Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Prosječna plaća u FBiH dovoljna je samo za hranu četveročlanoj obitelji

Sve što se zaradi, potroši se na preživljavanje. Tako bi se najkraće mogla opisati svakodnevica velikog broja bh. građana. Troškovi života gotovo svakodnevno rastu, a prosječna plaća može pokriti sve manje mjesečnih troškova jedne obitelji.

Potrošačka košarica je u srpnju iznosila gotovo 3000 maraka, što je više od dvije prosječne plaće. Sindikalna potrošačka košarica koju je Savez samostalnih sindikata BiH izračunao za srpanj 2024. iznosi 2.977,80 KM. Prosječna plaća isplaćena u Federaciji BiH u svibnju ove godine iznosila 1.384 KM (posljednji podatak koji je objavio Federalni zavod za statistiku).

Prosječna plaća nedovoljna za osnovne troškove

To znači da osobama koje zarađuju prosječnu mjesečnu plaću mjesečno nedostaje 1.593,80 KM za potrošačku košaricu. Ako gledamo u postocima, pokrivenost sindikalne potrošačke košarice prosječnom plaćom je 46,48%. S druge strane, moramo biti svjesni da je među bh. građanima veliki broj onih koji zarađuju minimalnu plaću, a koja, prema odluci Vlade BiH, iznosi 619 KM. Onima na minimalcu mjesečno nedostaje 2.358,80 KM kako bi podmirili troškove potrošačke košarice. Zanimljivo, pokrivenost sindikalne potrošačke košarice minimalnom plaćom je 20,79%. Prilikom izrade sindikalne potrošačke košarice u obzir je uzeta prosječna plaća isplaćena u Federaciji BiH. Pored toga, minimalni troškovi života četveročlane obitelji koju čine dvije odrasle osobe i dvoje djece, od koje jedno pohađa srednju, a drugo osnovnu školu.

Iako je riječ o minimalnim troškovima života, statistika pokazuje da je samo za hranu u srpnju bilo potrebno izdvojiti gotovo cijelu jednu prosječnu plaću, točnije 1.302,40 KM. Ovo je 43,74 posto iznosa cijele potrošačke košarice. No, nije hrana jedini mjesečni trošak, dobar dio novca potreban je i za režijske troškove, kupnju odjeće i obuće.

Za stanovanje i komunalne usluge, prema izračunu Saveza samostalnih sindikata, izdvajalo se 396,20 KM (13,30 posto). Na odjeću i obuću četveročlana obitelj trošila je 360 KM, što je 12,09 posto. Za obrazovanje i kulturu u srpnju je trebalo 320 KM (10,75 posto), prijevoz 138 KM (4,63 posto).

Akcija zaključavanja cijena

Održavanje kućanstva u srpnju stajalo je 200 KM (6,72 posto). Higijena i održavanje zdravlja u istom mjesecu su stajali 261,20 KM (8,77 posto). Kako bi barem na neki način pomogle građanima, Federacija i Republika Srpska zaključale su cijene osnovnih proizvoda. Republika Srpska uvela je akciju “Društveno odgovorni” u kojoj trenutačno sudjeluje 15 trgovina s više od 300 sniženih proizvoda koji su dostupni diljem ovog entiteta.

Mlijeko, jaja, vrhnje, jogurt, grašak, riža, tjestenina, šampon i deterdženti samo su neki od proizvoda čije su cijene od 1. kolovoza snižene u trgovinama koje sudjeluju u ovoj akciji u RS-u. Podsjetimo, Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske u suradnji s gospodarstvenicima od 1. kolovoza je nastavilo s provođenjem kampanje “Društveno odgovorni”.

U sklopu akcije proizvodi su dostupni po nižim cijenama u nekoliko stotina maloprodajnih objekata trgovaca i trgovačkih lanaca koji posluju na području RSa. Maloprodajni objekti su se dobrovoljno uključili u ovu akciju – priopćeno je nedavno iz resornog ministarstva. U idućem razdoblju očekuje se da će broj trgovina uključenih u kampanju uskoro porasti na 20. Gospodarstvenici nastavljaju izražavati zainteresiranost za sudjelovanje u kampanji – kazao je Denis Šulić, ministar trgovine i turizma Republike Srpske. Kako je rekao ministar Šulić, proizvodi su dostupni u više od 100 različitih maloprodajnih objekata diljem RS-a. Danas nemate općine ni grada koji nemaju barem jednu trgovinu koja je društveno odgovorna – naveo je Šulić.

U Federaciji sličan projekt

U Federaciji BiH na snazi je akcija “Zaključavamo cijene”. Podsjetimo, nakon uspješno provedene akcije u trajanju od šest mjeseci, u okviru koje je potrošačima omogućena ušteda na košarici proizvoda od 17,5 posto, odnosno 50 maraka, te povećanog prometa domaćih proizvoda, poslodavci su u suradnji sa Sindikatom i udrugama potrošača, bez izravnog sudjelovanja Federalnog ministarstva trgovine, odlučili nastaviti ovu akciju.

Popis u trećem krugu akcije obuhvaća 50 proizvoda, a za nastavak se prijavilo 21 trgovačko društvo (oko 1100 trgovina). Projekt “Zaključavamo cijene” temeljen je na dobrovoljno-dogovornoj osnovi. Pokrenut je na inicijativu Federalnog ministarstva trgovine uz participiranje Udruge poslodavaca, Sindikata trgovine, udruga potrošača i domaćih proizvođača te kao takav predstavlja jedan sasvim novi modalitet partnerskog odnosa svih relevantnih aktera u oblasti trgovine – podsjetila je Merima Maslo, savjetnica ministra trgovine., prenosi Večernji.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno