Financa
Digitalni poslovni portal

Što radi CEO?

CEO (Chief Executive Officer) je najpoželjniji, ali i najmanje shvaćen posao u tvrtki. U prijevodu – svi to žele, ali ne znaju što bi trebali, tj. kakav bi im bio opis posla. Pročitajte što radi CEO.

Sadržaj članka:

CEO (Chief Executive Officer) je najpoželjniji, ali i najmanje shvaćen posao u tvrtki. U prijevodu – svi to žele, ali ne znaju što bi trebali, tj. kakav bi im bio opis posla. Kod nas se ovo radno mjesto jednostavno prevodi kao “direktor”, ali s obzirom da je sada popularan izraz CEO, mi ćemo ga koristiti u tekstu.

Većina vjeruje da CEO može raditi što god hoće, da je moćan i magično sposoban. Naravno, ništa od ovoga nije daleko od istine, ali po prirodi bi opis posla direktora trebao značiti zadovoljavanje potreba zaposlenika, klijenata, investitora, zajednice i zakona. Neki poslovi se mogu delegirati, ali neke elemente posla morate raditi samostalno.

Što uključuje ovaj složen posao?

4 glavne odgovornosti direktora u tvrtki

Ovo nije baš najtradicionalniji opis posla, već više pregled trenutnih uloga koje izvršni direktor ima u tvrtki. Ovo je dio posla koji se ne može delegirati:

  • Postavljanje strategije i smjera
  • Modeliranje i postavljanje kulture poduzeća
  • Izgradnja i vođenje višeg izvršnog tima
  • Raspodjela kapitala prema prioritetima poduzeća

Njegova isključiva odgovornost u vezi s ovim stavkama je pobrinuti se da se one pravilno provedu. CEO može raditi što god želi ostatak vremena.

Za uspjeh na ovoj poziciji potrebno je mnogo više od poznavanja opisa njegovog posla.

CEO bi trebao znati mjeriti svoj uspjeh, kako izbjeći zamke koje su specifične za njegovu ulogu i pokušati se ponašati normalno, a s vremenom naučiti još više vještina i biti bolji u svom poslu.

Opis posla izvršnog direktora

Ljudi su općenito u strahu kad netko ima titulu CEO-a, pogotovo zbog moći koju posjeduje, visoke plaće i šanse da drugima bude gazda.

Velika je šteta što ih je jako malo koji su stvarno dobri u tome što rade. Zapravo, samo 1 od 20 je u prvih 5%. Mnogi niti ne znaju što njihov posao uključuje, pa malo njih može izvući maksimum iz svog potencijala.

Više od bilo kojeg drugog posla, odgovornosti na poziciji glavnog izvršnog direktora razlikuju se od dužnosti do mjerenja. On je odgovoran za sve, pogotovo ako se radi o start-up poslu. On je odgovoran i za uspjeh i za neuspjeh poduzeća.

Izvedba, marketing, strategija, financije, stvaranje kulture tvrtke, ljudski resursi, zapošljavanje, otpuštanje, poštivanje sigurnosnih propisa, prodaja, PR… Sve to pada na njegova leđa.

Koje su dužnosti glavnog direktora?

Direktor mora sam obavljati određene dužnosti. Neke stvari se ne mogu delegirati, kao što su:

  • stvaranje imidža
  • izgradnja tima višeg menadžmenta,
  • osiguravanje financiranja emisije kapitala,

Mnogi izvršni direktori start-upa misle da je prikupljanje sredstava njihova najvažnija dužnost. Važan je, ali njihov najveći doprinos je u izgradnji vrhunskih biznisa koji će donositi novac.

Ovo su glavne dužnosti CEO:

1. Postavljanje strategije i vizije

Postavljanje strategije i vizije njegova je glavna dužnost. Tim višeg menadžmenta može pomoći u razvoju strategije, investitori mogu odobriti poslovni plan, ali CEO je taj koji u konačnici određuje smjer.

Na koje tržište će tvrtka ući? Protiv kojih konkurenata? S kojim linijama proizvoda? Kako će se tvrtka razlikovati?

CEO odlučuje, postavlja proračune, formira partnerstva i zapošljava tim za pravilno upravljanje tvrtkom.

2. Izgradnja poslovne kulture

Njegova druga dužnost je izgradnja kulture. Posao se dovršava uz pomoć ljudi i oni su pod dubokim utjecajem poslovne kulture. Loše radno mjesto može otjerati dobre ljude. Sjajno mjesto za rad privući će i zadržati najbolje.

Kultura se gradi na mnogo načina, a CEO je taj koji daje ton. Svaki njegov/njezin postupak ili interakcija šalje kulturnu poruku. Odijevanje šalje signal o formalnosti radnog mjesta. S kim generalni direktor razgovara šalje signal o tome tko jest, a tko nije bitan. Način na koji postupa s pogreškama (povratne informacije i neuspjeh) šalje signal o preuzimanju rizika. Koga otpušta i s čime se suočava stvari su koje također oblikuju kulturu.

Evo primjera utjecaja poslovne kulture na tim:

Projektni tim radio je tijekom vikenda na web stranici kako bi je pokrenuo. Rokovi su bili kratki. Njihova direktorica bila je na odmoru kad je stranica pokrenuta i nije ih nazvala da im čestita. Što se nje same tiče, nije htjela miješati svoj privatni život s poslom. Zatim, ovo je bila poruka da joj je osobni život važniji od vikenda i večeri koje su morali žrtvovati kako bi sve obavili do roka.

