Brendovi, koji uključuju Pandoru, Pumu i Hugo Boss, ovog su tjedna izjavili da procjenjuju svoje strategije određivanja cijena u SAD-u i šire u slučaju da na snagu stupe najstroži nameti predsjednika Donalda Trumpa.
Neki drugi su, u međuvremenu, rekli da mijenjaju svoje lance opskrbe i potencijalno revidiraju svoje prodajne prognoze usred neizvjesnosti američke trgovinske politike.
Trump je prošlog mjeseca najavio sveobuhvatne takozvane recipročne uvozne carine za sve američke trgovinske partnere. Carine su kasnije pauzirane na 90 dana i smanjene na 10% za većinu zemalja osim Kine, u iščekivanju trgovinskih pregovora.
Tvrtke diljem svijeta ipak su vagale što bi različite carine mogle značiti za njihovo poslovanje, a velika imena poput Mattela, UPS-a i Forda povukla su svoje godišnje smjernice.
Evo što su rekli neki veliki europski trgovci:
Pandora
Danski brend nakita Pandora, poznat po svojim popularnim narukvicama s privjescima i srebrnom nakitu, upozorio je na značajno povećanje cijena u industriji pristupačnog nakita ako Trumpove predložene recipročne carine stupe na snagu.
Tvrtka ostvaruje oko trećinu svoje prodaje u SAD-u, ali uvelike ovisi o proizvodnji u Aziji, ponajviše na Tajlandu, u Vijetnamu, Indiji i Kini, što ju je u travnju potaknulo da upozori na potencijalni udarac na prihode.
„Većina draguljara koji su u cjenovnom segmentu u kojem poslujemo, svi uvoze iz Azije. Dakle, mogli biste se raspravljati ako ove carine ostanu, onda će biti skuplje za sve koji se bave tim poslom“, rekao je izvršni direktor Alexander Lacik za CNBC.
„Stoga bismo trebali očekivati da će se potrošačke cijene donekle promijeniti“, dodao je.
Na pitanje koliku razinu porasta cijena potrošači mogu očekivati ako carine ostanu na snazi, Lacik je rekao da je Pandora modelirala niz scenarija, ali da će konačna brojka vjerojatno ovisiti o industriji.
Puma
Njemački brend sportske odjeće Puma također je ukazao na potencijalno povećanje cijena u cijeloj industriji kao rezultat carina, napominjući da trenutno razmatra “optimizaciju troškova” u SAD-u.
“Potencijalno ćemo promijeniti naše cijene. Spremni smo za takav scenarij kako bismo ublažili utjecaj carina”, rekao je u četvrtak glavni financijski direktor Markus Neubrand.
Trgovac, koji se slično oslanja na proizvodnju u Aziji, rekao je da očekuje da će drugi brendovi s većom prodajom u SAD-u predvoditi prilagodbe cijena. No, ipak je napomenuo da je smanjio uvoz iz Kine u SAD nakon što je u ožujku upozorio da očekuje udar zbog uvoznih carina.
“Ne želimo biti lider u smislu promjene cijena na američkim tržištima”, rekao je Neubrand. “Postoje i drugi igrači u našoj industriji gdje su SAD daleko relevantnije. Kao treći najveći brend u svijetu ne bismo trebali biti lideri u određivanju cijena.”
To dolazi nakon što je konkurentski div sportske odjeće Adidas prošli tjedan rekao da će carine dovesti do povećanja cijena svih njegovih američkih proizvoda.
Hugo Boss
Modni trgovac Hugo Boss slijedio je ostale luksuzne brendove i izjavio da razmatra prilagodbe cijena kao dio širih mjera za ublažavanje utjecaja dodatnih troškova.
Ostali planovi uključuju preusmjeravanje proizvoda koji dolaze iz Kine u SAD i njihovu zamjenu proizvodima s drugih tržišta, optimizirajući globalni otisak tvrtke.
Proizvođač odijela primijetio je da neizvjesnost oko carina, rizika od recesije i imigracijske politike smanjuju domaću i turističku potrošnju u SAD-u, njegovom najvećem pojedinačnom tržištu.
Izvršni direktor Daniel Grieder rekao je da se apetit američkih kupaca “svakako smanjio”, ali je dodao da je još prerano za procjenu stvarnog utjecaja, unatoč slaboj prodaji u prvom tromjesečju.
“Nastavljamo pratiti situaciju”, rekao je Grieder. “S obzirom na kontinuiranu neizvjesnost oko carina, još je prerano za donošenje konačnih zaključaka.”
Zalando
Online trgovac odjećom Zalando rekao je da do sada nije vidio nikakav “značajan utjecaj” na svoje poslovanje kao rezultat carina, dodajući da je potražnja potrošača bila “prilično stabilna”.
Potvrđujući svoje smjernice za cijelu godinu, ipak je navela da se pozicionira za suočavanje sa „bilo kakvim vanjskim događajima“ u onome što je nazvala „brzo promjenjivim geopolitičkim i makroekonomskim okruženjem“.
Tvrtka je izjavila da do sada nije vidjela nikakav „značajan utjecaj na svoje poslovanje“ kao rezultat carina te da je potražnja potrošača bila „prilično stabilna“, ali da se pozicionira za suočavanje sa „bilo kakvim vanjskim događajima“.