Anjali Sud , 37, izvršna je direktorica Vimea, globalne platforme za objavljivanje i dijeljenje videozapisa s preko 850 zaposlenika, 200 milijuna korisnika i nevjerojatnih 350.000 upload-a videa svaki dan. Imenovana je za izvršnu direktoricu 2017., a Vimeo je postao poduzeće izlistano na burzi.
Nedavno je organizirana video rasprava uživo u organizaciji TED-a a koja je prenošena na LinkedIn-u. U razgovoru Sud je priznala: “Od vremena kada sam bila tinejdžerica, sanjala sam da ću biti izvršna direktorica.” Prenosimo njenih devet savjeta kako doći do upravljačkog vrha iz pozicije u kojoj se trenutno nalazite.
1. Da biste bili vođa, morate znati da želite voditi…
“Uvijek sam željela biti vođa”. U svakoj fazi svoje karijere uvijek sam vodila vrlo eksplicitne razgovore sa nadređenima. Ponekad su išli dobro, a ponekad baš i ne, ali uvijek sam upravljala karijerom i znala sam reći: “Stvarno sam ambiciozna, željela bih raditi X ili Y, mislim da mogu biti od koristi. Želim da računate na mene kada se ukaže prilika” ili “Mislim da bi ovo mogla biti stvarno zanimljiva ideja. Što misliš?“
Umjesto da se oslanjam na svog menadžera da samo čarobno upravlja mojom karijerom umjesto mene, prebacila sam teret na sebe. Morate se osjećati ugodno da budete prilično eksplicitni u vezi s vašom karijerom, a ja sebe opisujem kao “preambicioznom”. Nekima to odgovara, dok drugima – osobito ženama – je manje ugodno. Moramo razbiti tu stigmu; trebali bismo slaviti ljude koji žele više. Samo moramo taj razgovor pretvoriti iz osobnog u konstruktivan, produktivan o tome kako ta [ambicija] pomaže poslovanju. To je ključ uspjeha!
Većina uposlenika osjeća da im je potreban formalni autoritet, ali mislim da se najbolji lideri i izvršni direktori na svijetu nikada ne oslanjaju na formalne autoritete.
2. … ali budite sigurni da znate šta se misli pod upravljanjem
Određeni broj mladih ljudi s kojima razgovaram osjeća pritisak da moraju napredovati u svojoj karijeri i [mislim da moraju] razjasniti: Što to znači? Vole li biti u kreativnom prostoru? Vole li upravljati velikim timovima? Toliko ljudi s kojima sam razgovarao ne žele upravljati velikim timovima, ali smatraju da moraju kako bi napredovali. I tako jednostavno morate razumjeti sebe, svoju motivaciju i skupove vještina, a zatim to morate pokušati mapirati prema potrebama kompanije u kojoj radite.
3. Moguće je voditi bez formalne vodeće uloge
“Druga stvar koju sam napravio a koja mi je pomogla jest da sam se potrudila da budem korisna i od pomoći u mnogim drugim funkcijama koje nisu baš bile moj posao, i to na nekakav neformalni način bez ega. Smiješno je — mnogi ljudi osjećaju da im je potreban formalni autoritet za vođenje, ali mislim da se najbolji lideri i najbolji izvršni direktori na svijetu nikada ne oslanjaju na formalni autoritet. Oni osvajaju povjerenje, inspiriraju i osnažuju ljude.
To je skup vještina koje možete razviti kada ste mlađi u svojoj karijeri i kada se ne možete osloniti na formalni autoritet. Morate utjecati i morate razvijati odnose s ljudima tako da će vas slušati iako možda nemate perspektivu u određenom polju. U ranom dijelu karijere vrijeme je da to razvijete i vježbate.
Liderstvo je osnaživanje ljudi da rade posao najbolje što mogu i da ishod procesa bude pozitivan – to su dva skupa vještina koje želite razviti.
Pronađite načine da kažete: “U redu, sjedite s potencijalnim kupcem kojeg zanima vaš proizvod, pa kako možete biti korisni da proizvod Vaše tvrtke završi u njegovim rukama? Kako možete utjecati da se posao završi, te da se razvije suradnja?” Mnogo toga se radi neformalno. Često i poslove koji nam direktno nisu u opisu radnog mjesta, ali aktoivno ili pasivno pomažemo u obavljanju istih. Nekad mi nije bilo jasno što točno radim, ali zapravo mi je to na kraju dalo puno neformalnog kredibiliteta i puno prakse u upravljanju.
5. Učinkovito pružanje povratnih informacija ključna je komponenta upravljanja
„Upravljanje osnažuje ljude da rade posao najbolje što mogu i postižu pozitivne rezultate; to su dva skupa vještina koje želite razviti. Ljudi kojima je stvarno stalo do razvoja svojih kolega dijele povratne informacije na način koji bi trebao biti od pomoći. Što više to radite, to vam više pomaže da razvijete osjećaj kako iz ljudi izvući ono najbolje. Na kraju krajeva, to je stvarno važno.
6. Dakle, uspjeli ste postati CEO! Pripremite se za prebacivanje s “činitelja” na “omogućavatelja”
“[Kada sam postala izvršni direktor] stvar koja se najviše promijenila za mene je zapravo nešto na čemu i danas radim svaki dan. Prešla sam od onoga koji čini – netko tko je bio u svim detaljima, poznavao svaku osobu, znala sve na čemu radimo – do pomagača. Shvatila sam da skup vještina koji mi je omogućio da postanem menadžer nije nužno isti skup vještina koji bi mi omogućio da budem CEO.
Dovođenje kvalitetnih ljudi dobro je za svaki posao. Međutim, ukoliko se ne stvara atmosfera među postojećim ljudima izostati će uspjeh.
Danas nije moj posao biti izvršitelj, koliko god mi to nedostaje. Moj je posao postaviti viziju, postaviti jasna očekivanja, dodijeliti resurse tako da ljudi budu spremni za uspjeh i osnažiti ih. I to u velikim količinama. To je vrlo, vrlo različit način razmišljanja. Trebalo je puno učenja i puno ljudi u mom timu je moralo reći: ‘Anjali, moraš se izvući iz ovoga.’ I iskreno, to je instinkt s kojim se još uvijek ponekad borim. Gledajte, postoje trenuci kada kao izvršni direktor ili vođa, morate biti u detaljima, morate biti u njima jako, jako puno, tako da je taj skup vještina još uvijek jako važan i ne bih stigao tu gdje jesam danas da ga nisam imala. Ali stvarno morate promijeniti način razmišljanja.”
7. Okružite se izvrsnim ljudima – uključujući i one koji se ne slažu s vama
“Da biste iz ljudi izvukli maksimum, morate im vjerovati. To zahtijeva od vas da naučite kako vjerovati više i oko sebe se okružiti većim stručnjacima u svom području od Vas, koji se ne slažu s vama cijelo vrijeme i koji dolaze s prijedlozima i s kojima se ne slažete. Važnost dovođenja izvrsnih ljudi nije samo ispravna i dobra za posao, već ne možete učiniti više osim ako ne osnažujete one oko sebe.”
Kao vođa, morate stvoriti osjećaj u ljudima da Vam mogu iskomunicirati jednostavno kada niste u pravu ili donosite krive zaključke
8. Želite li sve povesti sa sobom? Neka bude jednostavno
“Ključ za zadržavanje dobrog odnosa je jednostavnost komunikacije – sažimanje onoga što trebate učiniti na jednostavan i probavljiv način, ali ne gubiti suštinu. To je jako važno. Nakon što dobijete tu jednostavnu i shvatljivu poruku, budite dosljedni i ponovite je.
U Vimeu započinjem razgovore s pregledom naše strategije, naše misije ili vizije, naših prioriteta i onoga što moramo uraditi u sljedećih šest mjeseci. Onda pogledam što funkcionira, a što ne. Koristim taj okvir na svakom sastanku. Nakon što drugi usvoje taj okvir, on postaje dijelom kulture tvrtke. Također nije najseksi i najzanimljivije, ali stvari poput dokumentacije su od vitalnog značaja – imati sve informacije na portalu koji svakom zaposleniku dostupan”
Kako napredujete u hijerarhiji, budite svjesni “slijepih ulica” i trudite se biti transparenti.
9. Što više moći imate, to morate biti odgovorniji i pristupačniji
Kada sam postala CEO, počela sam primjećivati da su ljudi manje iskreni prema meni, bilo u vezi s nečim što su mislili da ne radim dobro ili se nisu slagali sa strategijom. Stoga morate izgraditi odnos na način da kolege direktno iskreno kažu gdje griješite. To je vaš posao kao upravitelja, jer ponekad jednostavno nećete imati sve informacije. Pogotovo kako se vaš tim povećava ili tvrtka raste, sve je više slojeva apstrakcije i postajete sve udaljeniji od onoga što se zapravo događa na terenu.
Dakle, do trenutka kada vam se nešto pojavi u formalnim kanalima, već je prekasno ili je prouzročilo gubitke. Puno razmišljam o stvaranju kulture u kojoj je ljudima super ugodno prozivati me na sastancima, znate, bez obzira na kojoj su razini ili koja im je titula. Ali također pokušavam pronaći načine i mehanizme povratnih informacija i druge procese da uhvatim “slijepe ulice”. Na bilo kojoj razini, kako napredujete, samo budite svjesni slijepih “ulica” i tražite načine za stvaranje transparentnosti.
Izvor: orginalni članak je objavljen na ideas TED