Dok su pesimist i optimist raspravljali je li čaša vode poluprazna ili polupuna, oportunist ju je ispio.
Razmislimo malo o toj čaši, i tri lika koja koja raspravljaju nad njom u kontekstu poduzetništva. Za poduzetnike, ostati prizemljen i pozitivan izazov je čak i u najboljim vremenima – a rijetko tko ova sadašnja naziva najboljim vremenima.
Voditi posao u ovom trenutku u povijesti znači boriti se protiv obeshrabrenja – vidjeti tu čašu vode ne kao znak neposredne propasti, već kao nešto za piće – što treba popiti gotovo svaki dan.
Pesimist je prvi koji će vam reći da vaš posao ide u propast, dok inzistira na tome da je samo “realan”. (Pesimist je također prvi koji pripisuje zasluge kada ste uspješni.) Optimist, pak, tvrdi da bi sve bilo dobro samo kada bi svi bili samo pozitivniji. (Doduše, optimisti su daleko brojčano nadjačani u ovoj borbi.) A onda imamo oportunista, kojeg nije briga što druga dvojica rade. Čak i u najgorim vremenima, oportunist samo vidi krajnji cilj i putove koji tamo vode.
Pa zašto je onda “oportunist” tako prljava riječ? Radi pojašnjenja: ovdje ne govorimo o oportunizmu u smislu nemoralnog korporativnog podmetanja i rada “svatko za sebe”. Većina svakodnevnih odluka koje poduzetnici donose više se odnose na strategiju nego na moral, a u tim slučajevima oportunističko gledište može biti korisno za sve uključene. Beskvasna negativnost i pozitivnost guše kritičko razmišljanje koje pokreće inovacije i rast. Oportunisti o kojima govorimo ne gube vrijeme na prepirke; više su zainteresirani za rad i učenje.
Želite li osloboditi svog unutarnjeg oportunista? Evo četiri radnje koje možete poduzeti upravo sada.
1. Ne ignorirajte pesimistu
Strah je neizbježan. Ali prihvaćanjem istine o najgorim mogućim scenarijima, suočavate se sa svojim strahovima i počinjete im oduzimati snagu. Češsto shvatite da najgori mogući scenarij možda i nije tako loš kao što ste mislili. A kada počnete normalizirati svoj strah, možete vizualizirati da vam sve ide na ruku. To vas izvlači iz te petlje tjeskobe koja crpi energiju i oslobađa vas da istražite sve mogućnosti uspjeha.
2. Učite od jučer, živite za danas
Nemojte ignorirati prošlost, ali nemojte ni razmišljati o njoj. Usredotočite se na sadašnjost i usput proslavite male pobjede – solidno novo zapošljavanje, sjajne povratne informacije korisnika, dobro otklonjenu greška. (Pobjede također mogu biti osobne, a posebno su značajne kada se radi o čvršćim granicama između posla i života.) Svi želimo loptu spremiti u gol, ali za to je potreban niz utakmica. Nemojte svoj uspjeh svesti samo na postizanje ciljeva; uspjeh se nalazi i u samom procesu kretanja prema cilju. Pobjeđujući svaki dan, automatski postajete pobjednik.
3. Naljutite se!
Tako je – nema ničeg lošeg u motivacijskoj strategiji “Pokazat ću im“. Ljudi su, kao i sva živa bića, stvoreni da pobjeđuju; to je značajka definiranja evolucije. Naravno, evolucija je složenija od toga, ali korištenje ljutnje na zdrav način – kao goriva, kao pokazatelja vaših vrijednosti, kao izvora hrabrosti – pomoći će vam da ostanete u borbi.
4. Zapamtite: nećete uspjeti samo ako odustanete
Svaki poduzetnik zna da je posao pun nepredvidivih izazova, javnih sramota i dugih noći provedenih u borbi sa sindromom prevaranta. Kada se suočite s bilo kojim od ovih izazova, podsjetite se da sve dok sabrano razmišljate i planirate sljedeći potez, vi ne propadate; samo ste u narednoj iteraciji. I dokle god možete zadržati takav način razmišljanja, nema opasnosti od neuspjeha.
Gornja četiri savjeta izražena najjednostavnijim riječima: nemojte ignorirati negativno, prošlost, svoju ljutnju ili svoje “neuspjehe”. Perspektiva širom otvorenih očiju ono je što će vas izdvojiti od (lažnih) optimista. A odbijanje odustajanja razlikovat će vas od pesimista. Vjerujte u sebe i možda ćete uvidjeti da “oportunist” ipak nije tako prljava riječ.
Izvor: Inc.com