Većina poduzetnika je često sama kriva što dodaju nepotrebnu složenost gotovo svemu što rade. Često pretjerano gradimo, pretjerano komuniciramo, pretjerano prodajemo. Pri tome se čini kao da se dodaje vrijednost kada to radimo, ali ono što zapravo dodajemo su prepone u utrci na 100 metara. Jednostavnost je nužna ako želimo uspjeti kao poduzetnici.
Kako puzajuća složenost počinje i kako se širi
Postati ćemo bolji kad shvatimo da jednostavnost zapravo uopće nije umjetnost, to je nužna znanost.
Za gotovo sve poduzetnike, posebno one koji nisu poslovni generalisti, složenost je prirodna pojava, a ne namjera. Drugim riječima, pogoršanje složenosti uvijek će se dogoditi osim ako niste proaktivni u sprječavanju da se to dogodi od samog početka svega što radite.
Puzajuća složenost događa su poduzetnici uglavnom u poslu izgradnje nečega iz ničega. To onda od poduzetnika zahtijeva da zamisle ogromne i složene konačne proizvode prije nego što poduzmu taj prvi mali i jednostavan korak. Dok idemo naprijed, stalno smo u iskušenju da skočimo nekoliko koraka naprijed, bilo da je to ono što ugrađujemo u proizvod, kako komuniciramo što ta stvar radi, kako je prodajemo ili kome je prodajemo.
Na kraju završimo s izgradnjom kuće od karata s vrlo krhkim temeljima.
Počnite jednostavno, ostanite jednostavni
Naučiti kako ostati jednostavan znači shvatiti – uvijek iznova – da ne možete popraviti složenost. Zapravo možemo, ali to je kao delikatna operacija.
Zamislite da gradite kuću, ne od karata, već od štapića. Ako počnete s jakim, jednostavnim temeljima, lakše ćete graditi na njima. Ako počnete graditi velike stvari na mekom tlu, uskoro ćete u biti raditi operacije na toj kući dok stoji.
Da ponovimo – operacija. Na kući. Nadalje, uvijek ćete se morati nositi s ograničenjima koja proizlaze iz umjetne složenosti koju ste unijeli.
Elegancija nije pamet
“Kao tehnički poduzetnik, veliki sam obožavatelj elegancije”, kaže poduzetnik Joe Procopio za Inc. “Ne želim graditi brzo, a ne želim graditi na široko. Želim graditi na najučinkovitiji, fleksibilan i najjednostavniji mogući način. Ne želim koristiti 100 redaka koda kada će četiri biti dovoljno.”
“Ne znam zašto se to prirodno ne prenese na ostatak mog poslovnog vodstva, ali trebalo bi jer je to ključ da ostanete jednostavni.”
Zapravo, znam zašto se ne prenosi. Jer izvan kodiranja (što je moj osnovni posao), pamet pogrešno miješam s elegancijom.
Elegancija je ključ jednostavnosti u poslovanju. A elegancija nisu pametni slogani ili savršeno skovane riječi ili kreativni marketinški trikovi. To je minimum klikova. To je stvaranje razumijevanja, želje i akcije u najmanjem broju koraka, kaže Procopio.
Kako dakle izbjeći uvlačenje složenosti u naše poslovanje?
Sve se svodi na rizik propuštenih prilika
Kad klizimo u rupu kompleksnosti, u biti odgovaramo na sve sumnje u svojoj glavi koje stvaraju desetke izvanrednih odgovora koje pokušavamo predvidjeti i eliminirati prije vremena.
Stvaramo komplikacije jer lažno vjerujemo da ako ne vidite sve, nećete ništa razumjeti. To je razlika između tri čitava paragrafa i tri samo rečenice (kojima prenosimo istu količinu informacija). Isto kao i što je razlika između 100 linija koda i četiri, a rade istu stvar.
Baš kao što poduzetnik mora ublažiti sav financijski i vremenski rizik koji je uključen u stvaranje nečega ni iz čega na način koji nikada prije nije učinjen, mi neispravno pokušavamo ublažiti rizik propuštanja prilike pokušavajući se pripremiti za svaki ishod.
Zbog toga su poslovni generalisti dobri izvršni direktori. Oni se oslanjaju na vjeru u tvrtku i proizvod kako bi ublažili taj rizik. Reći će sve što trebaju, ali možda ne u prvom e-mailu.
Dakle, sa svakom značajkom koju izgradite, sa svakim prodajnim pozivom i marketinškom kampanjom i doslovno svakom odlukom koju donesete da izgradite i razvijete svoje poslovanje, zapitajte se: Dodajem li vrijednost ili složenost?
Zatim počnite rezati do posljednje rečenice. To je u konačnici vaša odluka.