Četvrtak, 21 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Torino u krizi: Kako propada srce talijanske automobilske industrije

Mirafiori, nekadašnji simbol Fiatove moći, bio je tvornica koja je zapošljavala oko 60.000 ljudi i godišnje proizvodila do milijun automobila, uključujući legendarni Fiat 500 tijekom 1960-ih. Danas je to samo blijeda sjena svoje prošlosti.

Grad Torino, smješten na sjeverozapadu Italije, nekoć je bio centar europske automobilske industrije, no sada je simbol industrijskog propadanja. Proizvođači automobila suočavaju se s izazovima poput visokih troškova elektrifikacije, slabe potražnje i sve jače konkurencije iz Kine.

Fiat, koji je osnovala obitelj Agnelli prije 125 godina, smjestio je svoju povijesnu tvornicu u Torinu. Međutim, s vremenom je industrija opala, a tvornica Mirafiori je znak tog pada. Proizvodnja je usmjerena na električni Fiat 500 i sportske Maserati modele, ali niska potražnja rezultirala je povremenim zaustavljanjem proizvodnje.

Giacomo Zulianello, sindikalni dužnosnik i radnik u tvornici, opisuje situaciju rekavši da je Mirafiori već praktički zatvoren, s povremenim otvaranjem proizvodnje. Sindikat FIOM Cgil pokušava zaštititi prava radnika, od kojih su mnogi na prisilnom odmoru s nižim primanjima.

Kako bi opstao, Fiat je morao razrijediti svoj talijanski identitet, prvo preuzimajući Chrysler, a zatim se spajajući s PSA-om, što je 2021. dovelo do stvaranja Stellantisa. Ova promjena dodatno je oslabila Torinovu industrijsku snagu.

Grad Torino, nekada domaćin četirima Fiatovim tvornicama, izgubio je posljednju od njih prošle godine. Mirafiori je danas posljednja tvornica automobila koja još radi u Torinu, iako je daleko od svoje bivše slave. Njegova proizvodnja je simbol industrijskog pada.

Luca Davico, urbani sociolog s torinske Politehnike, govori o propadanju kao o temi koja je postala tabu. Iako izbjegavaju taj izraz, on smatra da je pad industrije u Torinu nepobitna činjenica.

Torino se nastoji ponovno osmisliti kao turističko središte, koristeći svoje muzeje, gastronomiju i blizinu Alpa. Grad također promiče svoju zrakoplovnu industriju i poznat je kao dom nogometnog kluba Juventus. No, sve to nije dovoljno za kompenzaciju pada automobilske industrije, zaključuje Svijet.

Borba Stellantisovih radnika i sudbina tvornice Mirafori

Unatoč promjenama, oko 50.000 do 60.000 radnih mjesta u regiji i dalje je povezano s automobilskom industrijom. Radnici Stellantisa planiraju štrajk u Rimu, tražeći od vlade i kompanije očuvanje radnih mjesta. Sindikat FIM Cisl predviđa da će proizvodnja u Italiji ove godine pasti na najmanju razinu od 1958. godine.

Mirafiori, nekada “grad u gradu”, sada zapošljava sve stariju radnu snagu, s prosjekom dobi od 57-58 godina. Mlađe generacije više ne vide budućnost u automobilskoj industriji, što dodatno otežava situaciju.

Jedna radnica, Michela Sanfilippo, prisjetila se neugodnog trenutka kad ju je mladić koji ju je tetovirao pitao što Stellantis zapravo proizvodi. To je bio simboličan pokazatelj koliko je automobilska industrija izgubila na relevantnosti među mlađim generacijama.

Francesco Zirpoli, profesor menadžmenta na Sveučilištu Ca’ Foscari u Veneciji, smatra da je pad proizvodnje rezultat smanjenih ulaganja Stellantisa u talijanske tvornice. To nije bila pogreška, nego svjestan izbor.

S prelaskom s Fiata na Stellantis, Torino je izgubio ulogu centra za inženjering i razvoj proizvoda. Dok su najnoviji modeli Fiata, Alfe i Lancije stilizirani u Italiji, koriste se uglavnom francuski motori i platforme.

Mirafiori, koji se proteže na više od 2 milijuna četvornih metara, sada izgleda kao napušten grad. Zulianello opisuje kako svakog dana prolazi kroz prazne prostore tvornice na putu prema proizvodnoj traci.

Radnici na odsustvu primaju samo oko 1100 eura mjesečno nakon poreza, dok je redovna plaća bila oko 1600 eura. Sindikati upozoravaju da mnogi radnici jedva preživljavaju na ovim smanjenim primanjima.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno