Mnoge dobre i loše navike vezane za novac usvojili smo od vlastitih roditelja. Ipak, učenje o novcu od naših roditelja je uglavnom bilo neplansko ili smo često usvajali obrasce njihovih ponašanja dok su se i oni sami zapravo borili s vođenjem obiteljskih financija.
U našoj kulturi ne postoji svijest o važnosti financijske pismenosti čemu je dokaz i činjenica da ona u obrazovnom sustavu nije uopće ili je iznimno slabo zastupljena. Sve se to kasnije odražava na financijski status pojedinaca i cijelog društva, prenosi she.hr.
Zato – počnimo svoju djecu od malena pripremati za izazove koji ih čekaju u budućnosti!
Razgovarajte s djecom o novcu i omogućite im situacije u kojima sami upravljaju novcem!
Pokazalo se da djeca čiji roditelji s njima razgovaraju o novcu i koji im pružaju mogućnosti da sami upravljaju džeparcem, u odrasloj dobi mnogo bolje upravljaju novcem.
Ovisno o dobi djeteta, postoje različiti načini kako djeci približiti novac. Kod mlađe djece, možete se poslužiti različitim igrama, ali djeca i nekoliko godina prije polaska u školu, već mogu učiti kako samostalno u trgovini plaćati, naravno uz pratnju roditelja.
Poanta je da dijete samo osjeti kako je to upravljati novcem i da kroz iskustvo počne shvaćati logiku novca. Kako djeca rastu, potrebno je njihovoj dobi prilagoditi razgovore i situacije vezane za novac. Ono što je važno jest da i po pitanju financijske pismenosti, kao u ostalom i bilo čega u odgoju djeteta, budete konstantni i dosljedni.
Što djecu učiti o novcu?
Sva djecu su različita, ali s obzirom na dob djeteta koristit ćemo različite pristupe da bi im na primjeren način približili mnoge aspekte financijske pismenosti. Evo nekoliko savjeta za roditelje različitih dobi djeteta!
Djeca od tri i četiri godine
Djeca ove dobi su veoma znatiželjna i već su sposobna razumjeti koncept novca. U ovoj dobi ih je potrebno upoznati s idejom vrijednosti novca, davanja i primanja novca te trošenja novca.
Djeca ove dobi mogu raspoznati različite kovanice, boje novčanica i brojeve na njima. Razumiju da je za različite stvari potrebno izdvojiti različitu svotu novca i razumiju da novac treba čuvati i ne gubiti ga.
Iskoristite ovu dob pri kupnji stvari kojima se djeca vesele, primjerice sladoleda ili igračke! S djecom se možete i igrati trgovine, banke i drugih zanimljivih igara u kojima oni oponašaju svijet odraslih.
Djeca od pet i šest godina
Djeca ove dobi već mnogo bolje razumiju brojeve i imaju bolju koncentraciju. Jako je važno još uvijek zadržati pristup koji djetetu kroz igru pomaže usvojiti koncept novca, ali je sada vrijeme kada je dobro početi s integriranjem financijskih tema u svakodnevni život djeteta. Možete u ovoj dobi uvesti i koncept štednje, početi im davati džeparac i s njima redovito razgovarati o novcu.
U ovoj dobi djeca razumiju da im novac pomaže da kupe stvari koje žele imati, počinje ih uzrujavati ako izgube novac, a moguće ih je naučiti da se novac ne dobiva već zarađuje.
Djeca od sedam i osam godina
U ovoj dobi djeca mogu razumjeti razliku između želja i potreba. Sada je vrijeme da se počne s razgovorima o tome kako mogu ostvariti svoje želje kroz zaradu i kroz štednju. Djeci se u ovoj dobi može predstaviti i plaćanje debitnom i kreditnom karticom, kupovina on-line te koncepti posuđivanja novca.
Dobro je da u ovoj dobi sami donose odluke vezano za trošenje novca, od kojih će neke biti i loše. Na taj način dijete u kontroliranim uvjetima uči o pametnom upravljaju novcem.
Djeca od devet do dvanaest godina
U ovoj dobi djeca počinju biti značajno više samostalna. Fokus roditelja bi trebao biti na učenju odgovornosti u upravljanju novcem. Potrebno je da kroz iskustvo u stvarnom životu shvate uzročno-posljedičnu vezu njihovih odluka o novcu i stanja osobnih financija što mogu učiti kroz upravljanje džeparcem ili odgovornosti koju donosi primjerice korištenje mobilnog telefona.
Roditelji ih mogu učiti i o budžetiranju i konceptu posudbe novca. Budžetiranje mogu učiti tako da im se pokaže kako voditi pismenu evidenciju upravljanja novcem iz koje zajedno s roditeljima mogu vidjeti što se na primjer događa ako prekorače budžet.
O posuđivanju novca mogu također učiti s roditeljima. Kod posuđivanja je najvažnije da shvate da ono u stvarnom svijetu nije besplatno i da dolazi s kamatamaKamata je cijena uporabe tuđih novčanih sredstava. Kamate ..., a možebitno i s određenim problemima. Dobro je razgovarati o tome kako izbjeći probleme i donositi pametne odluke.
Tinejdžeri
Kod tinejdžera je mnogo mogućnosti jer oni uglavnom imaju znatno veće želje, a možda čak i veće potrebe negoli mlađa djeca. Bilo da se radi o modi, tehnologiji, vozačkom ispitu, prvim prilikama da se zaradi novac na nekom sezonskom poslu ili nečem drugom – svaka je situacija prilika za razvijanje svijesti o financijama.
Zato je dobro nadgledati njihove odluke, ali im i dati prostora da ih samostalno donose. Osim razgovora, važno je da uče iz dobrih primjera samih roditelja. Stoga im vlastitim primjerom pokažite kako se pametno upravlja novcem i pripremite svog tinejdžera za život koji je pred njim!