Ken Kutaragi, tvorac PlayStation konzole, suočavao se s ogromnim skepticizmom u početnim fazama razvoja. Mnogi su mu govorili da će propasti, a on je bio u stalnom sukobu sa svojim nadređenima i proizvođačima igara. Iako je Sony bio poznat po svojim inovacijama u elektronici, Kutaragi je morao uvjeriti sve u potencijal svoje konzole. “Svi su nas smatrali neuspješnim,” prisjeća se Kutaragi u rijetkom intervjuu za AFP.
PlayStation je prvi put predstavljen 3. prosinca 1994. godine, i to s revolucionarnom 3D grafikom i igrama kao što su Tomb Raider i Metal Gear Solid. U to vrijeme, Nintendove konzole i slični uređaji bili su smatrani “dječjim igračkama”. Igre poput Super Marija bile su jednostavne, dvodimenzionalne, dok je tehnologija računalno stvorenih slika (CGI) bila rijetkost. Za Sony, te su inovacije bile potpuno nove.
Sumnje i protivljenje unutar Sonyja
“Većina ljudi u Sonyju protivila se ideji,” prisjeća se Kutaragi, koji je bio zaposlen u kompaniji. Mnogi su strahovali za ugled japanskog diva kao proizvođača visoke tehnologije. Čak ni japanski proizvođači igara nisu vjerovali u 3D igre u stvarnom vremenu jer je stvaranje takvih igara izgledalo nezamislivo. Kutaragi se suočavao s velikim preprekama, ali nije odustao.
Iako je u to doba CGI filmova trebalo nekoliko godina da se završe, Kutaragi je želio maksimalno iskoristiti tehnološki napredak za stvaranje novog oblika zabave. Uložio je puno truda, a njegova je ambicija na kraju bila uspješna. PlayStation 2, koji je kasnije prodan u više od 160 milijuna primjeraka, postao je najprodavanija igraća konzola u povijesti. Danas je PlayStation u svojoj petoj generaciji i i dalje je popularan.
Povijest PlayStationa ima i dramske trenutke s Nintendo. Prije nego što su postali rivali, Sony i Nintendo su zajedno radili na stvaranju CD-ROM čitača za Super Nintendo. Sony je razvio uređaj koji je mogao čitati i CD-ove i kasete, a projekt je nosio naziv “Play Station” – to je bio prvi put da je korišteno ime koje je kasnije postalo prepoznatljivo. Međutim, njihova suradnja završila je iznenada.
Kako je PlayStation postao globalni fenomen
Nekoliko sati nakon što je Sony predstavio svoj projekt na sajmu u Las Vegasu 1991. godine, Nintendo je iznenada odlučio udružiti se s Philipsom zbog nesuglasica o pravima na igre. Za Sony je to bio veliki udarac, a novine su izvještavale da će to negativno utjecati na njih. Kutaragi je istaknuo da je taj razlaz bio neizbježan jer su pristupi dviju kompanija bili potpuno različiti.
Za Nintendo su videoigre bile samo igračke koje nisu imale veze s tehnologijom. Sony je imao potpuno suprotan pristup, vjerujući da igre mogu postati tehnološki naprednije i razviti se u industriju koja će oblikovati budućnost zabave. Bez toga, PlayStation kakvog danas poznajemo, vjerojatno nikada ne bi postojao.
Kada je Sony 1994. godine lansirao PlayStation u Japanu, Nintendo je već dominirao tržištem konzola. Kako bi ostvario uspjeh, Sony je iskoristio svoje iskustvo iz glazbene industrije, prodajući PlayStation u trgovinama elektronike, a ne u specijaliziranim trgovinama igračaka. Ovaj marketinški pristup pomogao je PlayStationu da se probije na tržište.
Kutaragi o umjetnoj inteligenciji i njenoj primjeni u industrijama
Kutaragi je kasnije postao potpredsjednik uprave Sonyja, ali je napustio kompaniju 2007. godine, nakon problema s komercijalizacijom PlayStationa 3. U to vrijeme, konzola je naišla na prepreke u prodaji zbog visokih cijena i tehničkih problema. Iako je njegov izlazak iz Sonyja bio kraj jednog poglavlja, Kutaragi je nastavio razvijati svoju viziju tehnologije, piše N1.
Budućnost tržišta konzola sada je neizvjesna, jer je “igranje u oblaku” postalo sve popularnije. Kutaragi je to predvidio već prije mnogo godina, kao i rastući trend mobilnog igranja. “Često bih razmišljao o budućnosti tehnologije”, rekao je, iako mnogi nisu razumjeli te ideje u to vrijeme. Sada, kao vođa startup-a u robotici i umjetnoj inteligenciji, Kutaragi predviđa velike promjene.
“Svi sektori, od medicine do umjetnosti, koriste tehnologiju koja se temelji na umjetnoj inteligenciji”, ističe Kutaragi. U njegovoj viziji, računala mogu izračunati sve i donijeti promjene u gotovo svakom aspektu života. “Zamislite da se vrijeme i prostor također mogu izračunati,” kaže Kutaragi, naglašavajući kako bi ovo moglo biti korisno u videoigrama i izvan njih. Ove ideje koje su nekada bile samo znanstvena fantastika, sada imaju potencijal postati stvarnost.