovnog otpada, uključujući Kineze. Proizvodna strana sklona je korupciji i općenito nema dovoljno sredstava’, rekao je Richard Aboulafia, analitičar zrakoplovnog poslovanja.

Air Serbia nastavila je s letovima za Moskvu dok je Turska pokrenula novog prijevoznika, Southwind Airlines, namijenjenog ruskim turistima koji ovog ljeta imaju malo drugih mogućnosti putovanja.

Pretplatite se na naše obavijesti
Prijavite se ovdje kako biste primali najnovije vijesti, ažuriranja izravno na Vaš email.
Možete se odjaviti u bilo kojem trenutku
Možda Vam se sviđa

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste u redu s tim, ali možete odbiti ako želite. Prihvati Opširnije