Četvrtak, 20 veljače, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Cijene kave pod pritiskom: Utjecaj na potrošače i industriju

Cijene terminskih ugovora za kavu doživjele su pad veći od 30%, no unatoč tome, ostaju blizu rekordnih razina. Ovaj trend već se odražava na troškove potrošača, koji sve više osjećaju financijski pritisak.

Prema izvješću o indeksu potrošačkih cijena, objavljenom u srijedu, cijene pržene kave porasle su 2,5% u siječnju u odnosu na prošlu godinu. Istovremeno, instant kava je poskupjela 7,1%, što je značajan skok za ovaj popularan proizvod.

Jedan od najvećih globalnih trgovaca kavom izjavio je za Seebiz da još nije povećao cijene, ali bi to mogao učiniti u srednjoročnom razdoblju. “Tržište kave se nalazi u savršenoj oluji”, rekao je Andrea Illy, predsjednik illy caffèa.

Klimatske promjene kao razlog povećanja cijena

Illy istaknuto povezuje rast cijena s klimatskim promjenama u vodećim proizvođačkim regijama. Loši vremenski uvjeti smanjili su prinose u Vijetnamu i Brazilu, gdje je 2024. zabilježena najtoplija godina u povijesti. Rekordni šumski požari u Brazilu dodatno su utjecali na proizvodnju arabica kave, što je izazvalo rast cijena.

Sjedinjene Američke Države su drugi najveći uvoznik kave, odmah iza Europske unije. Njihova najveća opskrba dolazi iz Brazila, Kolumbije i Vijetnama. S obzirom na trenutne uvjete, Illy upozorava da ne postoje alternative za izbjegavanje rasta cijena. Također naglašava da nije jasno koliko će dugo trajati visoke cijene terminskih ugovora.

Povećanje cijena razmatraju i druge kompanije. Financijski direktor Keurig Dr Pepper, Sudhanshu Priyadarshi, izjavio je u listopadu kako očekuju daljnji rast inflacije kave u 2025. te planiraju prilagoditi cijene već na početku godine.

Međutim, svi kupci kave ne osjećaju jednaku razinu utjecaja. Veliki maloprodajni lanci kupuje kavu unaprijed i osiguravaju cijene putem terminskih ugovora. Rachel Ruggeri, financijska direktorica Starbucksa, istaknula je da su, zahvaljujući strategiji zaštite od rizika, promjene cijena minimalno utjecale na poslovanje tijekom prvog tromjesečja.

Instant kava bilježi veći postotak rasta cijena jer se nalazila u jeftinijem segmentu. Tvrtke lakše podižu njezinu cijenu bez jakog otpora potrošača. “Budući da je instant kava jeftinija, trgovci na malo mogu povisiti cijene i ostati u pristupačnoj kategoriji”, objasnio je Shonali Paul, osnivač Paul John Caffeinea iz Floride.

Instant kava sadrži robusta zrna, koja su manje kvalitetna u odnosu na arabicu, koju koriste veći lanaci restorana i kafića. Prošlogodišnje suše u Vijetnamu smanjile su proizvodnju robuste, uzrokujući skok cijena od 60% u proteklih godinu dana, prenosi Seebiz.

S obzirom na trenutne okolnosti, potrošači mogu očekivati daljnje povećanje cijena kave, dok industrija traži načine za prilagodbu promjenama na globalnom tržištu.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno