Europska komisija donijela je novu strategiju o tehnologiji Web 4.0 i virtualnim svjetovima. Žele odrediti smjer sljedeće tehnološke tranzicije te osigurati otvoreno, sigurno, pouzdano, pravedno i uključivo digitalno okruženje za građane, kompanije i javne uprave u EU-u.
Internet se razvija iznimnom brzinom. Podjećamo treća generacija interneta, Web 3.0, koja je trenutačno u razvoju i čije su glavne značajke otvorenost, decentraliziranost i kontrola koja je potpuno u rukama korisnika, prenosi Svijet Osiguranja. Sljedeća generacija, Web 4.0, omogućit će integraciju digitalnih i stvarnih objekata i okruženja te poboljšanu interakciju ljudi i strojeva.
Web 4.0 i virtualni svjetovi donijet će koristi za zdravlje, pridonijeti zelenoj tranziciji i omogućiti bolje predviđanje prirodnih katastrofa. No u njihovu središtu moraju biti ljudi te ih treba oblikovati u skladu s digitalnim pravima i načelima EU-a kako bi se otklonili rizici povezani sa zaštitom privatnosti i dezinformacijama. Želimo da Web 4.0 postane otvoreno, sigurno, pouzdano, pravedno i uključivo digitalno okruženje za sve.
Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica Europske Komisije , nadležna za Europu spremnu za digitalno doba
U izgledima za gospodarstvo EU-a nakon 2030., objavljenima u ožujku, digitalizacija se ističe kao jedan od ključnih pokretača gospodarstva. Web 4.0 kao velika tehnološka tranzicija koja nam donosi neometano povezan, inteligentan i imerzivan svijet. Procjenjuje se da će se vrijednost tržišta virtualnih svjetova povećati s 27 milijardi eura 2022. na više od 800 milijardi eura do 2030.
Virtualni svjetovi utjecat će na naš suživot. Ovime će se stvoriti prilike i rizici na kojima će trebati raditi. Cilj je nove strategije postići Web 4.0 i virtualne svjetove koji odražavaju vrijednosti i načela EU-a. Naravno, radi se o punoj primjeni prava građana, te poslovnoj klimi u kojoj europska poduzeća mogu uspješno poslovati.
Ključni stupovi strategije
Strategija je u skladu s ciljevima programa politike za digitalno desetljeće do 2030. Tri ključna stupa digitalizacije: vještine, poduzeća i javne usluge. Četvrti stup, infrastruktura, obuhvaćen je Komisijinim paketom o povezivosti i njegovim širim mjerama o računalstvu, oblaku i kapacitetima na rubu mreže. Bavi se i otvorenošću i globalnim upravljanjem virtualnim svjetovima i tehnologijom Web 4.0 kao posebnim područjem djelovanja.
Jačanje uloge građana i razvoj vještina kako bi se poboljšala informiranost građana. Želi se olakšati pristup pouzdanim informacijama i izgradila baza stručnjaka za virtualne svjetove. Komisija će do kraja 2023. promicati vodeća načela za virtualne svjetove. Ovaj prijedlog je došao od panela građana i građanki, te će do prvog tromjesečja 2024. izraditi smjernice za širu javnost pomoću „paketa za građane”. S obzirom na ključnu važnost stručnjaka za virtualne svjetove, Komisija će s državama članicama surađivati na izradi portfelja talenata te će podupirati razvoj vještina, među ostalim među ženama i djevojčicama, u okviru projekata koji se financiraju iz programa Digitalna Europa, te među stvarateljima digitalnih sadržaja u okviru programa Kreativna Europa.
Poduzeća:
Potpora europskom industrijskom ekosustavu koji koristi Web 4.0 kako bi se proširila izvrsnost i otklonila rascjepkanost. Trenutačno ne postoji ekosustav na razini EU-a koji okuplja različite aktere u vrijednosnom lancu virtualnih svjetova i tehnologije Web 4.0. Komisija je predložila potencijalno partnerstvo za virtualne svjetove u okviru Obzora Europa. Ovo bi se trebalo pokrenuti 2025. godine. Cilj je potaknti izvrsnost u istraživanju te razvio industrijski i tehnološki plan za virtualne svjetove. Kako bi potaknula inovacije, Komisija će podupirati i stvaratelje i medijske kuće u EU-u u iskušavanju novih alata za stvaranje. Raditi će se na povezivanju razvojnih inženjera i industrijskih korisnika te surađivati s državama članicama na razvoju regulatornih izoliranih okruženja za Web 4.0 i virtualne svjetove.
Javna uprava:
podupiranje društvenog napretka i virtualnih javnih usluga kako bi se iskoristile mogućnosti koje mogu ponuditi virtualni svjetovi. EU već ulaže u velike inicijative kao što su Odredište Zemlja (DestinE), lokalni digitalni blizanci za pametne zajednice i europski projekt „Digitalni blizanac oceana” kako bi se istraživačima omogućilo da ostvare nova znanstvena dostignuća, industrijama da razviju precizne aplikacije, a javnim tijelima da donose informirane odluke o javnim politikama. Komisija pokreće dvije nove velike javne inicijative.
„CitiVerse”, imerzivno urbano okruženje koje se može koristiti za urbanističko planiranje i upravljanje gradovima. Europski projekt „Virtualni ljudski blizanac”, koji će replicirati ljudsko tijelo radi potpore kliničkom odlučivanju i personaliziranom liječenju.
Oblikovanje globalnih standarda radi postizanja otvorenih i interoperabilnih virtualnih svjetova i tehnologije Web 4.0 kako bi se osiguralo da njima neće dominirati ograničen broj velikih aktera. Komisija će surađivati s dionicima u području upravljanja internetom iz cijelog svijeta. Žele se promicati standardi za Web 4.0 koji su usklađeni s vizijom i vrijednostima EU-a.