Tamara Đurić u svijet je mode ušla na zanimljiv način. Odlučila se za dizajniranje i šivanje spvačica. Danas je njen brand Sleepweek već osvojio tržište BiH. U svom asortimanu nudi ogrtače i kimona, te spavaćice od svile.
1. Tamara, možete li nam za početak ispričati kako ste došli na ideju. Kako je tekao sam proces od ideje do realizacije?
Početna inspiracija za moju ideju potiče iz duboke osobne potrebe za odjećom koja je izrađena od prirodnih materijala. Kombinacija vlastite potrebe, strasti prema kvalitetnim materijalima i vizije za poslovanje postavila je temelje za ono što je kasnije postalo na neki način i moj životni poziv. Kao osoba koja se suočava s genetskim uvjetovanim atopijskim dermatitisom, bila sam svjesna izazova pronalaženja odjeće koja bi bila ne samo estetski prihvatljiva, već i prijateljska prema mojoj koži.
Ovaj osobni izazov bio je pravi pokretač. Često se susrećući s ekcemom, shvatila sam da moram sama pronaći rješenje za svoj problem. I naći način da smanjim upalne procese na koži jer su mi poliesterski i sintetički materijali samo pogoršavali stanje i dodatno narušavali PH- kože. Ta potreba za rješenjem postala je polazišna točka za moju poslovnu ideju.
Istovremeno, oduvijek sam bila oduševljena procesom stvaranja nečega novog i originalnog. Svaki put kada bih osmislila komad odjeće i kad bi on bio sašiven, doživjela bih nezamenljiv osjećaj zadovoljstva. Taj trenutak kada se ideja pretvori u fizički proizvod postao je za mene neprocjenjiv.
Proces od ideje do realizacije bio je dug i zahtjevan, ali istovremeno ispunjen entuzijazmom i posvećenošću. Počela sam istraživanjem materijala i proizvodnih procesa koji bi odgovarali potrebama moje kože i estetskim standardima. Ali isto tako i zaštiti životne sredine. Iz tog razloga smo svilu nabavljali iz deadstocka sa prostora EU (viškovi materijala koji su ostali neprodati velikim dizajnerskim kućama). Putem sam se susretala s različitim izazovima. Ali sam ih prevazišla zahvaljujući odlučnosti i strasti prema svom cilju – stvaranju kvalitetne odjeće koja će olakšati život osobama sličnim meni.
2. Za mnoge startup-e upravo je proces od ideje do realizacije najteži. Koja je faza za Vas bila najizazovnija?
Definitivno, izbor materijala i proces izrade su bili ključni izazovi u našem putu od ideje do realizacije. Naša odluka da koristimo jednu od najkvalitetnijih tekstilnih tkanina kao što je prirodna svila, koje su pritom i najskuplja, postavila je visoke standarde za naš brend. Ova odluka nije samo utjecala na kvalitetu naših proizvoda, već je i oblikovala našu poziciju na tržištu kao brenda sa premium cijenama.
Naravno da je ovaj pristup izazvao je niz teškoća, posebno u fazi izlaska na tržište i akvizicije kupaca. Konkurencija na tržištu je oštra, a premium cijene mogu biti otežavajuća okolnost, posebno u našem kontekstu. Bili smo svjesni da će naši proizvodi biti dostupni samo određenoj ciljnoj grupi koja cijeni kvalitetu, koja zna benefite nošenja prirodnih materijala i spremna je platiti više za isti.
Jedan od ključnih izazova bio je uspostavljanje percepcije vrijednosti kod naših potencijalnih kupaca. Morali smo ih uvjeriti da naši proizvodi vrijede svake uložene marke. I da pružaju jedinstveno iskustvo koje se ne može naći u masovno proizvedenim artiklima. Ova faza zahtjevala je pažljivu strategiju marketinga i komunikacije, fokusiranu na edukaciju potrošača o kvalitetu naših materijala, procesu izrade i koristima koje naši proizvodi nude. Ovaj proces nas je naučio važnosti istrajnosti, inovativnosti i prilagodljivosti u dinamičnom poslovnom okruženju.
3. Danas je Sleepweek pronašao svoje tržište, te je postao prepoznatljiv. Tko su najčešći kupci Vaših proizvoda?
Naši najčešći kupci su moderne, samosvjesne žene koje vrednuju kvalitetu, udobnost i autentičnost iznad svega. Te su spremne investirati u proizvode koji im pružaju osećaj luksuza i dobrobiti. Ove žene ne kupuju samo zbog brenda ili modne etikete. Umjesto toga, cijene kvalitetu, udobnost i funkcionalnost naših proizvoda. Za njih je važno da se osjećaju dobro u onome što nose, kako fizički, tako i emocionalno.
