Financa
Digitalni poslovni portal

- OGLAS -

MasterIndex: Građani BiH žele širu paletu mogućnosti plaćanja karticama

Petina platnih kartica koristi se za plaćanje svakog dana, a čak 40 posto njih barem jednom tjedno – rezultati su najnovijeg MasterIndex BiH istraživanja. Razlog za često korištenje platnih kartica leži prije svega u jednostavnosti i praktičnosti koju ova platna metoda nosi, što je istaknulo 26 posto ispitanika, dok još 22 posto njih cijeni stalni pristup sredstvima na računu.

Godišnja studija o navikama i potrebama aktivnih korisnika platnih kartica koju kompanija Mastercard u BiH tradicionalno provodi od 2017. godine ističe da su debitne kartice i dalje kartični proizvod koji najveći broj ispitanika (91%) posjeduje. One se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (66%), na benzinskim crpkama (45%), u trgovinama odjeće i obuće (43%), za online kupovinu (23%), kao i za plaćanje mjesečnih računa na šalterima i u online aplikacijama komunalnih poduzeća i telekoma (18%).

Vrsta i učestalost korištenja kartica
Vrsta i učestalost korištenja kartica

Kada su u pitanju lokacije na kojima bi željeli plaćati karticama, a da to trenutno nije moguće,  osim državnih institucija i komunalnih poduzeća (27%), građani su istaknuli tržnice (24%) i mjesta za naplatu parkinga (20%), a po prvi put od kako se provodi istraživanje na prvom mjestu našle su se medicinske ustanove (34%).

Željene lokacije za širenje mreže POS terminala
Željene lokacije za širenje mreže POS terminala

Svaki četvrti ispitanik je rekao da u novčaniku posjeduje kreditnu karticu kojom se plaćanja najčešće obavljaju u trgovinama namještaja i tehnike (49%), u trgovinama odjeće i obuće (45%), u supermarketima (44%) i za plaćanje goriva na benzinskim crpkama (36%).

„O uzlaznom trendu bezgotovinskih plaćanja u BiH odlično svjedoči podatak iz MasterIndex istraživanja o tome da ne samo da su standardna i beskontaktna kartična plaćanja prvi izbor za iznose preko 60 KM, već da je to više nego duplo češći slučaj u odnosu na gotovinu, odnosno 69 prema 31 posto odgovora ispitanika. Sve digitalniji životni stil građana otvara put za dalju implementaciju bezgotovinskih rješenja, dok istovremeno, prioritet za javni i privatni sektor treba biti širenje prihvatne mreže u MSP sektoru i kod netradicionalnih trgovaca, jer je u BiH i dalje jako velik prihvatni jaz u odnosu na europski prosjek“, izjavila je Jelena Ristić, direktorica kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.

Učestalost online plaćanja
Učestalost online plaćanja

Ristićeva je dodala da je po prvi put na tržištu BiH tijekom mjeseca svibnja implementirana Pay&Get kampanja čiji je cilj bio podržati kupovinu kod domaćih e-trgovca i dodatno potaknuti dalji rast online transakcija. Iako je kampanja dala uspješne rezultate ostvarivši dvocifreni rast e-commerce transakcija u samo mjesec dana, treba naglasiti da na BiH tržištu i dalje nema dovoljno, ne samo online mjesta za prihvat, nego i putem POS uređaja, što potvrđuje potrebu za zajedničkim naporima javnog i privatnog sektora za stvaranjem boljih prilika u pogledu prihvata, što zauzvrat državi i cjelokupnom tržištu donosi korist.

Ispitujući što je to što građane motivira da plaćaju karticama, MasterIndex je pokazao da su to prije svega popusti (59%) i mogućnost plaćanja karticom na bilo kojoj lokaciji (44%), a na listi su se našli i povrat novca (37%) i mogućnost podizanja gotovine prilikom plaćanja karticama (36%). Ova posljednja opcija, koju je kompanija Mastercard na susjedno tržište Srbije uvela još 2019. godine, još uvijek nije dostupna u BiH, a kako studija pokazuje postoji interesiranje kod građana i najčešće bi voljeli koristiti ovu uslugu u supermarketima (37%), na benzinskim crpkama (23%), te u lokalnim trgovinama namirnica (14%).

Gdje bi korisnici voljeli koristiti uslugu podizanja gotovine kod plaćanja računa karticom
Gdje bi korisnici voljeli koristiti uslugu podizanja gotovine kod plaćanja računa karticom

Građani BiH najčešće biraju domaće web trgovine

MasterIndex pokazaju da se 71% ispitanika susrelo sa online plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se online plaćanja obavljaju na mjesečnom nivou (34%), dok 9% ispitanika prakticira plaćati online makar jednom tjedno.

Kućne potrepštine online kupuje 39% građana, a 26% online plaća račune, što na nivou tržišta predstavlja značajan faktor za edukaciju krajnjih korisnika i uključivanje novih građana u e-commerce vode. Pored plaćanja računa, ispitanici online kupuju odjeću (35%), sportsku opremu (20%) i namirnice (16%).

Platne metode za e-commerce aktivnosti
Platne metode za e-commerce aktivnosti

Domaće web trgovine su češća šoping adresa od inozemnih online trgovina (38% naspram 17% ispitanika), a 22% ispitanika nema preferencije. Nije zanemariv ni udio koji u online trgovini imaju društvene mreže, poput Instagrama i Facebook-a, kao novi kanali prodaje kojima se okreće 15% ispitanika MasterIndex istraživanja.

Pretplatite se na naše obavijesti
Prijavite se ovdje kako biste primali najnovije vijesti, ažuriranja izravno na Vaš email.
Možete se odjaviti u bilo kojem trenutku
Možda Vam se sviđa

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste u redu s tim, ali možete odbiti ako želite. Prihvati Opširnije