Financa
Digitalni poslovni portal
Financa Header Banner – 970×250 br 6

Uz 3 jednostavne navike poboljšajte svoje kritičko razmišljanje

Prije nekoliko godina, jedan CEO uvjeravao je sviju kako je njegova tvrtka lider na tržištu. “Klijenti neće otići zbog konkurenata. Previše ih košta promjena.” Za nekoliko tjedana, proizvodni div Procter & Gamble odlučio je kako neće obnoviti svoj ugovor s tvrtkom. CEO je bio šokiran – ali nije trebao biti.

Helen Lee Bouygues, predsjednica Zaklade Reboot sa sjedištem u Parizu. Bivša je partnerica u McKinsey & Company, više od 20 godina pomaže organizacijama koje se bore. Ponekad su bili loše vođeni. Ponekad nisu ostali ukorak s  tehnologijama koje se mijenjaju. U nekoliko slučajeva članovi seniorskog tima jednostavno su bili nemarni. Ali prema njenom iskustvu, ovi organizacijski problemi imaju zajednički uzrok: nedostatak kritičkog razmišljanja.

Previše poslovnih lidera jednostavno ne razmišlja o gorućim problemima. Ne odvajaju vrijeme za procjenu teme sa svih strana. Lideri često donose zaključak, bez obzira što nisu pregledali dokaze dokaze. Što je još gore, lideri će samo odabrati dokaze koji podupiru njihova prijašnja uvjerenja. Nedostatak metakognicije – ili razmišljanja o razmišljanju – također je glavni pokretač koji ljude jednostavno čini previše samopouzdanima.

Tri su jednostavne stvari koje možete učiniti kako biste poboljšali svoje vještine kritičkog razmišljanja:

  • Ispitajte pretpostavke
  • Rezonirajte logički
  • Tražite raznolikost mišljenja

Sada možda mislite: “Već to radim”. I vjerojatno je tako, ali samo ne namjenski i temeljito koliko biste mogli. Kultiviranje ove tri ključne mentalne navike uvelike će vam pomoći da postanete bolji u sve željenijoj vještini na tržištu rada.

Ispitivanje pretpostavki

Kada se radi na reorganizaciji, obično se započinje ispitivanjem pretpostavki tvrtke. Jednom je Helen obišla desetke trgovina jednog trgovačkog lanca, predstavljajući se kao kupac. Ubrzo je otkrila da je tvrtka pretpostavila da njeni klijenti imaju daleko veći raspoloživi prihod nego što stvarno imaju. Zbog ovog pogrešnog uvjerenja tvrtka je precijenila svoju odjeću. Svake bi godine zaradili milijune više da su prodavali jeftinije košulje i hlače.

Naravno, teško je sve dovesti u pitanje. Zamislite da prolazite kroz dan pitajući se: Je li nebo stvarno plavo? Što ako osoba pored mene nije moja kolegica nego njezina sestra blizanka? Kako mogu doista znati da gospodarstvo neće sutra implodirati?

Prvi korak u propitivanju pretpostavki je, dakle, utvrđivanje kada propitivati pretpostavke. Ispada da je pristup ispitivanju osobito koristan kada su ulozi visoki.

Dakle, ako ste u raspravi o dugoročnoj strategiji tvrtke na kojoj će se temeljiti godine truda i troškova, svakako postavite osnovna pitanja o svojim uvjerenjima: Kako znate da će se posao povećati? Što istraživanje govori o vašim očekivanjima o budućnosti tržišta? Jeste li odvojili vremena da uđete u figurativne cipele svojih kupaca kao “tajni kupac”?

Drugi način da preispitate svoje pretpostavke je da razmotrite alternative. Mogli biste se zapitati: Što ako se naši klijenti promijene? Što ako naši dobavljači propadnu? Ovakva pitanja pomažu vam da steknete nove i važne perspektive koje vam pomažu usavršiti razmišljanje.

Logičko rezoniranje

Prije mnogo godina Helen je preuzela zadatak reorganizacije odjela donjeg rublja jedne velike tvrtke. Rast jedne od njegovih glavnih proizvodnih linija bio je u opadanju godinama. Nitko nije mogao shvatiti zašto.

Ispostavilo se da je tvrtka napravila pogrešku u razmišljanju pretjerane generalizacije, donoseći sveobuhvatan zaključak na temelju ograničenih ili nedostatnih dokaza. Naime, tvrtka je vjerovala da svi njihovi međunarodni kupci imaju slične preferencije vezane za donje rublje. Prema tome – slali su iste modele grudnjaka u sve trgovine diljem Europe.

