Kako bi Svjetsko nogometno prvenstvo zaista bilo spektakl, FIFA se trudi tehnološki unaprijediti svaki sljedeći događaj. U Kataru ćemo imati super moderne klimatizirane stadione koji garantiraju spektakl. I suđenje će biti na jednom puno višem nivou. Podsjećamo, FIFA je prije desetak godina uvela goal-line tehnologiju za utvrđivanje prijelaska punog obujma lopte preko gol linije. U Rusiji 2018. prezentiralna VAR tehnologiju, koja je pomogla sucima prilikom donošenja odluka, prije svega zaleđa i nekih situacija koje sudac nije mogao vidjeti golim okom. U Kataru će se tehnologija osloniti na umjetnu inteligenciju, te će praćenje zaleđa, ali i ostalih aspekata biti na novoj tehnološkoj razini. Osim sudaca ovaj put FIFA je odlučila pomoći najzaslužnijima za spektakl – igračima. Vlastite performase moći će kontrolirati odmah nakon utakmice.
SOAT unaprijeđuje VAR
FIFA je za Svjetsko prvenstvo koje počinje danas pripremila poluautomatiziranu tehnologiju za zaleđe. Navedeni alat će biti potpora službenim osobama u VAR sobi, te sucima na terenu kako bi donosili, brže, preciznije i točnije odluke o zaleđu na najvećem nogometnom spektaklu na svijetu. Radeći s adidasom i ostalim partnerima, radna skupina za izvrsnost inovacija i pružateljima tehnologije, FIFA je posljednjih nekoliko godina provela na daljnjem poboljšanju VAR sustava, uključujući korištenje poluautomatizirane tehnologije zaleđa.
Nova tehnologija koristi 12 namjenskih kamera za praćenje postavljenih ispod krova stadiona za praćenje lopte.osim toga postavljeno je i 29 podatkovnih točaka za svakog pojedinog igrača, 50 puta u sekundi, izračunavajući njihovu točnu poziciju na terenu. 29 prikupljenih podatkovnih točaka (uključuje udove i ekstremitete) šalje se prilikom određivanja zaleđa. Osim ovoga, nova lopta kojim će se igrati prvenstvo slat će dodatne informacije.
AL Rihla – službena lopta prvenstva
Adidas je lansirao službenu loptu Svjetskog prvenstva u Kataru, te letjeti kroz zrak brže nego ijedna lopta do sada. Osim brzine lopta će biti presudna za implementaciju tehnologije na ovom prvenstvu. Službena lopta ima i svoje ime, koje joj nije dato slučajno − Al Rihla. Na arapskom znači „putovanje“ i inspirirana je živopisnim jahtama, bogatom kulturom, impozantnom arhitekturom i zastavom Katara. Al Rihla je stvorena da pruži najviši nivo točnosti i pouzdanosti. Tajna je u Speedshell tekstilnim panelima nepravilnog oblika, kojih ima ukupno 20, a koji omogućavaju preciznost, stabilnost i potpunu kontrolu kretanja. Al Rihla je prva lopta za Svjetsko prvenstvo koja je napravljena isključivo od boja i ljepila na bazi vode. Ovim je adidas još jednom pokazao svoju inicijativu u borbi za ekološki prihvatljiviju proizvodnju uz korištenje održivih materijala u izradi.
U središtu lopte je ovješena i stabilizirana druga, manja lopta s inercijskim senzorima. Zadatak joj je da snima kretanje lopte 500 puta u sekundi. zahvuljujući ovome slika će se moći smrznuti na 50 pozicija u sekundi. Podaci se spajaju u kontrolnom centru s ostalim podacima iz računalnog sustava. Lopta šalje podatke u stvarnom vremenu, a primaju ih antene smještene na stadionu (sustav LPS – Local positioning system).Lokacija lopte je u svakom trenutku poznata u tri prostorne koordinate, s centimetarskom precižnošću i uz “lag” prijenosa podataka kraći od 20 milisekundi. Nogometaši na svojim performansama neće osjetiti tehnologiju koja se nalazi u lopti.
Automatsko slanje poruke
Kombinacijom podataka o praćenju nogometaša i lopte, te primjenom umjetne inteligencije, nova tehnologija pruža automatizirano upozorenje o zaleđu. Informaciju automatski primaju službene osobe u video sobi za svakog nogometaša koji se nađe u zaleđu. Prije nego što obavijeste glavnog suca, službene osobe u kratkom roku od par sekundi provjeravaju dojavu sustava. Ukoliko je u skladu s prikupljenim informacijama informacija točna – video soba poziva suca i obavještava ga. Ovaj se proces događa u roku od nekoliko sekundi i znači da se odluke o zaleđu mogu donijeti brže i točnije.
Nakon što odluku potvrde službene osobe iz video sobe i sudac na terenu, potpuno iste točke podataka o položaju koje su korištene za donošenje odluke zatim se generiraju u 3D animaciju koja savršeno prikazuje položaj udova igrača na trenutku odigravanja lopte. Ova 3D animacija, koja će uvijek prikazivati najbolju moguću perspektivu za situaciju u ofsajdu, zatim će biti prikazana na ogromnim ekranima na stadionu i također će biti dostupna FIFA-inim partnerima za emitiranje kako bi se svi gledatelji informirali na najjasniji mogući način.
FIFA Player aplikacija – za nogometaše
Gianni Infantino, predsjednik FIFA-e, se silno trudi da tehnološki unaprijedi nogomet. Između ostalog, zahvaljujući postojećim tehnologijama omogućit će igračima praćenje vlastitih performansi odmah nakon odigrane utakmice.
Aplikacija FIFA Player prvi će se put koristiti na FIFA Svjetskom prvenstvu u Katru. Provedena anketa i intervjui pokazali su da su igrači jako zainteresirani za svoje podatke o učinku i da žele imati lak pristup tim informacijama. FIFA Player App pružit će priliku svakom igraču da pristupi svojim individualnim podacima o učinku ubrzo nakon svake utakmice.
Aplikacija će koristiti podatke FIFA-inih analitičara performansi, praćenje podataka i metriku fizičkih performansi kao što su prijeđena udaljenost, sprintevi i pozicijske toplinske karte. Igrači će također dobiti fotografije s utakmica koje mogu podijeliti na društvenim mrežama zajedno sa statistikom i podacima.
Autor: uredništvo Financa.ba
Prilikom preuzimanja ovog članka obvezno navesti financa.ba kao izvor i poveznicu (link) na članak.