Njemački proizvođač pomorskih sustava ThyssenKrupp Marine Systems očekuje da će se njegova veličina tržišta utrostručiti do kraja desetljeća, prema izvršnom direktoru Oliveru Burkhardu.
“Očekujemo da će se ovo dostupno tržište elektronike, bespilotnih letjelica, površinskih plovila i podmornica udvostručiti ili čak utrostručiti do kraja ovog desetljeća”, rekao je Burkhard za CNBC na marginama Singapurskog samita o obrambenoj tehnologiji.
To dolazi nakon što je njemački parlament glasovao u korist velikog fiskalnog paketa, koji uključuje promjene dugotrajne politike duga kako bi se omogućila veća potrošnja za obranu.
Burkhard je rekao da ovaj potez pokazuje da “kada je u pitanju obrambeni proračun, više-manje nema ograničenja”.
Predložene izmjene znače da obrambeni i određeni izdaci za sigurnost iznad određenog praga više ne bi bili predmet kočnice duga, koja ograničava koliko duga vlada može preuzeti i diktira veličinu strukturnog proračunskog deficita savezne vlade.
“Ovo je neobično za Njemačku”, rekao je Burkhard, napominjući da je reformu popratio njemački kancelar Friedrich Merz, navodno rekavši: “S obzirom na prijetnje našoj slobodi i miru na našem kontinentu, pravilo naše obrane sada mora biti ‘što god je potrebno’.”
Burkhard je istaknuo da “Nijemci obično ne govore ‘što god je potrebno’ jer je [to] vrlo iracionalno. Imamo KPI-ove, imamo brojke, imamo argumentaciju, imamo ankete, imamo istraživanje. Na temelju toga onda kažemo nešto, ali nikad nismo rekli ‘što god je potrebno’, a ‘što god je potrebno’ je više-manje neograničeno.”
Dodao je, “to znači, bilo da se radi o 500 milijardi eura ili čak i više, to je vrsta posebnog financiranja kojeg nije bilo, nikad prije od 1945. godine.”
Ono što to znači za obrambenu industriju u Njemačkoj, rekao je, jest da bi vlada željela ubrzati projekte i kupovati više od industrije.
Bespilotne letjelice
ThyssenKrupp Marine Systems, ili TKMS, odjel je za ratne brodove njemačkog industrijskog inženjerskog konglomerata ThyssenKrupp proizvodi mornarička plovila i podmornice.
Na pitanje predviđa li tvrtka prijelaz s izgradnje tradicionalnih mornaričkih brodova na morske bespilotne letjelice bez posade, poput onih korištenih u rusko-ukrajinskom ratu, Burkhard je sugerirao da bi se to moglo bolje opisati kao “proširenje” sadašnjih mornaričkih platformi. Poput podmornica koje su okružene bespilotnim letjelicama iznad i ispod vode.
Bukhard je naveo primjer, rekavši da kupci ne smiju naručiti četiri podmornice, već možda dvije, s 50 autonomnih vozila.
Međutim, priznao je prepreke u izgradnji kapaciteta, rekavši “Svatko ima veće proračune. Svatko ga želi imati brže, a potražnja je vrlo velika.”
TKMS je kupio novo brodogradilište u gradu Wismaru na sjeveru Njemačke. Ono će se koristiti za proizvodnju novih plovila za Njemačku, Norvešku i Izrael, uz svoje tradicionalne pogone za brodogradnju u Kielu i pogon u Brazilu.
No Burkhard je također priznao da će tvrtka morati tražiti partnerstva ako se želi proširiti. Istaknuo je zajedničko ulaganje početkom 2025. s indijskom tvrtkom Mazagon Dock Shipbuilders, kroz koju će TKMS pomoći u projektiranju i izradi šest podmornica za indijsku mornaricu. MDS će ih graditi u Indiji.
Odvajanje
TKMS je nedavno bio na naslovnicama nakon vijesti da će se odvojiti od matične tvrtke ThyssenKrupp i izlistati na Frankfurtskoj burzi. Izvršni direktor Burkhard otkrio je da će “pokušati to učiniti do ove kalendarske godine”.
Čini se da su ulagači dobro prihvatili povećani apetit za izdvajanjima za obranu. Od početka godine do danas, dionice ThyssenKruppa porasle su nevjerojatnih 155% do 19. ožujka. Ovaj zamah, rekao je Burkhard, poboljšava izglede za spinoff ove godine.
Rekao je da je poruka iz spinoffa jasna: TKMS je na “putu prema neovisnosti”.
Dodao je da su dioničari ThyssenKruppa “patili” tijekom posljednjih nekoliko godina u svjetlu problema u poslovanju s čelikom i automobilima. Izvještaji Reutersa i njemačkih medija otkrili su da je tvrtka spremna ukinuti 1.800 radnih mjesta u svom automobilskom odjelu i 11.000 radnih mjesta u segmentu čelika.
TKMS je “biser” u portfelju ThyssenKrupp matične tvrtke, rekao je Burkhard, dodajući da će odvajanje omogućiti investitorima da sudjeluju u priči o rastu tvrtke.
“Pokušavamo ovaj biser izvući vani i dati svim dioničarima TK-a dionicu TKMS-a, a onda oni prvog dana trgovanja mogu odlučiti žele li je zadržati… Mislim da stvarno cijene ono što jesmo”, rekao je.