Dodala bih da su svjesne važnosti zdravog sna i aktivno tragaju za proizvodima koji će im pomoći da postignu bolju kvalitetu sna i sveukupno blagostanje.
4. Zanimljivo, Tamara nije stala samo na proizvodnji odjeće za spavanje. Odlučila se za novi izazov, a to je brend Magbago. Možete li molim Vas našim čitateljima pobliže predstaviti ovaj projekt.
Projekt Magbago predstavlja revolucionarnu modnu priču koja se ističe inovacijom i održivošću na našim prostorima. Ono što nas čini jedinstvenima jeste naša posvećenost korištenju inovativnih materijala nove generacije za izradu naše kolekcije odjeće.
Naši materijali su plod biodizajna i kreativnog pristupa korištenju prehrambenog otpada. Kao i revitalizacije drevnih metoda ekstrakcije celuloze. U našim komadima možete pronaći materijale poput Orange Fiber-a, koji nastaje od celuloze iz kore naranče, Soya Fiber-a koji predstavlja vegansku alternativu kašmiru, kao i Banana Fiber-a, Lotus-a, Milk Fiber-a i drugih.
Bitno nam je naglasiti da se tkanine koje koristimo boje u prirodnim bojama koje se dobivaju ekstrakcijom biljaka, cvijeća i korijenja prilikom čega se dobiva pigmentni prah za bojenje. Ovim smanjujemo upotrebu kemisjkih boja čija upotreba može izazvati kožne alergije posebno kod osjetljive kože.
Jedna od naših ključnih inovacija je prelazak na korištenje NFC tagova umjesto tradicionalnih etiketa. Ovi tagovi sadrže sve neophodne informacije o proizvodu u digitalnom formatu. Što pruža našim kupcima jedno potpuno novo iskustvo kupovine. Na taj način, ne samo da smo smanjili upotrebu poliesterskih etiketa i plastike i boja, već smo i omogućili našim kupcima da dobiju sve potrebne informacije na inovativan i efikasan način.
Magbago je već sad prepoznat kao pokretač održivih promjena u modnoj industriji. Naša misija je da promoviramo svijest o važnosti održivog razvoja i odgovornog korištenja resursa, te da ponudimo zdraviju alternativu materijala u odnosu na sintetiku dok istovremeno pružamo visokokvalitetnu i modernu odeću koja ne šteti niti ljudskom zdravlju niti planeti. Ovaj projekat nije samo novi pristup modi, već je poziv na akciju ka stvaranju bolje budućnosti za sve nas.
5. Odakle inspiracija i hrabrost da pokrenete ovako zanimljiv projekt?
Inspiracija za pokretanje ovog projekta dolazi iz nekoliko ključnih izvora. Inspiracija su mi bili neki poznati svjetski brenodvi koji su još prije 30- 40 godina bili začetnici i pioniri održive mode kao što je npr. Patagonia koja je još 1994-te godine počela koristiti organski pamuk umjesto konvencinalnog. I koji su već tada prepoznali važnost ekološki odgovornog pristupa u modnoj industriji. Njihov rad i posvećenost održivosti bili su izuzetno inspirativni i motivirajući za mene.
Druga važna inspiracija dolazi iz okoline u kojoj živimo. Svjedoci smo sve očiglednijih klimatskih promena, koje donose nagla zahlađenja i ekstremna otopljavanja. Tradicionalna četiri godišnja doba postaju sve manje izražena. A ekstremni vremenski uvjeti postaju sve učestaliji. Svjesna sam da je potrebno hitno djelovanje kako bismo zaustavili negativne trendove i sačuvali našu planetu za buduće generacije.
Uvidjela sam da korištenje prirodnih materijali ne donose uvijek najbolja ekološka ili etička rješenja, a često su i skupi. Stoga sam postavila sebi cilj da u svojim kolekcijama izbjegnem upotrebu materijala koji nastaju od naftnih derivata. Kao što su poliester i njegovi derivati, kao i plastiku uopće. Umjesto toga, fokusirali smo se na korištenje inovativnih materijala nove generacije, koji su održivi. Ali istovremeno pružaju visoku kvalitetu i funkcionalnost.
Ohrabrenje za nastavak ovog projekta pronalazim u svakodnevnim izvještajima i direktivama koje donosi EU. Ali i u sve većoj svjesti potrošača o važnosti podržavanja ekološki osvješćenih brendova. Činjenica da potrošači postaju sve više informirani i zahtjevaju odgovornost od brendova daje mi dodatnu motivaciju da nastavim sa radom na ovom projektu i doprinesem pozitivnim promjenama u modnoj industriji.
