Utorak, 18 ožujka, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Carinska politika izazvala bojkot američkih proizvoda među europskim potrošačima

U protekla dva tjedna, prema Google Trends-u, broj online pretraga za ključnu riječ “bojkot SAD” naglo je porastao širom svijeta. Posebno je taj trend zabilježen u Kanadi, Švedskoj, Danskoj i Francuskoj. Nekoliko zemalja formiralo je Facebook grupe posvećene bojkotu američkih proizvoda, prenose strani mediji.

Kao odgovor na prijetnje američkog predsjednika Donalda Trumpa carinama, Kanađani su u znak protesta počeli bojkotirati američke proizvode. Bivši kanadski premijer Justin Trudeau također je više puta pozivao na kupovinu domaćih proizvoda. Nakon uvođenja američkih carina na sav uvoz čelika i aluminija i Trumpove najave da će uvesti još 200% carine na europski alkohol, sličan osjećaj raste u Europi i drugdje u svijetu.

Švedska

Bojkot je pokrenut u Švedskoj prošli tjedan, kada se na Facebooku pojavilo nekoliko grupa koje pozivaju potrošače da prestanu kupovati određene poznate američke proizvode i robu, uključujući Teslu, McDonald’s, Coca-Colu, Nike i Levi’s, te da prestanu koristiti usluge kao što su Netflix, Google i Airbnb.

Grupe su brzo počele dobivati sljedbenike. Prema Euronewsu, jedna od grupa, “Boykot varer fra USA ”, do prošlog petka je okupila skoro 67.000 članova, a sada ih ima preko 83.000.

Danska

U Danskoj, gdje je Trumpova prijetnja da preuzme kontrolu nad Grenlandom izazvala širok bijes, najveća prehrambena kompanija, Salling Group, objavila je krajem veljače da će uvesti novi elektronski sustav označavanja europskih proizvoda u svojim trgovinama. Oni će sada biti označeni crnom zvjezdicom kako bi ih potrošači mogli birati u odnosu na proizvode proizvedene u SAD-u, prenio je Deutsche Welle.

“Olakšavamo kupovinu europskih brendova”, napisao je izvršni direktor Anders Hagh Salling Group na LinkedInu. Dodao je da će kompanija i dalje imati američke proizvode.

Drugi trgovci na malo u Danskoj također smanjuju količinu američke robe na svojim policama. Dok danski potrošači sve više izbjegavaju sve američke proizvode i dijele europske alternative na društvenim mrežama.

Francuska

I u Francuskoj potrošači jedni druge ohrabruju da kupuju europske proizvode. Jedna od francuskih Facebook grupa „Bojkotirajte SAD: Kupujte francusko i europsko!“, koja je nastala 28. veljače, već je okupila više od 20.000 pratitelja. U njoj korisnici dijele savjete kako popularne američke brendove kao što su McDonalds, Levi’s i WhatsApp zamijeniti lokalnim ekvivalentima, prenosi France 24.

Članovi grupe dijele opsežne liste američkih brendova koje treba izbjegavati. Ali diskusije su dovele, između ostalog, do dileme što se može definirati kao “američko” u globaliziranom svijetu. Na primjer, popularno piće Coca-Cola ima veliku tvornicu na sjeveru Francuske, pa se francuski potrošači pitaju bi li bojkot štetio francuskim radnicima.

Kao i u Kanadi, neki također razmišljaju o bojkotu putovanja u Sjedinjene Države.

Tesla je do sada najviše osjetila posljedice

Najeklatantnije odbijanje europskih kupaca do sada naišlo je na Teslu, na čelu s Elonom Muskom, sada bliskim Trumpovim pomoćnikom i šefom novostvorenog Ureda za vladinu efikasnost (Doge), prenosi Guardian. Prodaja Tesla električnih vozila je u siječnju pala u nekoliko europskih zemalja.

Pad prodaje nastavljen je i u veljači, piše Forbes. U Njemačkoj je prodaja pala za 76 posto u odnosu na prethodnu godinu, u Italiji za 55 posto, u Portugalu za 53 posto, a u Francuskoj za 45 posto. Veći pad zabilježen je i u Norveškoj i Danskoj (48 posto), Švedskoj (42 posto), Nizozemskoj (24 posto) i Španjolskoj (10 posto).

Analitičari povezuju pad prodaje Tesle s Muskovim političkim angažmanom. Dionice Tesle također bilježe značajan pad, izgubivši trećinu vrijednosti od početka godine, a samo u ponedjeljak 15 posto.

Kakvi bi mogli biti efekti bojkota?

Iako američki brendovi poput Tesle mogu osjetiti posljedice, malo je vjerojatno da će bojkoti ozbiljno ugroziti širu američku ekonomiju, dijelom zbog njihovog relativno malog obujma, rekao je za France 24 Alan Bradshaw, profesor marketinga na Univerzitetu Royal Holloway u Londonu.

“Sve u svemu, sve potencijalne posljedice bojkota će najvjerojatnije osjetiti korporacije, a ne šira ekonomija. Potrošači će radije kupiti drugi brend automobila nego da ga uopće ne kupe”, rekao je. „Najvjerojatniji utjecaj na potrošače bit će posljedice razvoja opskrbnog lanca kako se troškovi sirovina povećavaju“, kaže Bradshaw.

“Postoje stotine milijuna ljudi koji žive u Europi koje nije briga gdje se nešto proizvodi”, rekla je za francuske medije Meredith A. Crowley, profesorica ekonomije na Univerzitetu Cambridge. Ukazala je na druge efekte koje bi ciljani bojkot mogao imati – uključujući povećanje cijena za potrošače i nestanak američkih proizvoda s polica trgovina.

„Domaći brendovi u Europi mogli bi podići cijene jer ne bi imali toliku konkurenciju američkih brendova“, rekao je Krouli. “Moglo bi se dogoditi da će popularni proizvodi koje ne povezujemo s Amerikom poskupjeti ili nestati s naših polica”, dodala je za France 24.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno