Virginie Viard nedavno je iznenadila modni svijet objavom da napušta Chanel nakon pet godina. Nasljednica legendarnog Karla Lagerfelda uspješno je održavala vitalnost kultnog brenda. Sada, nakon njezinog odlaska, mnogi se pitaju tko će naslijediti najpoželjniju ulogu kreativnog direktora u modnoj industriji. Jedno je sigurno – posljednju riječ imat će braća Wertheimer, pravi vlasnici Chanela koji drže sve konce u svojim rukama.
Chanel je nedavno potvrdio odlazak Virginie Viard nakon pet godina bogate suradnje kao umjetničke direktorice modnih kolekcija. Tijekom svoje vladavine, Viard je uspješno obnovila kodekse kuće, poštujući kreativno naslijeđe Chanela. Nova kreativna organizacija bit će najavljena uskoro. Chanel je izrazio zahvalnost Virginie Viard za njezin izvanredan doprinos modi, kreativnosti i dizajnu te vitalnosti Chanela.
Nakon objave o odlasku Virginie Viard, modni svijet je započeo nagađanja o njezinom nasljedniku na čelu Chanela. Njezina haute couture kolekcija za sezonu jesen-zima 2024.-2025. bit će predstavljena 25. lipnja u pariškoj opernoj kući Garnier kako je planirano. Veliki broj uglednih dizajnera, poput Hedija Slimanea, Sarah Burton, Jeremyja Scotta, Pierpaola Picciolija, Toma Forda i Marca Jacobsa, spominje se kao potencijalni kandidati za tu prestižnu poziciju. Odluku će donijeti braća Wertheimer, dugogodišnji vlasnici Chanela poznati po diskreciji i izbjegavanju medijske pozornosti.
Vlasnici Chanela su poznati po svojoj diskreciji, slično kao što je Coco Chanel bila poznata po svojoj legendarnoj maloj crnoj haljini
Obitelj Wertheimer poznata je po svojoj izuzetnoj rezerviranosti. Rijetko daju izjave novinarima o svojem bogatstvu, društvenom životu ili osobnim interesima. Nikad ih niste vidjeli na otvorenju Chanelovih trgovina. A kad sudjeluju na modnim događanjima, preferiraju vlastite automobile i sjede neprimjetno, obično nekoliko redova iza piste. Obično nose naočale i nastoje izbjegavati svjetlo reflektora, držeći se dalje od medijske pozornosti, kako je opisano u L’Officielu. Gerard Wertheimer je jednom prilikom novinarki New York Timesa rekao: “Mi smo vrlo diskretna obitelj, rijetko govorimo.”
Vlasnici Chanela, prestižnog brenda koji se temelji na legendarnim parfemima poput Chanel No. 5, malim crnim haljinama i naslijeđu Karla Lagerfelda su Gerard i Alain Wertheimer. Njihov mlađi polubrat, Charles Heilbronn, igra ključnu ulogu kao izvršni potpredsjednik Chanela u obiteljskom uredu Mousse Partners. Čuva bogatstvo klana s jednako rezerviranim profilom kao i njegova starija braća.
Globalne aktivnosti tvrtke Mousse Partners
Mousse Partners ima zaposlenike u Manhattanu, Hong Kongu i Pekingu, što predstavlja značajnu operaciju za obiteljski ured. Charles Heilbronn vodi poslovanje od samog početka, fokusirajući se na ulaganja u Chanelove beauty proizvode i modnu ponudu. Zaradio je više od milijardu dolara na investicijama poput Ulta Beauty Inc., Beautycounter, Coty Inc., Bonobos i Adore Me. Osim toga, proširio je svoje ulaganje na zabavne, farmaceutske i namještajne tvrtke.
Mousse Partners, smješten na 9 West 57th Street, dijeli sjedište s Chanelom. Trećina zaposlenika fokusirana je na privatni kapital, dok se ostali bave hedge fondovimaHedge fondovi su investicijski fondovi kojima se aktivno upr..., devizama i alternativnom imovinom. Mnogi zaposlenici su se pridružili iz poznatih tvrtki poput Carlyle Group LP, singapurskog državnog imovinskog fonda i obiteljskog ureda Georgea Sorosa u razdoblju od 2017. do 2019. godine.
Unatoč tome što Mousse Partners ne objavljuje detalje o svojem financijskom stanju, Chanel je isplatio više od 1,6 milijardi dolara dividendi od 2016. do 2019. godine. Precizne informacije o vrijednosti Chanelovog carstva, koje kontroliraju Alain i Gerard Wertheimer putem offshore tvrtki poput Litor Ltd. na Kajmanskim otocima, nisu javno dostupne. Mousse Partners je 2019. prešao pod Litor, prema pravnoj obavijesti u Cayman Islands Gazette. Chanel nije komentirao Heilbronnovo vlasništvo u tvrtki.
Alain vodi tvrtku iz staklenog tornja južno od Central Parka na Manhattanu. Gdje su vrata njegovog ureda uvijek otvorena, povezana s Heilbronnovim uredom. Gerard se nalazi u Ženevi. Obojica su sinovi Eliane Heilbronn, odvjetnice koja je sastavila Lagerfeldov doživotni ugovor. Skupa s Charlesom, vode jednu od najvrjednijih privatnih kompanija na svijetu, s godišnjom dobiti od oko 3 milijarde dolara.
Jedna od rijetkih koja nije postala konglomerat
Chanel je jedna od rijetkih luksuznih modnih kuća koju nisu kupili konglomerati poput LVMH-a ili Keringa, već je u privatnom vlasništvu obitelji Wertheimer gotovo cijelo stoljeće. Za razliku od svojih konkurenata poput Bernarda Arnaulta i Françoisa Pinaulta, Wertheimerovi su poznati kao vrlo diskretni modni milijarderi. U javnosti se rijetko govori o njihovim osobnim životima ili poslovnim odnosima.
Braća Alain (75) i Gérard (72) Wertheimer, među najbogatijim osobama u Francuskoj, žive prema načelu “Da bismo živjeli sretno, živimo skriveno”, koje je također jedna od njihovih maksima. Poznati su po svojoj izuzetnoj diskreciji, rijetko se pojavljuju u javnosti i izbjegavaju svjetlo reflektora. Njihova bogatstva su se znatno povećala kroz razne akvizicije i poslovne pothvate, od kojih je Chanel samo jedan primjer. Prema Forbesovim podacima iz 2023. godine, njihovo ukupno bogatstvo procjenjuje se na 63,3 milijarde dolara. Spekulira se da bi vrijednost Chanela na burzi mogla premašiti 100 milijardi dolara, no detalji o njihovom neto bogatstvu ostaju tajna, s obzirom na njihovu preferenciju za diskrecijom.
Kako su braća Wertheimer stekla kontrolu nad Chanelom
1922. godine, Théophile Bader, osnivač robne kuće Galeries Lafayette, upoznao je Coco Chanel s Pierreom Wertheimerom na konjskim utrkama. Pierre je tada naslijedio Bourjois, vodeću kozmetičku i mirisnu tvrtku u Francuskoj. Dok je Coco već razvila Chanel No. 5 s parfumerom Ernestom Beauxom godinu dana ranije. Tri prijatelja su sklopila dogovor: Pierre je osnovao Parfums Chanel, financirao proizvodnju, marketing i distribuciju Chanel No. 5 (zadržavajući 70% vlasništva), Galeries Lafayette je prodavala proizvode (uz 20% vlasništva kao naknadu), dok je Coco licencirala svoje ime za proizvod (s 10% vlasništva).
Međutim, odnos između Coco i Pierrea brzo se pogoršao zbog neslaganja oko udjela u vlasništvu. Kad je prodaja Chanel No. 5 eksplodirala, Coco je počela osporavati dogovor, optužujući Pierrea da iskorištava njezin kreativni rad za vlastitu dobit. Unajmila je odvjetnika kako bi ponovno pregovarala o uvjetima, ali nije uspjela promijeniti većinski udio koji je Pierre zadržao. Do 1928., Wertheimerovi su angažirali odvjetnika koji je isključivo radio na njenom slučaju.
1941. godine, na početku Drugog svjetskog rata, Coco Chanel je pokušala preuzeti kontrolu nad Parfums Chanel kada su Wertheimerovi, Židovi, bili prisiljeni pobjeći u Sjedinjene Američke Države zbog nacističkog režima, kako piše The Vintage Bar. Iskoristila je nove okupacijske propise koji su zahtijevali prebacivanje svih tvrtki u vlasništvu Židova u ruke francusko-arijevskih vlasnika.
U pismu Nacističkoj stranci tvrdila je da Chanel još uvijek pripada Židovima te da ima neosporan pravni prioritet zbog svojih zasluga i doprinosa tvrtki. Međutim, njezin pokušaj nije uspio jer nije bila svjesna da je Pierre već imenovao arijevskog povjerenika, obiteljskog prijatelja Félixa Amiota, koji je vodio posao u njegovoj odsutnosti. Coco je kasnije bila prisiljena na egzil zbog optužbi da je simpatizer nacista, zatvorivši Chanel i preselivši se u Švicarsku.
Potpuna kontrola
Godine 1954., prema izvješću Bloomberga, Wertheimerovi su preuzeli potpunu kontrolu nad Chanelovim modnim i mirisnim divizijama, dogovorivši se da preuzmu plaćanje računa i poreza Coco Chanel do kraja njezinog života, kako navodi Fortune.
Nakon što je Pierre umro 1965. godine, njegov sin Jacques preuzeo je vođenje Chanela i ostalih poslovnih interesa obitelji. U to vrijeme, Alain i Gerard bili su tinejdžeri, dok je Charles, rođen iz Elianinog drugog braka s Didierom Heilbronnom, imao deset godina. Kada je Coco preminula šest godina kasnije, Jacques je preuzeo preostalih 10 posto udjela, postavši jedini vlasnik Chanela. Usredotočen na uzgoj konja i utrke, a manje na modu, Jacquesov fokus na hobije rezultirao je padom prodaje i ugleda Chanela.
Obnova brenda i novi strateški pravci
Iako su bili samo u dvadesetima kada su preuzeli kontrolu nad Chanelom 1974. godine, Alain i Gérard uvjerili su upravni odbor da im dopusti preuzimanje nakon što je njihov otac, zaljubljenik u konje, gotovo uništio modnu kuću. Iako Alain nije imao veliko poslovno iskustvo, brzo je prepoznao nužnost promjena. Uklonio je Chanelove proizvode iz drogerija kako bi se fokusirao na vrhunske distributere te angažirao odvjetničku tvrtku svoje majke kao glavnog savjetnika, uključujući i Heilbronnu stranu obitelji u poslovanje Chanela. Charles im se pridružio 1987. godine.
Zajedno su revitalizirali modnu kuću, posebno angažiranjem Karla Lagerfelda, što je značajno podiglo poslovanje. “Sve što proizvode je traženo,” izjavila je analitičarka Bloomberg Intelligencea Deborah Aitken. “Bilježe dvoznamenkasti rast u kategorijama koje privlače širok spektar dobrih skupina i financijskih mogućnosti.”
Chanel se ističe na tržištu zadržavajući principe ne snižavanja i izbjegavanja prodaje putem društvenih mreža. Čime se razlikuje od konkurencije, ističe L’Officiel.
Ova modna kuća je poznata po svojem jednostavnom, ali sofisticiranom i modernom stilu koji spaja klasične elemente s odvažnim identitetom brenda, poput tvida s detaljima kao što su mašne i lančići. Njihovo načelo, “Moda može izblijediti, ali stil je vječan,” odražava se u njihovim proizvodima koji nisu samo u skladu s trenutnim trendovima, već nude jedinstvo u stilu, duhu i kvaliteti koji kupci prepoznaju i bez vidljivog logotipa.
Strategija koja se razlikuje od ostalih
Alain i Lagerfeld su se fokusirali na očuvanje vrijednosti marke Chanel kroz strategiju koja se razlikuje od ostalih modnih brendova. Od cijena do promocije.
Umjesto da koristi sezonske akcije sniženja kao većina konkurentskih luksuznih brendova, Chanel nikada ne snižava cijene svojih proizvoda. Umjesto toga, prilagođava cijene prema tržišnim uvjetima, ali zadržava osnovne cijene stabilnima. Ovaj pristup čini Chanel jedinstvenim u luksuznoj industriji.
Kako bi proširio svoju prisutnost i povećao prodaju, Chanel je razvio i pristupačnije linije proizvoda, uključujući njegu kože, šminku, naočale i satove po pristupačnijim cijenama. Ova strategija je pomogla Chanelu da praktički kontrolira svoje tržište i održi visok stupanj ekskluzivnosti.
Alain je svojom poslovnom oštroumnošću preokrenuo Chanelovu sudbinu, vodeći brend prema ponovnom usponu i obnovi starog sjaja. Proširio je segment konfekcije, ponovno uspostavio tržišni udio u luksuznim parfemima i strategijski smanjio distribuciju Chanel No. 5 na ekskluzivne trgovce, što je stvorilo poželjnu nestašicu i ponovno oživjelo interes potrošača. Alain je također prepoznao važnost angažiranja slavnih osoba poput Marilyn Monroe i Audrey Tautou kako bi povećao privlačnost mirisa.
Jedan od ključnih koraka Alaina bio je nagovoriti Karla Lagerfelda da postane kreativni direktor, što se pokazalo kao izuzetno profitabilan potez. Lagerfeld je revitalizirao Chanel, transformirajući ga iz ‘uspavane ljepotice u šumi’ u globalnu ikonu visoke mode. Alain, poznat kao ‘marketinški genij’, uspješno je koristio Lagerfeldove kreacije kako bi proširio utjecaj i popularnost Chanela diljem svijeta, među elitom i širom publikom.
Preferiraju fizičke trgovine
Danas, Chanel je nezaobilazna figura u modnoj industriji s impresivnim popisom slavnih klijenata kao što su Kristen Stewart, Nicole Kidman, Gisele Bündchen i mnogi drugi. Njihova kombinacija slavnih ambasadora i ekskluzivnog luksuza postavila je Chanel kao vodećeg igrača u svijetu mode, s mrežom trgovina i butika rasprostranjenih diljem globusa.
Chanel se ističe svojom strategijom minimalne prisutnosti na društvenim mrežama. Umjesto da koristi platforme poput Facebooka, Instagrama ili X-a za direktnu prodaju, Chanel ih koristi za informiranje o najnovijim događajima, lansiranjima kolekcija i obavještavanje o modnim trendovima. Cilj je povećati svijest o brendu, ali ne koristiti ih kao kanal za prodaju luksuznih proizvoda kao što su modni komadi, nakit, kozmetika ili satovi.
Chanel preferira da kupci dolaze u njihove trgovine gdje su uložili u stručno osoblje koje može pružiti visokokvalitetno iskustvo i savjetovanje. Ova strategija pomaže u minimiziranju problema s krivotvorinama i zaštiti vrijednosti brenda u luksuznoj kategoriji.
Sadašnje vlasništvo braće Wertheimer nad Chanelom, uz njihova ulaganja u vinograde diljem Europe, dodatno potvrđuje njihovu poziciju kao vodećih figura u svjetskoj modnoj industriji i među najbogatijim osobama u Francuskoj i svijetu.
Imetak moćne braće Wertheimer
Braća Wertheimer, čija većina bogatstva dolazi iz vlasništva u Chanelu, također posjeduju širok portfelj imovine uključujući poslove s trkaćim konjima u Francuskoj i Sjedinjenim Američkim Državama, vinograde u Francuskoj i dolini Napa u Kaliforniji te udjele u kozmetičkom brendu Ulta Beauty i Olaplexu, brendu za njegu kose, prema izvještaju Fortune.