6. Kako ste svladali proces proizvodnje, je li teško doći do sirovine u Bosni i Hercegovini?
Proces proizvodnje za nas je zaista bio jedan od većih izazova s kojima smo se suočili. S obzirom na našu opredjeljenost za korištenje inovativnih materijala nove generacije, morali smo prvo naći dobavljača koji ispunjava sve standarde i koji posjeduje sve ekološke certifikate vezane za proizvodnju tekstila. Materijale koje koristimo uglavnom uvozimo iz Indije, što zahtjeva detaljno planiranje i organizaciju.
Jedan od dodatnih izazova s kojima se suočavamo su državni nameti i porezi koji se ne razlikuju između malih preduzetnika i već etabliranih poslovnih subjekata sa značjanim prihodima. Ovo predstavlja poseban teret za male poduzetnike i startupe poput našeg, posebno u početnoj fazi razvoja. Nažalost, ne postoji sistem olakšica ili poticaja koji bi podržao razvoj inovacija i tehnologija. Što je slučaj u nekim drugim zemljama u regiji poput Srbije, Severne Makedonije i Crne Gore.
Ipak, usprkos ovim izazovima, nastojimo prevazići prepreke i uspješno provesti proces proizvodnje. Odlučnost, upornost i posvećenost našem cilju pomažu nam da pronađemo riješenja za sve probleme s kojima se suočavamo. Iako je put zahtjevan, vjerujemo da je svaki napor vrijedan kada se radi o ostvarivanju naših ciljeva o održivoj modi i doprinosu pozitivnim promenama.
7. Gdje se danas zainteresirani mogu pronaći i kupiti Magbago proizvode?
Magbago proizvodi trenutno su dostupni isključivo za online kupovinu putem naše web stranice – https://magbago.com. Naša online prodavnica omogućava zainteresiranima da pregledaju proizvode, pronađu proizvode koji ih zanimaju i jednostavno ih poruče iz udobnosti svog doma.
Ova online platforma pruža kupcima jednostavan način kupovine. Uz mogućnost pregleda detaljnih informacija o proizvodima i mogućnost povratka ili zamjene u slučaju potrebe. Trenutno se fokusiramo na unaprjeđenje naše online prodavnice kako bismo osigurali najbolje iskustvo kupovine za naše kupce.
Isto tako mogu nas pronaći i na Orea platformi.
Naš cilj je da u budućnosti proširimo dostupnost naših proizvoda i uključimo druge kanale distribucije. Ali za sada, navedene online platforme su glavno mjesto gde se naši proizvodi mogu pronaći i kupiti.
8. Kakav je plan oko razvoja brenda u narednom periodu?
Planovi za razvoj brenda Magbago u narednom periodu su ambiciozni i fokusirani na daljnje širenje i unaprjeđenje našeg prisustva na tržištu. Trenutno smo usredsređeni na proširenje naše kolekcije i predstavljanje odjevnih komada od lotusove svile, konoplje, aloje i banane. Čime ćemo zaokružiti našu ponudu za predstojeću ljetnju sezonu.
Istovremeno, radimo na prvim koracima za kreiranje kolekcije za hladniji dio godine, kako bismo osigurali kontinuiranu ponudu. Isto tako radimo na implementaciji “digitalnog pasoša za proizvode” koji će do 2030. te godine čija upotreba će biti obavazejuća za sve kompanije koje imaju fizički proizvod i prodaju ga I na tržištu EU. Ovim ćemo vjerujem biti među prvima koji će upotrebljavati ovu tehnologiju na Blocchain-u.
Nedavno smo dobili izuzetnu priliku da postanemo dio jedne poznate online platforme koja okuplja neovisne, etičke i unikatne brendove iz cijelog svijeta na šta smo jako ponosni. Ovaj korak je od izuzetnog značenja za nas, jer nam omogućava izlazak na globalno tržište i validaciju našeg brenda. Također, ulaskom na ovu platformu dobivamo mogućnost da naši proizvodi budu dostupni u jednoj od tri fizičke prodavnice koje se nalaze u Londonu, New Yorku i Los Angelesu.
Ova nova prilika za distribuciju predstavlja važan korak u našem planu rasta i širenja. Te smo veoma uzbuđeni zbog mogućnosti da naši proizvodi budu dostupni širom svijeta. I da stignu do novih kupaca koji cijene kvalitetu, održivost i autentičnost. U narednom periodu nastavit ćemo graditi naš brend, širiti našu ponudu i nastojati da postanemo lideri u održivoj modnoj industriji.
9. Danas se često spominje ESG. Međutim i dalje se stiče dojam da se puno više o tome priča, nego što se primjenjuje u praksi. Kako ocjenjujete trenutnu situaciju na tržištu odjeće BiH? Kako bi se moglo tržište promjeniti u narednih par godina?
Trenutna situacija na tržištu odjeće u Bosni i Hercegovini pokazuje određene izazove i nedostatke kada je u pitanju primjena principa ESG (Environmental, Social, and Governance) u praksi. Iako se sve više priča o održivosti, društvenoj odgovornosti i upravljanju, primjena ovih principa još uvijek nije u potpunosti integrirana u poslovanje većine kompanija na tržištu odjeće u BiH.
