Fenomen Crnog petka – “praznika kupovine” koji se iz Sjedinjenih Američkih Država posljednjih desetljeća proširio svijetom, zapravo ne traje samo jedan dan, već obuhvaća najmanje i “produženi vikend”, dok pojedini trgovci svoje specijalne popuste za ovu priliku ponekad produžavaju na tjedan dana, pa i duže.
No, za potrebe statistike prodaje online i offline, rezultati Crnog petka najčešće podrazumijevaju period od zadnjeg petka u studenom, pa do zadnjeg dana u tom mjesecu. Svake godine se postižu novi rekordi prodaje, u čemu prednjači SAD.
U 2023. godini, tijekom samo jednog dana ostvareno je nevjerojatnih 9,8 milijardi dolara online prodaje u SAD. Pri tome je prosječan kupac tada izdvojio 313 dolara. Kompanija Amazon obuhvatila je 17,7 posto te prodaje.
Predviđa se da će 29. studenog ove godine online prodaja u SAD svakako prestići 10 milijardi dolara. Kao i da će porasti na 12,3 milijarde dolara do 2028.
Ipak, produženi efekti negativnih ekonomskih trendova iz prethodnih mjeseci, kao i geopolitički pritisci (rat u Ukrajini, kriza na Bliskom Istoku, izbor Trumpa za predsjednika SAD), mogu umanjiti ovogodišnje rezultate Crnog petka, i to najviše u Europi.
Provedeno istraživanje
Američka platforma za agregiranje podataka o online prodaji Klaviyo istražila je sentiment trgovaca i kupaca u Europi pred nastupajuću shoppinholing maniju. Što se tiče stavova potrošača – oni su ove sezone oprezniji nego ikad.
Naime, 88 posto od oko 8.000 ispitanika reklo je da će zbog inflacijeInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre... i aktualne ekonomije pažljivije birati darove. Kao i da će rast cijena utjecati na smanjenje potrošnje u srednjem roku. Usprkos tome, velika većina njih – čak 80 posto – za Crni petak i period do Nove godine neće smanjiti obujam kupovine u odnosu na godinu dana ranije.
Kod ispitanika, uvjerljivo najčešće spominjani obujam troškova u rasponu je od 250 do 2.500 dolara. Statističke kategorije ispod i iznad tog iznosa smanjene su u odnosu na 2023.
Europski pripadnici generacije Z najvjerojatnije će povećati svoju potrošnju ove godine u odnosu na prošlu. Generacija Z i potrošači s većim prihodima više od drugih demografskih kategorija kupovat će darove u kategoriji nakita i satova, dok će se baby boomeri prije odlučiti za kategoriju hrane i pića.
Crni petak, ali ne i crni rezultati
Globalni rezultati prodaje tijekom Crnog petka dosegli su 65,3 milijarde dolara u 2022. godini, dok za prošlu nema preciznih podataka. Prosječno sniženje cijena koje se tada nudilo iznosilo je 31 posto. Uvjerljivo najviše prodavali su se proizvodi iz kategorije tehnike i elektronike, potom hrana i piće, pa luksuzni predmeti.
Crni Petak obilježava se najviše u Sjevernoj Americi, Europi, Australiji i dijelovima Azije.
Postoji nekoliko teorija o tome kako je Crni petak dobio svoje ime. Najšire prihvaćeno objašnjenje potiče iz financijskog svijeta, jer su se u tradicionalnom računovodstvu gubici označavali crvenom bojom, dok su profiti označavani crnom. Crni dan je, dakle, dan za profit.
Danas Crni petak označava i početak priprema za blagdansku sezonu kupovine, koja se završava oko Božića i Nove godine, i prepoznaje se kao dan kada ljudi kupuju više nego obično, a trgovci postižu značajan prihod.