Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Baby Boomers, Generacija X & Z i Milenijalci mogu skupa – evo i kako

Generacijske podjele se često koriste s predrasudama, nedovoljno analize i s nedostatkom promišljanja. Najčešće smo navikli da se koriste u negativnom kontekstu. Gotovo svaka kompanija u strukturi zaposlenika ima predstavnike četiri generacije. Najstariji su Baby boomers, koji se pripremaju za zasluženu mirovinu. Milenijalci u naponu snage i želje za uspjehom, kojeg trebaju postići s generacijom Z, koja je tek izašla s fakulteta.
Svakako, poslodavci trebaju iskoristiti višegeneracijsko radno okruženje kao priliku, a ne kao izazov. Ne treba zanemariti da je nekada puno izazovnije upravljati timom u kojem su različite generacije. Ipak, takvi timovi poslu pristupaju potpuno različitih kulturoloških stavova.

Analizirat ćemo četiri kohorte koje su još radno aktivne. Kohorta u demografiji označava skupinu pojedinaca rođenih unutar nekog višegodišnjeg vremenskog razdoblja. Kohortama se nazivaju i dobne skupine unutar dobno-spolnog odnosa stanovništva.

Baby Boomers

Baby Boomers pripadaju generaciji rođenoj nakon Drugog svjetskog rata pa do početka 60-ih godina prošlog stoljeća. Naziv ove generacije slikovito opisuje trend velikog porasta rađanja djece koji se pojavio završetkom rata. Za Baby boomerse koji su rođeni u prosperitetnom, post-ratnom svijetu često se kaže da su izrazito fokusirani na karijeru i pomalo egocentrični. Stariji pripadnici ove generacije posebice su orijentirani na posao, pravila i tradiciju.
Starost baby boomers dočekuju u financijski zahtjevnim vremenima. U prosjeku, pitanje mirovine jedno od briga koje ih muči. U mnogim zemljama je produžen radni staž upravo zbog rastuće populacije koja se treba umiroviti, a naši mirovinski sustavi navedeno ne mogu financijski podnijeti. Jako im je bitno obrazovanje potomaka. Shodno tome, umjesto osiguranja imovine nasljednicima žele osigurati što kvalitetniju edukaciju. Kada su mediji u pitanju, konzumiraju tradicionalne medije, ali po nekim statistikama visok postotak ih koristi i društvenu mrežu Facebook.

Generacija X

Generacija X pripada generaciji rođenoj između kraja 60-ih i početka 80-ih godina. Generacija X poznata je kao “work hard, play hard” generacija. Predstavljaju most između starijih i mlađih, tradicije i novog digitalnog doba. Generacija X sebe vide kao realne, uspješne, ali i sklone zabavi, kao generaciju koja je pokupila najbolje od starog i novog svijeta.
U usporedbi s Baby boomers ovoj generaciji se pripisuje da su imali smanjena očekivanja.
U SAD se etiketiraju i kao prva generacija koja je svedočila povećanju broja razvoda. Sa druge strane, opisivali su se i kao samopouzdani i optimistični, i kao generacija odrasla uz MTV. Period stasavanja ovim generacijama desio se između 1986. i 1996. Nažalost na području Balkana ova generacija je odrasla u najtežem periodu. Obilježio ih je rat, ekonomska nestabilnost i teško zapošljavanje. Ove generacije pokazivale su nizak nivo povjerenja prema državnom aparatu. Iz ovog razloga ova generacija širom svijeta statistički u generaciji ima visok broj poduzetnika. Nažalost visoka je zastupljenost kriminala i šverca, ali i antiustavnih protesta.

Kako iskoristiti potencijale mješanih grupa na radnom mjestu
Kako iskoristiti potencijale mješanih grupa na radnom mjestu

Milenijalci

Milenijalaca, su rođeni između 80-ih i sredine 90-ih godina prošlog stoljeća. Kronološki gledano, u velikom broju slučajeva roditelji Milenijalaca su zapravo pripadnici Baby boomers generacije. Milenijalce često opisuju kao egocentrična i narcisoidna generacija. Njihovi roditelji rođeni su u vrijeme kada se zatvorilo jedno mračno poglavlje povijesti čovječanstva te je nastupilo ono novo – poglavlje ekonomskog rasta i oporavka. Svijet u kojem odrastaju Milenijalci i budućnost koja je pred njima bitno se razlikuje. Pred Milenijalcima u mnogim svjetskim zemljama leži suočavanje s dugovima koje su proizvele vlade odabrane od strane njihovih roditelja, visoke stope nezaposlenosti i ozračje jedne opće nesigurnosti.
Uspon interneta i tehnologija navodno se također odrazio na njih prilikom formiranja profila.
Milenijalcima se pripisuje sklonost televiziji, ali i novim medijima, konzumacija društvenih mreža i sklonost mobilnim uređajima. Spadaju u generaciju sa najvećim postotkom visokoobrazovanih pojedinaca. Planiranje obitelji i kupovine nekretnina kod njih dolazi kasnije u odnosu na njihove prethodnike.