Principi održivosti postaju sve važniji u poslovanju. Jer ne samo što su od vitalnog značaja za očuvanje okoline i društvene zajednice, već imaju i sve veći utjecaj na sve sfere poslovanja, što će u budućnosti uključivati i mogućnost kreditiranja i plasman proizvoda na tržište EU. Implementacija ESG standarda je dugotrajan i skup proces. Ali postaje važan resurs za kompaniju u dugoročnom planiranju i opstanku na tržištu.
Iako kao i svugdje u svijetu tako i ovdje postoji opasnost od zloupotrebe i zelenog pranja (greenwashinga) u modnoj industriji, međutim u Bosni i Hercegovini postoje brendovi odjeće koji se zaista trude u skladu sa svojim mogućnostima primjenjivati elemente ESG strategije i otvoreni su za dalje unaprjeđenje. Dobar dio njih je prisutan na Orea platformi koja se zaista pokazala kao istinski partner i podrška svima onima koji implemetiraju ESG kriterije.
U narednim godinama očekujem se da će tržište odjeće u BiH doživjeti promjene koje će biti usmjerene ka većem naglasku na održivost, transparentnost i društvenu odgovornost. Kompanije koje usvoje ESG principe u svoje poslovanje imat će bolje šanse za opstanak i uspjeh u budućnosti.
Ključno je nastaviti sa edukacijom i podizanjem svijesti o ovim pitanjima kako bi se postigao sveobuhvatan napredak ka održivom i odgovornom poslovanju na tržištu odjeće u Bosni i Hercegovini. Održivi razvoj postaje neophodnost. A kompanije koje to prepoznaju na vrijeme imaju priliku da oblikuju pozitivne promjene u industriji i društvu u cjelini.
10. Kako je došlo do suradnje s Fondacijom 787? Koliko je za Vas važan Female Founder Summit?
Suradnja s Fondacijom 787 nastala je kroz moje učešće u nekoliko njihovih programa. Koji su se pokazali kao iznimno dragocjeni za razvoj mog poslovanja. Osim što sam imala priliku da se povežem sa širokim krugom aktera u poduzetničkom ekosustavu, ovi programi su mi omogućili i mentorsku podršku od strane stručnjaka iz cijele regije. Fondacija 787 se istakla kao fondacija koja prepoznaje važnost podrške inovativnim biznisima i tehnološkim startupima iz Bosne i Hercegovine, te ih aktivno podržava u njihovom rastu i izlasku na globalna tržišta.
Female Founders Summit je za mene bio posebno važan događaj, ne samo zbog mog sudjelovanja na panelu, već i zbog prilike da upoznam inspirativne žene koje su hrabro iskoračile izvan zone komfora i pokazale da mogu postići izuzetne stvari. Ovaj događaj mi je pružio priliku da se povežem sa istomišljenicama, da razmijenim iskustva i da se inspiriram njihovim pričama. Female Founders Summit ima važnu ulogu u podršci ženama poduzetnicama i promociji njihovog rada, te smatram da jeste i da će biti ključan događaj za podizanje svijesti o važnosti inkluzivnosti i podrške ženskom poduzetništvu u našoj zemlji.
11. Za kraj Tamara Đurić je pokazala da se i na tržištu Bosne i Hercegovine može biti inovativan i hrabar, koja je Vaša poruka svim mladim poduzetnicima koji imaju ideju i želju da je realiziraju. Koji su savjeti koje ste Vi na svom primjeru naučili, a smatrate da su bitni i za druge koji se odluče ući u poduzetničke vode?
Moja poruka mladim poduzetnicima je da prvo rade ono što instinktivno vole, bez obzira na početne izazove i nedostatke. Važno je imati hrabrosti slijediti svoje snove i ne odustajati čak ni kada stvari postanu teške. Nikad ne prestajte učiti i razvijati se, jer je proces učenja i pralagođavanja ključan za uspjeh u poduzetništvu.
Ako osjećate da ste na pravom putu, da imate strast prema onome što radite, ne slušajte standarne savjete poput “šta će ti to” ili “bolje nađi siguran posao od 7 do 3”. Biti poduzetnik zahtijeva hrabrost i upornost, ali kada shvatite da ne samo da oblikujete svoje radno i slobodno vrijeme, već postajete i pokretač promjena u svojoj zemlji, taj osjećaj je neprocjenjiv.
Najvažnije je vjerovati u sebe, biti dosljedan svojim ciljevima i onome što radite te nikada ne odustajati od svojih snova, bez obzira na prepreke koje se mogu pojaviti. Uz predanost, strast i neprestanu želju za učenjem, mogućnosti za uspjeh su neograničene.
Autor: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.