Kad je Helenin tim počeo razgovarati sa zaposlenicima i potrošačima, shvatili su da su kupci u različitim zemljama prijavili vrlo različite ukuse i preferencije. Britanke su, primjerice, bile sklone kupovati čipkaste grudnjake u jarkim bojama. Talijanke su preferirale bež grudnjake, bez čipke. A oni u Sjedinjenim Državama bili su vodeći u svijetu u kupnji sportskih grudnjaka.

Ovoj je kompaniji napredak u razmišljanju pomogao da dramatično poboljšaju svoju krajnju granicu. Dobra vijest je da formalna praksa logike datira najmanje 2000 godina unatrag – od Aristotela. Tijekom ta dva tisućljeća logika je dokazala svoje zasluge donošenjem dobrih zaključaka.

Dakle, u svojoj organizaciji obratite pozornost na “lanac” logike konstruiran određenim argumentom. Zapitajte se: Je li argument u svakoj točki potkrijepljen dokazima? Nadovezuju li se svi dokazi jedni na druge kako bi proizveli čvrst zaključak?

Biti svjestan uobičajenih zabluda također vam može omogućiti logičnije razmišljanje. Na primjer, ljudi se često bave onim što je poznato kao “post hoc” razmišljanje. U ovoj zabludi ljudi vjeruju da “budući da je događaj Y uslijedio nakon događaja X, događaj Y mora biti uzrokovan događajem X.”

Tako, na primjer, menadžer može vjerovati da njegovi prodajni agenti ostvaruju veću prodaju u proljeće jer su potaknuti motivacijskim govorima održanim na godišnjoj prodajnoj konferenciji u veljači — ali dok se ta pretpostavka ne testira, nema načina da menadžer može znati da je njegovo uvjerenje ispravno.

Raznolikost mišljenja i suradnja

Godinama je Helen jedina partnerica u McKinseyjevom transformacijskom timu. I danas, iako radi u više od šest korporativnih odbora, obično je jedina Azijatkinja i jedina žena u prostoriji tijekom sastanaka.

Na temelju svog porijekla i životnog iskustva, sklona je vidjeti stvari drugačije od ljudi oko sebe. To joj je često išlo u korist. Ali ni ona nije imuna na grupno razmišljanje. Kad je u blizini ljudi koji su joj slični iz bilo kojeg razloga – dobi, politike, vjere – pokušava pridobiti različita gledišta. Kaže da je to čini boljim misliocem.

Prirodno je da se ljudi udružuju s ljudima koji misle ili djeluju poput njih. To je posebno vidljivo na internetu, gdje je tako lako pronaći određenu kulturnu nišu. Algoritmi društvenih medija mogu dodatno suziti naše perspektive, servirajući samo vijesti koje odgovaraju našim osobnim uvjerenjima.

Ovo je problem. Ako svi u našim društvenim krugovima misle kao i mi, postajemo rigidniji u razmišljanju i manje je vjerojatno da ćemo promijeniti svoja uvjerenja na temelju novih informacija. Zapravo, što više ljudi slušaju ljude koji dijele njihova stajališta, istraživanje pokazuje da njihova stajališta postaju sve više polarizirana.

Ključno je izaći izvan svog osobnog balona. Možete početi pomalo. Ako radite u računovodstvu, sprijateljite se s ljudima iz marketinga. Ako uvijek idete na ručak sa starijim zaposlenicima, otiđite na utakmicu sa svojim mlađim kolegama. Uvježbavanje na ovaj način pomoći će vam da pobjegnete od uobičajenog razmišljanja i steknete bogatije uvide.

Kada radite u timovima dajte ljudima priliku da samostalno daju svoje mišljenje bez utjecaja grupe. Helen, na primjer, kada traži savjet, obično prešuti svoje preferencije i zamoli članove tima da joj svoja mišljenja pošalju e-mailom u zasebnim bilješkama. Ova taktika sprječava ljude da se uključe u grupno razmišljanje.

Iako ove jednostavne taktike mogu zvučati lako ili čak očito, rijetke su u praksi, osobito u poslovnom svijetu, a previše organizacija ne odvaja vremena za uključivanje u čvrste oblike razmišljanja. Ali važan rad na kritičkom razmišljanju se isplati. Dok sreća igra ulogu – ponekad malu, ponekad veliku – u uspjesima poduzeća, najvažnije poslovne pobjede postižu se pametnim razmišljanjem.

Izvor: Harvard Business Review

Pretplatite se na naše obavijesti
Prijavite se ovdje kako biste primali najnovije vijesti, ažuriranja izravno na Vaš email.
Možete se odjaviti u bilo kojem trenutku
Možda Vam se sviđa

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste u redu s tim, ali možete odbiti ako želite. Prihvati Opširnije