Chanel je prije dvije godine ostvario prihod od 17,2 milijarde dolara, što je porast od 17 posto u odnosu na prethodnu godinu, dosežući rekordnu prodaju. U 2022., operativna dobit Chanela skočila je za 6 posto, premašujući 5,8 milijardi dolara. Iako Chanel javno objavljuje financijske rezultate samo jednom godišnje, nije jasno je li prodaja nastavila rasti i ove godine.
Unatoč porastu potražnje za luksuznim robama nakon pandemije, postoji zabrinutost zbog mogućeg usporavanja trenda. Konkurenti poput LVMH-a i Keringa suočavaju se s većom nestabilnošću u oporavku od pandemijskih utjecaja.
Leena Nair, nova izvršna direktorica Chanel-a, istaknula je u svibnju 2023. godine da Chanel želi ostati “svjetionik inspiracije sljedećih 100 godina” te da aktivno radi na strategiji kako bi ostao predvodnik u modnoj industriji.
Vino, konji i umjetnine
Braća Wertheimer su duboko uključena u konjske utrke, tradiciju koja seže do njihovog djeda Pierrea, koji je uzgajao i natjecao se s punokrvnim konjima. Prvi susret Coco Chanel i Pierre Wertheimer dogodio se upravo na konjskim utrkama. Danas, Gérard Wertheimer vodi obiteljski posao s konjima, nadgledajući stado koje obuhvaća ergelu u Normandiji u Francuskoj te konjušnice u Chantillyju, Kaliforniji i Kentuckyju u SAD-u. Njihovi konji su osvojili prestižne nagrade poput Kupa uzgajivača u SAD-u te Queen Elizabeth II Stakes 2015. godine.
Pored konjičkog sporta, obitelj Wertheimer aktivno sudjeluje u vinogradarstvu. Godine 1994., kupili su Château Rauzan-Ségla u Bordeauxu, a iste godine Chanel je stekao vinariju St. Supery u dolini Napa u Kaliforniji, čime su dodatno ojačali svoj položaj u vinskoj industriji. Također su obnovili Château Canon izvan Saint-Émiliona u Bordeauxu 2015. godine.
Privatni život braće Wertheimer također obuhvaća impresivne rezidencije diljem svijeta. Alain Wertheimer posjeduje seosku kuću u Connecticutu i stan na Petoj aveniji u New Yorku, dok Gérard živi u vili u regiji Vandœuvres u Ženevi, Švicarska. Obitelj uživa u aktivnostima poput lova na divljač u dvorcu u dolini Loire, skijanja te posjedovanja planinske kuće u švicarskim Alpama. Njihova bogata umjetnička kolekcija uključuje djela kao što su Picasso i Matisse, čuvana u njihovim domovima koji su također poznati po svojoj ekskluzivnosti i privatnosti.
Sljedeća generacija Couture dinastije
Kao i kod svake dinastije, postoje izazovi i pitanja o nasljeđivanju. Lagerfeld, zaštitno lice tvrtke više od tri desetljeća, preminuo je u veljači. Alain ima 75 godina, Gérard 72, a Charles 69 godina, što znači da se sljedeća generacija počinje pripremati.
Arthur Heilbronn, 37, stažirao je u Chanelu prije nego što se pridružio ocu u Mousse Partnersu. Alainov sin Nathaniel, također 37, započeo je raditi u Chanelu 2019. godine.
Poput svog oca i stričeva, Arthur izbjegava svjetla reflektora. Diplomant poslovne škole Harvard odbio je komentirati kada ga je Fortune kontaktirao preko LinkedIna 2019. godine. Nedugo nakon toga, s njegovog profila su nestali svi navodi o radnom iskustvu, uključujući Chanel.
U Chanelovoj novodizajniranoj glavnoj trgovini u New Yorku, posjetiteljima se nudi šampanjac ili espresso. A pet luksuznih katova odaje počast ženi po kojoj je brend dobio ime. Tu su portreti Coco, stolci presvučeni njezinim prepoznatljivim tvidom i 60-metarska skulptura biserne ogrlice. Lagerfeldovi dizajni krase police i vitrine.
Iza svega toga, međutim, nema ni traga trojici braće, što im savršeno odgovara, prenosi Tportal.