Sljedeći put se neće toliko truditi. Emocija i utjecaj kulture bili su stvarni, čak i kad nije ispalo onako kako je CEO željela. Čestitka CEO-a timu može motivirati tim kao ništa drugo, a šutnja ih također može demotivirati.

3. Izgradnja tima

Generalni direktor je taj koji zapošljava, otpušta i vodi tim višeg menadžmenta, dok su oni ti koji zapošljavaju, otpuštaju i vode ostatak tvrtke. Glavni izvršni direktor mora moći zapošljavati i otpuštati one koji ne ispunjavaju uvjete.

Mora riješiti probleme između starijih članova tima i držati ih zajedno u istom smjeru. Postavlja smjer komunicirajući strategiju i viziju prema kojoj se tvrtka kreće. Strategija utvrđuje smjer. Samo uz jasan smjer tim može raditi zajedno i doći do cilja.

Ako je vizija postavljena kamo tvrtka ide, vrijednosti će reći kako će tvrtka postići taj cilj. Vrijednosti diktiraju prihvatljivo ponašanje. CEO implementira vrijednosti kroz akcije i reakcije.

Postavljanje kliznog rasporeda šalje poruku o ocjenjivanju kvalitete.

Herojski oporavak tima ne treba slaviti kada su mogli izbjeći problem zajedno, a to šalje poruku prevencije umjesto kontrole štete. Ljudi primaju naznake o unutarnjim vrijednostima (povjerenje, iskrenost, otvorenost) iz postupaka osobe na poziciji CEO-a.

4. Raspodjela kapitala

CEO je taj koji određuje proračun u tvrtki. Financira projekte koji podržavaju strategiju i odbija projekte koji gube novac ili ne podržavaju strategiju. On ili ona pažljivo razmatra glavne troškove tvrtke i upravlja kapitalom tvrtke.

Ako tvrtka ne može iskoristiti svaki dolar prikupljen od investitora da proizvede barem 1 dolar vrijednosti, tada odlučuje kada vratiti novac investitorima. Neki izvršni direktori sebe ne smatraju financijskim stručnjacima, ali oni ipak u konačnici odlučuju što će učiniti s financijama tvrtke.

U koje zamke može upasti CEO?

Generalni direktor može stvarati probleme tvrtki kada ne razumije svoje dužnosti ili kada nema adekvatan sustav za mjerenje svog uspjeha. Istina je da sam rad može pokvariti nestručna osoba. Kaže se da moć kvari ljude, a malo je moćnijih pozicija od pozicije predsjednika uprave.

Nažalost, vrlo često se događa da direktor postane prepotentan, a da toga nije ni svjestan. Brzo zaborave kako je to imati šefa. Imaju svu slobodu ignorirati povratne informacije koje ne žele čuti i neće nikome odgovarati za njih, tj. neće nikome polagati račune.

Mogu si dati povišice i istinski vjeruju da to zaslužuju. Često zaborave kako je to biti “netko običan”.

Malo je direktora koji se razumno i normalno ponašaju prema svojim zaposlenicima, ali to je već stvar psihologije i karaktera pojedine osobe koja se preobrazila kada je dobila vlast u svoje ruke.

Velika je prijetnja poslovanju kada CEO postane arogantan. Kad vam stvari krenu po zlu, možete kriviti bilo koga oko sebe, a da ne tražite nekoga u sebi. Vrlo lako može reći:

“Moji zaposlenici to jednostavno ne shvaćaju i nesposobni su.”

Pritom nikad ne razmišlja da ih je on angažirao.

Je li zaposlio ljude koji nisu bili kompetentni? Može li biti da ne komunicira jasno ciljeve? Može tvrditi da su se “tržišni uvjeti promijenili”. To može biti jedan od razloga za propast poslovanja, ali posao CEO-a je da preduhitri tržišne pozicije s mnoštvom mogućih scenarija, kako bi se tvrtka vratila na put uspjeha.

Također, titula izvršnog direktora može dovesti do pretjeranog samopouzdanja. Često može pomisliti:

“Budući da sam CEO, mogu razumjeti posao bolje od bilo koga drugog.”

Nijedan CEO ne može biti stručnjak u svim područjima. Direktor koji radi svoj posao provodi vrijeme gledajući širu sliku.

Ako poznaje detalje posla bolje od svojih zaposlenika, onda ili zapošljava neadekvatne ljude ili provodi vrijeme na krivim razinama organizacije. U redu je da izvršni direktor upravlja operacijama ako je potrebno, ali onda bi trebao brzo zaposliti dobrog operativnog menadžera i fokusirati se na strategiju, jer to je ono što će tvrtku tjerati naprijed.

S obzirom na to da sebe smatraju nepogrešivima, često misle da više nemaju što naučiti pa lako prestanu tražiti nova znanja. Bez kvalitetne povratne informacije o tome kako rade svoj posao, mogu pogrešno misliti da njihovi postupci vode do uspjeha.

U stvarnosti, ono što se događa je da glavni izvršni direktor radi pogrešnu stvar, ali njegov tim naporno radi da mu to prikrije.

Ovo su dužnosti i odgovornosti direktora, a u nekim narednim tekstovima pisat ćemo i o tome kako direktor može raditi na sebi kako bi izbjegao ove zamke u koje mnogi lako upadaju, te unaprijedio poslovanje tvrtke i ljudi koji ga slijede.

Izvor: steverrobins.com

Pretplatite se na naše obavijesti
Prijavite se ovdje kako biste primali najnovije vijesti, ažuriranja izravno na Vaš email.
Možete se odjaviti u bilo kojem trenutku
Možda Vam se sviđa

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste u redu s tim, ali možete odbiti ako želite. Prihvati Opširnije