Kada odlučite nekome nešto pokloniti, pokušajte se staviti u njegove cipele. Zadatak je procijeniti kakvu će vrijednost poklon imati za vašeg prijatelja jednom kad ga odmota. Pokušat ćemo otkriti zagonetku, zašto često fulamo kada biramo poklone drugima.
Darivatelj se većinom fokusira na sam čini darivanja. S druge strane primatelj dara automatski procjenjuje koliko će joj poklon biti koristan tijekom posjedovanja.
Sigurno je svatko od nas u posljednje vrijeme bio u iskušenju da bira poklon najbližem prijatelju, te ima dvojbu prilikom kupovine, ali i nakon. Preispitujemo se jesmo li dobro izabrali.
Prilikom predaje poklona gledamo reakciju primatelja, te pokušavamo procijeniti koliko se poklon svidio samom primatelju. Kao obrambeni sustav uvijek koristimo rečenicu: “Imam račun, možeš zamijeniti’ ili ‘Ima i u drugoj boji ako ti se ova ne svida”.
Problem je obično u tome što ljudima bude neugodno reći da bi ga zamijenili. Primatelj uglavnom zadrži poklon iako unaprijed zna da ga neće koristiti, što je čak i dosta razumljivo.
Postupak darivanja krene krivo
kako bismo ovaj proces olakšali našim čitateljima, odlučili smo se konsultirati s znanstvenim radom o pogreškama koje ljudi čine prilikom darivanja. Moram naglasti, radi se oprilično kompleksnom procesu. Pored toga shvatio sam da su dosadašnja razmišljanja o tome kako treba darivati fundamentalno pogrešna.
Neke odgovore prenosim iz radu američkog profesora Jeff Galak-a s Poslovne škole na Sveučilištu Tepper. On pojašnjava da postupak darivanja često pođe po krivu jer darivatelj i primatelj u pravilu na različite načine procjenjuju kvalitetu poklona.
Odnosno, darivatelj se većinom fokusira na sam čini darivanja. Osoba koja prima dar automatski procjenjuje koliko ce joj poklon biti koristan tijekom posjedovanja, što obično zna za rezultat imati sasvim različite reakcije.
Istraživanja na kojima Galak temelji ove zaključke, naime, pokazala su da su darivatelji većinom pogrešno uvjereni da je bolje birati poželjne nego korisne darove. Pritom čine brojne pogreške – odabiru zabavne ili smiješne poklone koji će prilikom darivanja polučiti ‘wow’ efekt. U stvarnosti se nerijetko dogodi suprotno jer primatelj obično više cijeni poklon za koji zna da će ga moći iskoristiti.
Često čujemo: “imam račun, može se zamjeniti”
Saznajte što primatelj želi
Dalje su istraživanja pokazala i da primatelji više cijene poklone za koje su već ranije naznačili da ih žele. Recimo, neki poklon s liste, ako je imaju, a ne iznenađenja, iako će darivatelj vrlo vjerojatno prije posegnuti za ovih drugim.
I to je pogrešno i može dovesti do neželjenog efekta. Jednako kao i darivateljevo uvjerenje da treba odabrati dar koji će primatelj moći koristiti neposredno po otvaranju.
“No istraživanja pokazuju da darivatelji nemaju nikakav problem pričekati na uživanje u pomno odabranom poklonu.
Ovo razmimoilaženje u stavovima posljedica je različitog shvaćanja toga što neki dar čini dobro odabranim”, pojašnjava Galak.
Pogrešna je, pokazuju istraživanja, i pretpostavka da će darovana osoba više cijeniti konkretan, materijalni poklon od “eksperimentalnog’.
“Takvi su pokloni u svakom slučaju praktičniji za darivatelja jer su konkretni. Iziskuju instantnu reakciju osobe koja ih prima, no darivana osoba u pravilu nema problem s nematerijalnim poklonima poput ulaznica za neku utakmicu ili kazalište te će ih vrlo vjerojatno i više cijeniti, posebno ako je njezin ukus pogođen”, pojašnjava Galak u svojem radu “Zašto je neke poklone dobro pokloniti, ali ne i dobiti”.
Stavite se u cipele primatelja poklona
Darivatelji su također skloni pogrešno misliti da će osoba kojoj poklanjaju posebno cijeniti trud i vrijeme uloženo u odabir poklona. To je netočno, a istina je da osoba koja prima dar puno više pažnje posvećuje kvaliteti poklona. Posebno jer uglavnom ne može objektivno procijeniti koliko se darivatelj trudio da bi osmislio ‘idealan dar”.
“Temeljno se, dakle, prilikom odabira poklona usredotočiti na pretpostavku koliko će pojedini poklon biti koristan osobi kojoj nešto poklanjamo umjesto toga kakav ćemo instantni efekt poluciti prilikom njegova raspakiravanja uživo. Kad odabirete dar, pokušajte se staviti u cipele onoga tko će ga primiti i procijeniti kakvu će vrijednost poklon imati za vašeg prijatelja jednom kad ga odmota”, savjetuje ovaj profesor.