Smatra se da na nivou potrošnje imaju manju lojalnost brendovima i da zahtijevaju vrhunsku korisničku podršku pri kupovini usluga. Spadaju u generaciju sa najvećim procentom visokoobrazovanih pojedinaca, zbog čega su kod njih planiranja porodice i kupovine nekretnina kasnije u odnosu na njihove prethodnike.
Analizirajući poslovne navike, zaključuje se kako je njihov rad motiviran nagradama i naknadama. Dijeli ih se na društveno orijentiranom radu, te korporacijama. Skloniji su davanju otkaza, te zahtijevaju posebne uvjete na radnim mjestima.

Generacija Z

Pripadnici Generacije Z su rođeni nakon 1995. godine. Odrasli su u svijetu strelovitih promjena. Zbog toga su i sami ubrzani. Puno im je zahtjevnije privući pažnju i fascinirati ih. Navikli su da odrastaju u svijetu u kojem su velike stvari postale svakodnevnica.
Generacija X ulaziti direktno u tržište rada. Za njih formalno obrazovanje gubi na značaju. Često teže neovisnosti i samoobrazovanju putem digitalnih alata. Umjesto godina školovanja, sve se više cijene ideje, inovativnost i poduzetnost. Motiv za poduzetništvom kod generacije Z potaknut je i zbog razvoja sofisticirane tehnologije. Istraživanja pokazuju da preko 70 % današnjih tinejdžera želi jednog dana pokrenuti vlastiti posao.
Dio njihovih osobina je neprihvatljiv starijim kohortama. Ipak, treba reći da budućnost gradi skupine mladih koja je hrabra, ambiciozna, nezavisna i tolerantna prema različitostima. Ova generacija se tek trebaju pokazati u svom punom svjetlu. Ipak, jedno je sigurno, ova generacija donosi promjene.

Kako iskoristiti potencijale mješanih grupa na radnom mjestu

Naša radna okolina je sačinjena od više generacija. Dakle, ako govorimo o mogućnostima jedne ili dvije generacije, propuštate ogromnu priliku, mudrost, inteligenciju i ideje. Upravljanje višegeneracijskim timom je lakše u teoriji – nego u praksi. Različite generacije iznose svoje prednost i slabosti za isti “stol”. Pokušat ćemo prezentirati oblasti u kojima se te razlike mogu dopunjavati kako bi se povećala produktivnost i suradnja među generacijama.

Tehnologija

Generacija Z je prva digitalna generacija. Rođeni su s tehnologijom, te bez nje ne znaju ni živjeti. S druge strane ista ta tehnologija predstavlja prepreku i zbunjujuća ili nepoznata baby boomers zaposlenima. Starije generacije mogu se osloniti na generaciju Z da im pomogne da se prilagode. S druge strane, generacija Z treba potraži savjet od svojih starijih kolega kako poslovati u situacijama u kojima tehnologija nije rješenje.

Generaciji jaz u kompaniji - ilustracija
Generaciji jaz u kompaniji – ilustracija

Stilovi komunikacije

Različite generacije imaju različite preferirane načine komunikacije. To znamo svi i iz vlastitog iskustva. Netko voli sastanke uživo, drugi putem e-pošte. Dio komunicira Whats App-om ili viberom, a neki putem Slack poruka. Nijedan način nije sam po sebi bolji ili gori. problem se stvara, kada se načini komunikacije susretnu jedan s drugim, dolazi do razmimolilaženja mišljenja.

Mlađi ljudi se malo teže izraze verbalno ili komuniciraju s drugim ljudima. Naučili su komunicirati i izražavati se pomoću tehnologije. A starijim ljudima je, često, kompliciranije izražavati se putem tehnologije. Shodno tome, treba se potruditi da shvatimo, razumijemo i prihvatimo kako druga osoba želi da primi poruku.

Iskoristimo komparativne prednosti svake generacije

Generacija Z je stekla reputaciju da želi više od radnog mjesta. Striktni su oko davanje prioriteta mentalnom zdravlju i nepristajanje na uvjete rada ispod njihovih standarda. Zbog samopouzdanja u pogledu onoga što želi generacija Z je zaradila etiketu “djetinjastih” od starijih kolega. Ipak, starije generacije bi mogle ugledati na generaciju Z. Ne treba se plašiti tražiti ono što žele od poslodavaca.

Pripadnici svake generacije imaju svoje prednosti i mane. u mješovitim timovima, iz dozu razumjevanja moramo koristiti prednosti svake od generacija. beez obzira što su potpuno različite, svaka generacija korprativnoj kulturi i poslovanju daje puno, samo moramo biti sposobni izvući to i iskoristiti na pravi način.

Autor: Uredništvo financa.ba
Obvezno navesti izravni link na članak prilikom preuzimanja.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno