Vođenje tvrtke bez obzira radi li se o maloj, srednjoj ili velikoj tvrtki iznimno je odgovoran i važan posao. Osoba na vrhu donosi poslovne odluke koje utječu na sudbinu zaposlenika tvrtke i njihovih obitelji. A sposobnosti rukovoditelja najbolje se vide u teškim okolnostima. Još veće je opterećenje ako se radi o osnivačima obiteljske tvrtke koji se, razumljivo, za svoje tvrtke posebno vežu jer su one njihovo životno djelo. U donošenju odluka, pak, uključeni su često i drugi članovi obitelji. Ali zadnju riječ uvijek ima čelna osoba. Pri tome moguće su i razmirice. No one se moraju nadići kao bi tvrtka mogla dalje postojati i mirno poslovati. Nalaženje zajedničkog jezika i odlučnost vodstva važni su za opstanak obiteljske tvrtke posebno u izazovnim okolnostima poput današnjih.
Prema podacima Europske komisije obiteljska poduzeća čine više od 60 posto svih tvrtki u Europi. Radi se očito o žilavim i postojanim tvrtkama koje vode isto takvi ljudi i njihove obitelji.
Stisnuti zube
Najteže je odlučiti da nema odustajanja kada je najgore. Smatra da su to trenuci u kojima treba biti izuzetno snažan i opako vjerovati u ono što stvarate. Pri tome je, kazao je, vođenje tvrtke uloga za koju vas nitko ne može pripremiti jer je svaka tvrtka drugačija i suočava se s različitim izazovima.
Zašto nije lako donijeti odluku?
Nađete se u situaciji u kojoj nemate financija, prodaje nema na vidiku, možda uz vas još dvije-tri osobe stvarno vjeruju u vaš proizvod dok ostali smatraju kako to nema smisla. Morate biti dovoljno tvrdoglavi i uporni protiv samog sebe, stisnuti zube te donijeti odluku da se nastavlja put prema cilju i da je ovo samo jedan ležeći policajac na putu.
Treba znati donijeti odluku kada predstaviti novi proizvod, kada zaposliti još kolega. Pokrenuti marketing i prodaju na novom tržištu, investirati, kada stati na loptu. Mnogo je to odluka koje svakodnevno donosi vođa tvrtke i tu ulogu treba voljeti. Zapravo svaku ulogu treba voljeti, ali ovu posebno. Prvi ste koji dođete, zadnji odlazite, kada ide sve super sve se hvali, kad ide po zlu u vas upiru prstom. U isto vrijeme ste prodaja, marketing, proizvodnja, istraživanje i razvoj, menadžer ili čistačica. Zato osoba koja se može nazvati vođom mora proći sve funkcije u poduzeću da bi znao kako ono funkcionira. Naravno u korporacijama to nešto drugačije funkcionira, no u obiteljskim poduzećima to je najčešće tako, pogotovo u početku. Jednadžba glasi: kvalitetan vođa = kvalitetni zaposlenici = kvalitetna usluga = zadovoljni kupci = uspjeh.
Obitelj je uigrani tim
Često se može čuti da nije lako raditi s obitelji, što je sigurno nekada i točno, no ukoliko se jasno odrede uloge i odgovornosti unutar tvrtke izazova ne bi smjelo biti. Na početku poslovanja odluke se donose samostalno i brzopleto što je bila dobra lekcija. Sada prije donošenja bilo koje odluke savjetuje se sa svim članovima tima, s mentorom, nekada i psihologinjom kada se radi o izuzetno bitnim odlukama. Različita mišljenja su dobra, od svakog uzeti po neki savjet i sastaviti odluku, a prije samog donošenja često tu odluku još jednom trebaju svi zajedno prokomentirati.