Federalno ministarstvo trgovine od četvrtka, 20. ožujka 2025. godine otvara javnu raspravu o Nacrtu zakona o kontroli cijena. Trajatiće 60 dana od dana postavljanja teksta Nacrta zakona na veb stranicu Ministarstva.
Podsjetimo se, Predstavnički dom Parlamenta FBiH je sjednici održavnoj 4. veljače 2025. godine razmatrao i prihvatio Nacrt zakona o kontroli cijena. Usvojio je zaključak kojim se zadužuje predlagač da organizuje i provede javnu raspravu u trajanju od 60 dana. Zatim je i Dom naroda Parlamenta FBiH na sjednici 4. ožujka 2025. godine razmatrao i prihvatio Nacrt zakona.
Što podrazumijeva kontrola cijena?
Pod kontrolom cijena podrazumijevaju se aktivnosti na praćenju općeg nivoa cijena, pojedinačnih cijena i njihovih relativnih odnosa. Poduzimanje mjera ekonomske politike radi sprječavanja i otklanjanja poremećaja na tržištu i kretanjucijena.
Vlada Federacije, na prijedlog Ministarstva, propisuje proizvode i usluge od interesa za Federaciju za koje se mogu propisati privremene mjere kontrole.
Izuzetno na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, a nakon prethodno pribavljenog mišljenja Ministarstva, Vlada Federacije propisuje privremene mjere kontrole cijena za veleprodajne cijene uglja za termoelektrane i veleprodajne cijene prirodnog gasa.
Vlada Federacije, na prijedlog Ministarstva, propisuje privremene mjere kontrole cijena, u skladu sa ovim zakonom i posebnim zakonima, ukoliko nastanu ili mogu nastati značajniji poremećaji na tržištu i to u slučaju:
a) proglašenja stanja prirodne i druge nesreće,
b) nestašice dobara neophodnih za potrebe gospodarstva i opskrbe stanovništva,
c) ukoliko je prema objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku indeks potrošačkih cijena na malo veći od 5% (godišnja inflacija),
d) radi utvrđivanja prodajnih cijena proizvoda iz robnih rezervi, koji se koriste za intervenciju na tržištu.
Kao privremene mjere kontrole cijena mogu se za pojedine proizvode i usluge propisati:
a) određivanje najvišeg nivoa cijena,
b) određivanje fiksne cijene, pri čemu privredni subjekti ne mogu vršiti promet po višoj ili nižoj cijeni,
c) zadržavanje cijena na zatečenom, odnosno određenom nivou (zatečene cijene),
d) vraćanje cijena na prethodni nivo,
e) davanje saglasnosti na cijene, odnosno tarife,
f) utvrđivanje marži u trgovini (kalkulativne cijene),
g) obavještavanje o promjeni cijena i marži za proizvode i usluge (evidencija cijena),
h) obaveza redovnog ili povremenog slanja podataka o cijenama i maržama za određene vrste proizvoda i usluga.
Nacrt propisuje da mjere koje predlaže Ministarstvo mogu trajati dok traju poremećaji na tržištu. Posebno oni koji se ne mogu otkloniti mjerama ekonomske politike, a najduže šest mjeseci. Izuzetno Vlada može obnoviti mjeru za još šest mjeseci u cilju ostvarenja efekata propisane mjere.
Federalni ministar trgovine će podzakonskim propisom odrediti za koje proizvode i usluge bitne za životni standard stanovništva. Gospodarski subjekti ostavljaju obavještenja o cijenama i maržama, radi praćenja, te podatke koja ta obavještenja sadrže, kao i rokove i način dostavljanja tih podataka.
Radi potpunije koordinacije i saradnje institucija koje u svojoj nadležnosti imaju praćenje i analiziranje cijena, kao savjetodavno tijelo Vlade Federacije, osniva se Savjet za cijene – ističe se u Nacrtu.
Ako trgovac (pravno i fizičko lice) u roku od tri mjeseca od izricanja novčane kazne ponovi isti prekršaj, nadležni tržišni inspektori iz člana 11. ovog zakona će trgovcu rješenjem zabraniti obavljanje trgovine do otklanjanja nepravilnosti utvrđenih nalazom inspektora.
Novčanom kaznom u iznosu od 6.000 KM do 30.000 KM kaznit će se za prekršaj pravno lice u slučaju kada se ne pridržava propisanih privremenih mjera neposredne kontrole cijena.
Pozivani su svi zainteresovani da svoje sugestije, primjedbe i prijedloge na tekst Nacrta zakona dostave na e-mail: kabinet@fmt.gov.ba ili pisanim putem na adresu: Federalno ministarstvo trgovine, 88000 Mostar, Dr Ante Starčevića bb.