Bankar u jugoistočnoj Aziji htio je omogućiti zaposlenicima agencije za iznajmljivanje automobila da kupuju rabljene automobile od poslodavca. Ali niti jedna poslovna jedinica nije uspjela završiti taj zahtjev. U realizaciji, različite jedinice zaustavile su ili postojeći portfelj proizvoda, temeljni rizik ili regulatorne smjernice. Međutim, jedan od bankarovih kolega uspio je omogućiti dragocjeno upoznavanje u cijeloj kompaniji. To je dovelo do toga da su rješenje zajednički osmislile i ponudile dvije poslovne jedinice.
Za uspjeh ovog novog proizvoda zahvaliti se treba neformalnoj moći bankara. Neformalna moć — koja nije povezana s vašim formalnim naslovom — može vam omogućiti da mobilizirate resurse, potaknete promjene i stvorite vrijednost za organizaciju, kao i za sebe. A na modernom radnom mjestu, neformalna moć postaje sve važnija i može vam osigurati mjesto unutar vaše organizacije.
Zašto? Danas tijek rada migrira iz specijaliziranih vertikala u bijele prostore između vertikala jer tvrtke preciznije odgovaraju na potrebe kupaca. Ovaj je trend važan u organizacijama s međufunkcionalnim timovima, account managerima ili matričnom strukturom. Čak su i manje organizacije sve više vođene projektima.
I sve više i više, posao se obavlja izvan organizacije u suradnji s dobavljačima, distributerima i kupcima. Tvrtke skupljaju ideje i poslove. Surađujemo sa slobodnjacima (freelancerima) i trećim stranama. Ponekad čak surađujemo s konkurencijom.
Činjenica je da vas vaš formalni naslov, izravni podređeni i formalno dodijeljene ovlasti ne vode uvijek daleko kada radite u svojoj organizaciji i s vanjskim suradnicima.
Imate li neformalnu moć za stvaranje vrijednosti i obavljanje stvari?
Napravite reviziju
- Korak 1: Navedite svojih 10 najboljih kontakata koji vam omogućuju da obavite posao. Ti kontakti mogu biti ili interni ili eksterni.
- Korak 2: Za svaki kontakt dodijelite ocjenu od 1 do 10 koja će pokazati koliko ovisite o njima. Ako kontakt pruža veliku vrijednost i teško ga je zamijeniti, dodijelite visoku ocjenu. Razmislite dobro o vrijednosti koju nude vaši kontakti. To uključuje savjete o karijeri, emocionalnu podršku, podršku u svakodnevnim aktivnostima, informacije i pristup resursima ili suradnicima.
- Korak 3: Učinite isto obrnutim redom. Dodijelite sebi rezultat iz perspektive drugih. Približno procijenite koliku vrijednost nudite svojim kontaktima i koliko bi vas bilo teško zamijeniti. Budite iskreni.
Sljedeći korak – potražite crvene zastavice u napravljenoj reviziji. One bi mogle ukazati da vam nedostaje neformalna moć i da ste zamjenjivi.
Rade li svi vaši kontakti u jednom timu, funkciji, proizvodnoj jedinici ili poslovnoj zgradi? To bi moglo ukazivati na ograničenu sposobnost stvaranja vrijednosti izvan osnovnih zahtjeva opisa vašeg posla.
Daju li vam vaši kontakti veću vrijednost nego što vi njima vraćate? Takve veze teško je dugoročno održati. Asimetrije u ovisnosti pokazuju da drugi imaju moć u vezi.
Jesu li vaši rezultati ovisnosti niski? To bi moglo ukazivati na prevladavanje transakcijskih odnosa, onih koji su često vođeni quid pro quo. Nasuprot tome, odnosi visoke ovisnosti mogu biti prožeti vrijednostima i dinamikom odnosa koje nije jednostavno izračunati.
Je li sva vrijednost koju dajete ili primate koncentrirana u nekoliko kontakata? Mogli biste biti ranjivi ako izgubite te kontakte ili se vaš odnos promijeni. Jedan rukovoditelj rekao je kako su dva ključna kontakta potaknula vrijednost njegove mreže. Nažalost, jedan je preminuo, a drugi se preselio u drugu regiju. Neformalna ovlasti ovog rukovoditelja ugasile su se preko noći.
Kako možete poboljšati svoju poziciju?
Prije svega, glavni način za ispravljanje nepovoljnih rezultata revizije jest ostvarivanje odnosa pružanjem vrijednosti vašim kontaktima. Zapitajte se: koju vrijednost im možete pružiti? Jedan od načina je razvijanje i kontinuirano usavršavanje skupa vještina koje navode druge da cijene vaš doprinos. Zatim proaktivno upotrijebite svoje vještine kako biste pomogli drugima, daleko iznad zahtjeva vaše službene uloge. Ne želite biti osoba za koju nitko ne zna.
Drugo, neka vam posao pomogne. Upravljajte svojim opisom posla tako da možete doprinijeti tijeku rada više funkcija unutar organizacije, kao i klijentima, vanjskim partnerima ili regulatorima. Volontirajte za međufunkcionalne inicijative. Tako što sebe pozicionirate na „raskrižju tijekova rada“, dajete sebe za susrete, učenje i isporuku vrijednosti različitim grupama u organizaciji.
Treće, bolje upoznajte svoje suradnike kao pojedince. Možda ćete se iznenaditi kako nešto što je vama prilično lako učiniti ima značajnu vrijednost za njih. Ponekad se smrznemo jer vjerujemo da moramo ponuditi stvarno značajne doprinose ili učiniti ogromne usluge drugima. Dobro poznavanje drugih može nam pružiti korisne alternative. I nemojte se ograničavati na profesionalnu domenu.
Izvan posla učlanite se u društvene ali i profesionalne udruge. Zajedničke aktivnosti imaju podcijenjen utjecaj na širenje naših mreža izvan izolirane skupine neposrednih suradnika. Jedan je poduzetnik od svog kolege iz plivačkog kluba saznao o kriterijima tvrtki rizičnog kapitala za odabir i financiranje tvrtki za znanost o životu. Taj je kolega na kraju bio njegov prvi investitor.
Vaša vrijednost ne bi trebala biti definirana isključivo vašom sposobnošću obavljanja formalne organizacijske uloge. Ako jest, vjerojatno ste u nevolji – prije ili kasnije, pristupačniji, mlađi i pametniji konkurent pridružit će se tvrtki. Stvaranjem vrijednosti za različite suradnike i čineći sebe nezamjenjivim otvarate mogućnosti unutar organizacije i izvan nje. I na taj način dajete vrijednost i svojoj tvrtki.