Otvoriti obrt u samo 24 sata, i to online, uz predočenje tek triju dokumenata put je kojim Ljubuški želi postati digitalni grad. Aktivnost za koju se vjeruje i očekuje da će u znatnoj mjeri ojačati investicijski potencijal. S ovime se želi privući nove ulagače, te stvoriti preduvjete za otvaranje novih radnih mjesta.
Nakon Travnika, Ljubuški je drugi grad u BiH koji će postati digital tax-free city. Uvodi se inovativno rješenje, te najavljuje novu eru koja će gospodarstvenicima i svima koji imaju namjeru realizirati svoje poslovne ideje olakšati i ubrzati procedure.
Novi model ima mnogo prednosti
Makroekonomski analitičar, dekan i predavač na Sarajevo School of Science and Techology dr. Faruk Hadžić u razgovoru za Večernji list objasnio je prednosti novog modela koji se primjenjuje u Travniku, a sada i u Ljubuškom. Objašnjava kako je u pitanju niz mjera koje su stavljene na raspolaganje lokalnim zajednicama. One primjenom navedenih načela mogu omogućiti da se obrti registriraju u roku od 24 sata. Registracija će ići online i to kroz minimalan broj dokumenata.
Tako se stimulira brzo i jednostavno otvaranje obrta. Zašto samo obrta? Pa zato što je to izravna nadležnost općina i gradova u BiH. Za poduzeća je ipak malo složenija procedura. Tu imamo nadležnost sudova, gdje još uvijek nemamo zaokružen proces digitalizacije – objasnio je Hadžić.
U prvoj fazi Travnik je spustio broj traženih dokumenata s 13 na 6 ili 7, ovisno o djelatnosti. Dok je korak dalje napravljen u Ljubuškom. Tu je broj dokumenata za većinu djelatnosti uspostavljen na razini od 3. Za neke djelatnosti, poput stomatologije, trebat će, smatra Hadžić, pet dokumenata jer postoje određeni specifični dokumenti koji su potrebni za provjeru.
Koncept koji je intelektualni rad profesora Hadžića, a koji je realiziran kroz aktivnosti mladog IT stručnjaka. U potpunosti je i usuglašen na nedavnom sastanku s gradonačelnikom Vedranom Markotićem. Kadaje riječ o rokovima, od polovine rujna u Ljubuškom će za većinu djelatnosti biti potrebna samo tri dokumenta. Isti će se preko online platforme jednostavno učitavati, a službenici će u roku od 24 sata registrirati obrt u slučaju ispravnosti dokumenata.
Posebno je istaknuo mladog IT stručnjaka Jasmina Muslimovića, koji je svojim stručnim znanjem i posvećenošću omogućio IT pripreme i realizaciju ovog DTC koncepta i u Ljubuškom. Pozvao je pritom i druge lokalne zajednice da slijede primjer Travnika i Ljubuškog. Neophodno je iskoristiti prednosti digitalizacije kako bi unaprijedili usluge koje pružaju svojim građanima.
Naredni koraci
Hadžić ze Večernjak kaže kako postoji interes drugih gradova da se do kraja godine uspostavi isto načelo. Dobra je stvar, dodaje, i što su iz Porezne uprave Federacije u inicijalnim kontaktima zainteresirani da se u idućim fazama možda napravi posebni protokol s lokalnim zajednicama. Tu bi i Porezna uprava kroz platformu povlačila rješenja i izdavala svoja.
Dakle, da se proces do kraja digitalizira i olakša. Krajnji korisnici neće morati ići od jedne do druge institucije. Kako proces digitalizacije bude napredovao kroz različite sporazume i protokole, on će se do kraja digitalizirati. Hadžić se nada da će do kraja iduće godine sve biti zaokruženo i dostupno svim lokalnim zajednicama. U međuvremenu, naglasio je Hadžić, Travnik ide i korak dalje. U studenom će uspostaviti koncept digitalne oaze, što je nova vrsta projekta u kojemu će građani izravno na svoju adresu moći “naručivati” određene dokumente iz nadležnosti općine. Takvo što posebno će biti izraženo u kontekstu dijaspore koja će također moći, putem aplikacije, vrlo brzo dobiti potrebne dokumente, a po istom načelu će se moći plaćati i komunalni računi.
Digitalizacija je počela, možda svjedočimo digitalnoj revoluciji koja će polako, nadam se, zahvatiti cijelu BiH – zaključio je Hadžić.
Ubrzanje procedura prilikom registracije obrta prvi je korak u procesu za koji se očekuje da će omogućiti potpunu preobrazbu pristupa realiziranja poslovnih ideja u Bosni i Hercegovini.
Naravno, to sa sobom donosi i nove mogućnosti kada je riječ o investicijama. Kako onim stranim tako i domaćim, a vizija je imati sustav koji će u potpunosti olakšati korake koje potencijalni ulagač mora proći kako bi registrirao kompaniju u BiH.