Ponedjeljak, 19 svibnja, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Upoznajte startup održive mode koji podržavaju H&M i Amazon

Kada je Gilberto Loureiro kao tinejdžer odrastajući u Portugalu provodio ljeta radeći u tvornici tekstila, otkrio je da osjeća „mržnju i ljubav“ prema načinu na koji se odjeća proizvodi.

Posao je bio težak: Loureirov posao bio je provoditi duge dane stojeći i promatrajući nedostatke u tkanini dok je prolazila kroz strojeve brzinom od oko 15 do 20 metara u minuti.

„Stvarno volim tekstilnu industriju i rješavanje problema, ali mrzim ovo… inspekcijski rad i neučinkovitost i otpad. To je zaista jedan od najtežih poslova na svijetu“, rekao je Loureiro za CNBC.

U desetljeću otkako je preuzeo svoju prvu smjenu u tvornici, Loureirov se način razmišljanja promijenio. Nakon što je magistrirao fiziku, suosnovao je Smartex, tehnološku tvrtku koja koristi kamere, softver za vid i umjetnu inteligenciju za uočavanje nedostataka u tekstilu tijekom njihove proizvodnje i time smanjuje udio tkanine koja se baca. Loureiro tvrdi da je tehnologija spriječila bacanje milijun kilograma tkanine u posljednje tri godine.

Otpad u modi

Moda ima veliki problem s otpadom, s otprilike kamionom odjeće koji se baca i zakopava ili spaljuje svake sekunde, prema podacima Zaklade Ellen MacArthur, neprofitne organizacije. Smartex tvrdi da njegova tehnologija za otkrivanje nedostataka znači da se po kilogramu gotove tkanine može proizvesti 0,37% više odjevnih predmeta – što se zbraja ako uzmete u obzir da je modni div Inditex (vlasnik Zare) 2024. godine, prema godišnjem izvješću, koristio 678.596 tona sirovina u svojim proizvodima.

Osim toga, moda je industrija koja još nije u potpunosti prihvatila digitalizaciju, rekao je Loureiro, dijelom zato što se smatra teškom. Izrada odjeće je komplicirana jer lanci opskrbe mogu biti dugi i fragmentirani, od uzgoja i prerade sirovina poput pamuka do tkanja i bojenja tekstila, dizajniranja uzoraka i šivanja tkanine u odjeću. Istovremeno, to je nepredvidiva industrija koja se brzo mijenja.

„Ako je ovo najveća industrija koja je još uvijek netaknuta internetom i jedan je od najvećih zagađivača na svijetu, a nitko ne radi na tome u smislu tehnologije, onda ovdje postoji ogroman jaz“, rekao je Loureiro. Prema EU, oko 20% globalnog onečišćenja vode uzrokovano je bojenjem i završnom obradom tijekom proizvodnje tekstila.

Ovaj nedostatak tehnologije u proizvodnji odjeće i potencijal da industrija postane učinkovitija učinili su Smartex privlačnim investitorima, rekao je Loureiro. H&M Group uložio je u Smartex 2022. godine, dok je Tony Fadell – izumitelj iPoda i Nest termostata – iste godine vodio investicijsku rundu od 24,7 milijuna dolara s Lightspeed Venture Partners.

Hrabrost investitora

Smartex je do danas prikupio više od 40 milijuna dolara, prema Loureiru, ali s obzirom na složenost industrije i poslovanje u više zemalja, rekao je, investitori su „hrabri“ da ga podrže. „Postoji ogromna vrijednost koju treba iskoristiti. Dakle, to je veliki rizik, a ne nagrada“, dodao je, s obzirom na veličinu industrije, koja se procjenjuje na više od 1,8 bilijuna dolara u 2025. godini.

Smartex i njegovi istaknuti investitori privukli su pozornost Amazona, koji je također uložio novac u tvrtku putem svoje AWS Compute for Climate Fellowship, inicijative koja podupire tehnološke startupove u područjima poput sigurnosti hrane, očuvanja prirode i otpornosti na klimatske promjene. Lisbeth Kaufman, voditeljica razvoja poslovanja u području klimatske tehnologije, startupova i rizičnog kapitala u AWS-u, pokrenula je stipendiju 2023. godine, a četiri tvrtke osvojile su mjesto u programu.

„Startupi u području klimatske tehnologije imaju toliko istraživanja i razvoja da moraju učiniti… možda čak i više od… standardnih tehnoloških tvrtki, moraju izmisliti novu znanost ili novu tehnologiju, kao i nove poslovne modele“, rekla je Kaufman. Tvrtke u stipendiji imaju pristup AWS stručnjacima kao i naprednim računalnim uslugama, a 20 tvrtki bit će odabrano za sudjelovanje ove godine s ukupnim ulaganjem od 4 milijuna dolara. Smartex koristi AWS tehnologiju za obuku svojih modela strojnog učenja kako bi identificirao nedostatke u tkanini, koji se mogu značajno razlikovati.

Vrijeme povrata ulaganja

Loureiro provodi većinu vremena posjećujući tvornice tekstila, uglavnom u azijskim zemljama poput Bangladeša i Vijetnama, gdje pronalazi vlasnike tvornica koji žele razumjeti koliko će se brzo ulaganje u Smartex isplatiti.

„Ako za 30 sekundi nije uvjeren u povrat ulaganja, za manje od godinu dana, na primjer, ispada iz igre… Moramo im dokazati da će uštedjeti na materijalima, pređi ili električnoj energiji“, rekao je Loureiro. Većina vlasnika tvornica koji se prijave troše „nekoliko stotina tisuća dolara“ na Smartex. „Moramo se pobrinuti da su uštede puno, puno veće od troškova“, rekao je Loureiro. Prosječno razdoblje povrata ulaganja u Smartex je od devet do 18 mjeseci, prema Apparel Impact Instituteu.

Cilj Smartexa je postati „operativni sustav“ za tvornice u cijelom modnom lancu opskrbe kako bi brendovi mogli pratiti informacije poput odakle dolazi odjeća, gdje se nalazi u proizvodnom procesu i koliko se vode koristi za proizvodnju artikala. „To su osnovna pitanja na koja je većini modnih brendova vrlo teško ili nemoguće odgovoriti“, rekao je Loureiro.

Fadell je usporedio potencijal Smartexa s Appleovim softverskim ekosustavom, rekao je Loureiro. „Ne radi se o računalu, Macu ili iPhoneu ili AirPodsima, već o tome što oni mogu učiniti zajedno, stvarajući ekosustav, sloj na vrhu koji postaje mnogo vrjedniji.“

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno