Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Fenomen “svrake” pri rješavanju nerješivih problema

Ako ste upoznati s ponašanjem svraka, onda znate i da one neumorno traže svjetlucave predmete u svojoj okolini i donose ih u svoja gnijezda. Ovaj prirodni instinkt ptice upotrijebio je psiholog Michael Muthukrishna kao primjer kako svatko može smisliti nove ideje, rješenja koja traži ili inovacije koje će pokrenuti posao.

Kao iskusan istraživač na području ekonomije, psihologije i ljudskog ponašanja, profesor Muthukrishna je u svojoj knjizi pokušao objasniti važnost ‘strategije svrake’. Uz to, naveo je i primjere McDonaldsa, grupe The Beatles, havajske pizze, Goodyeara, pa čak i Shakespearea koji su sav svoj rad temeljili na tom ‘đavoljem poslu’.

Strategija svrake

Knjiga koju je Mutukrishna objavio prije nešto više od mjesec dana već je privukla poslovni svijet, ali i kreativce u potrazi za inovacijama. U jednom od poglavlja gdje je glavna tema neuništivi nagon svrake, Mutukrishna piše:

“Poznato je da svrake uvijek traže sjajne predmete kako bi ih vratile u svoja gnijezda.” Ovo je snažna strategija za osnaživanje inovacija – aktivna potraga za novim, za velikim, slučajnim, zajedničkim naporom i novim kontekstom primjene.

Naprotiv, ima ljudi koji su temeljiti, stručni za neko područje. Riječ je o stručnjacima koji svojim znanjem i vještinama mogu daleko dogurati. Ali ako su još i svrake, onda za njih nema granica.

Kako bi poslovni svijet to razumio, Muthukrishna daje primjer poznatog lanca Hawaiian Pizza, za koju smatra da je najmultikulturalnija hrana ikad stvorena. Vlasnik Sam Panopoulos, grčki useljenik u Kanadu, bio je vrlo inspiriran američkom kineskom hranom (u smislu kombinacije slatkog i kiselog okusa). Što je učinio Panapoulos?

“Stavio je južnoamerički sastojak (ananas) na talijansko jelo i nazvao ga po polinezijskoj zemlji. Navodno zato što je marka konzerviranog ananasa koju je koristio bila ‘havajska. “Ovo je savršen primjer kako treba razmišljati svatko tko donosi životne ili poslovne odluke. Ovo dajem svim ‘mrziteljima’ kao primjer kako mogu uvesti nove ideje. Havajska pizza prava je studija slučaja o tome kako maštotvorci pokreću inovacije.

Zanimljivo je s imigrantima – u posao oni donose rješenja iz svog raznolikog iskustva koja se kombiniraju s praksom, tehnologijama i drugim aspektima kulture. Kako bi riješili nerješive probleme bilo na poslu ili kod kuće. Njihova različita iskustva prirodno ih dovode do toga da postanu “svrake”, piše autor u jednom dijelu knjige o ‘strategiji svraka’.

Kako ćeš to učiniti?

Ne morate se preseliti u drugu zemlju da biste oponašali svrake i koristili njihovu strategiju. Psiholog Muthukrishna navodi da su vam za ovu strategiju potrebne dvije stvari:

  • Otvoren i pripremljen um koji poznaje problem dovoljno duboko da njegova ‘unutarnja svraka’ može razlikovati briljantno od običnog, dosadnog i nebitnog.
  • I, ‘intelektualna arbitraža’ koja aktivno traži rješenja izvan vlastitog domena znanja.

“Odgovori na vaša pitanja i rješenja problema često su u glavama drugih ljudi. Češći je slučaj da je to jedno rješenje razbacano u mnogo glava, da je u glavama više ljudi. Dakle, trebate sve te dijelove da ih spojite i dobijete odgovor. TI možeš biti TAJ koji će sastaviti te komadiće”, piše autor.

Pametni ljudi s kojima ne dijelite mišljenje

Razgovarat ćete s pametnim ljudima s kojima ne dijelite mišljenje, s ljudima koji misle drugačije, nimalo poput vas. Razgovarat ćete s ljudima koji nisu u vašoj industriji ili u vašoj industriji ili u vašim društvenim krugovima. Ovo su razgovori koji vas čine kreativnijim.

„Jer ti već znaš što misle tvoji poznanici i prijatelji, ali manje ili gotovo ništa ne znaš o načinu razmišljanja dalekih poznanika ili svojih neprijatelja. Dobro razumijevanje problema u vašem gnijezdu priprema vaš um. Kada s tim ljudima redovito razgovarate i redovito ste u kontaktu, to vam omogućuje tu ‘intelektualnu arbitražu'”.

Arbitraža je ‘fancy’ način opisivanja procesa jeftine kupnje i skupe prodaje. Na primjer, nađete vrijednu i jeftinu knjigu, i prodate je na Amazonu za puno novca. ‘Intelektualna arbitraža’ opisuje isti pristup koji se primjenjuje na kreativnost.  Michael Muthukrishna preporučuje pristup pronalaženju novih rješenja.

Magpie strategija poznata velikima

Braća Macdonald također su bili ‘svrake’ o kojima piše Muthukrishna.

“Stvorili su sustav usluga koji im je omogućio da rade hamburgere brže i jeftinije od drugih. Pokretnu traku koju je Henry Ford koristio za izradu jeftinih automobila, braća McDonald primijenila su za izradu jeftinih hamburgera. I umjesto da se angažira skupi i školovani kuhar, lanac McDonald’s je za zapošljavao ljude bez obuke za niže plaće i učio ih da rade samo jednu stvar. Jedan reže pecivo, drugi okreće hamburgere, treći dodaje sir i tako dalje”, piše Muthukrishna u svojoj knjizi i navodi ovaj primjer braće McDonald kao još jedan savršen slučaj ‘intelektualne arbitraže’. Bili su brži i jeftiniji od konkurencije.

Povijest je puna slavnih ‘svraka’. Od Goodyear guma do načina na koji su nastajali hitovi velikih The Beatlesa, pa čak i do Shakespearea.

Čini se da je osnovna ideja profesora i psihologa Michaela Mutukrishne da svatko može biti svraka, odnosno primijeniti ‘strategiju svrake’. Jedini način da dođete do novih ideja ili rješenja je aktivno oblikovati svoje znanje i iskustvo te izaći ‘vani’ i razgovarati. Morate koristiti različite ideje i načine razmišljanja i donijeti ih u svoje gnijezdo kao briljantne.

“Ako ukradete jednu ideju, onda ste plagijator.” Ali ako kradeš od mnogih, to je već istraživanje” .Mutukrishna se poziva na staru izreku i stavlja ‘strategiju svrake’ na sigurno prvo mjesto ako tražite rješenja ili trebate nove početne ideje.

Izvor: bonitet

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno