Utorak, 25 ožujka, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

TV prava za sportske događaje će doživjeti značajne promjene

Europski klupski nogomet zakoračio je u novu eru. Naime, Uefa je potvrdila da je ekskluzivna tv prava za sva klupska natjecanja od 2027. do 2033. godine dodijelila američkoj marketinškoj agenciji Relevent Sports iz New Yorka. Time je prekinuta jedna od najduljih i najuspješnijih suradnji u globalnom sportu.

Posljednjih 30 godina vodeće upravljačko tijelo europskog nogometa koristilo je švicarsku agenciju TEAM Marketing za prodaju prava na Ligu prvaka i ostala klupska natjecanja.

Europski nogomet širi svoje tržište

Već nekoliko godina elitni nogomet širi se na različite strane svijeta. Prvi put u povijesti Svjetsko prvenstvo održat će se u Portugalu, Maroku i Paragvaju. Fifa je objavila da će domaćin najvećeg turnira 2034. biti Saudijska Arabija. Izvoz europskih nogometnih utakmica u SAD postao je stvarnost tijekom predsezone, ali ideja da se ondje održavaju europska natjecanja još nije realizirana.

Ulazak američkih i arapskih investitora na europsko nogometno tržište izazvao je brzu evoluciju budući da se nastoji privući nove generacije globalnih potrošača po uzoru na sve veću popularnost američkih sportova širom svijeta. Komesar NFL-a Roger Goodell za sljedeću je sezonu najavio mogućnost odigravanja čak osam utakmica izvan SAD-a. Među novim destinacijama našla se Irska (na stadionu na kojem se inače igra galski nogomet). Prema Boomeru Esiasonu, bivšem quarterbacku Cincinnati Bengalsa, pitanje je vremena kada će Europa dobiti svoju diviziju NFL-a. “Trenutačno ima toliko milijardera koji žele biti dio te priče da će do toga svakako doći”, rekao je Esiason u svojoj radijskoj emisiji na WFAN- u. Premda, to i dalje treba uzeti s rezervom, navodi Jutarnji List.

Ono što znamo jest da će domaćini utakmice NFL-a za sezonu 2025./2026. u Madridu biti Miami Dolphins. Vlasnik NFL momčadi Miamija Stephen Ross isti je čovjek koji stoji iza agencije Rele vent Sports. Relevent i njemačka Bundesliga u rujnu su prošle godine dogovorili dugoročno strateško partnerstvo temeljeno na prošire nju komercijalnih prava u Sjevernoj Americi.

La Liga će se igrati u SAD

Sličan ugovor između američke marketinške agencije i španjolske La Lige postoji još od 2018. Nakon što je Barcelonu i Real Madrid doveo u SAD na ljetnu prijateljsku utakmicu 2017., Relevent je 2018. potpisao 15-godišnji ugovor s La Ligom, a godinu dana poslije pokušao je organizirati dvije prvenstvene utakmice, uključujući El Clasico.

Predsjednik La Lige Javier Tebas izjavio je da postoji šansa da se u sezoni 2025./2026. natjecateljske utakmice održe u SAD-u. Tebas je prvotno htio organizirati prvenstvenu utakmicu između Barcelone i Girone na stadionu Hard Rock u Miamiju 2018. Naišao je na protivljenje Španjolskog nogometnog saveza. Usporedno s tim, španjolski nogometni superkup održava se u Saudijskoj Arabiji. Službena prvenstvena utakmica La Lige u Sjevernoj Americi ojačala bi njezinu poziciju na američkom tržištu, koje je drugo po redu iza Španjolske. Miami ima jednu od najvećih hispanskih zajednica u SAD-u i tradicionalno je među zastupljenijim pratiteljima nogometa. To doduše još ne jamči da ćemo sljedeće sezone zaista i gledati utakmicu La Lige u SAD.

Relevent se u međuvremenu izborio za dodatna prava i otvorio vrata odigravanju europskih nogometnih utakmica na njihovu tlu. Ugovor s Uefom, koji uključuje obnovljeni format Lige prvaka, nedvojbeno širi ideju o Americi kao domaćinu u vidu spajanja utakmica europskih nacionalnih liga i klupskih natjecanja.

Primjerice, lakše bi bilo organizirati prvenstvenu utakmicu Real Madrida i Lige prvaka u jednom tjednu u Miamiju ili New Yorku nego odvojeno. Svidjelo nam se to ili ne, to je bliska budućnost europskog nogometa koja ima sve više zagovornika.

Za nova tržišta zainteresirani europljani

Nekoliko najviših europskih nogometnih predstavnika jasno je dalo do znanja da bi bili oduševljeni odigravanjem natjecateljskih utakmica preko Atlantika. Baš kao što su sjevernoameričke lige “Big Four” donijele svoj proizvod u Europu. Iako još uvijek ima logistike na kojoj treba poraditi, Uefa je promjenom agencije za nositelja prava potvrdila da vidi daleko veću priliku za povećanje prihoda izvan Europe nego unutar domaćeg tržišta. Pogotovo nakon krize s pokušajem osnivanja Europske Superlige 2021. godine.

Nakon toga, Uefa se udružila s europskim udruženjem klubova (ECA) da bi osnovala UC3, zajedničko ulaganje Uefe i elitnih klubova u igri za upravljanjem tim pravima. Ova ekskluzivnost za klupska natjecanja u Europi postepeno nas približava mogućnosti da se finale Lige prvaka ugosti na američkom tlu. Razgovarajući ovih dana s nekoliko osoba upoznatih s televizijskim pravima i sportskim paketima, svi su se složili u jednom: mijenja se lice praćenja sporta, pogotovo kako se mijenjaju njegova dinamika i kultura.

NBA na Amazonu

U obzir treba uzeti i ekspanziju streaming-servisa, kao novih igrača na tržištu u borbi za sportske sadržaje. Svatko tko je prošle godine htio pratiti sva natjecanja na Olimpijskim igrama mogao je to učiniti preko kanala HBO Max, i to birajući sadržaj koji želi gledati. Od sljedeće će sezone NBA fanovi utakmice najjače košarkaške lige moći pratiti putem Amazona. Njegov televizijski kanal Prime Video dogovorio je 66 utakmica regularne sezone, uključujući Emirates NBA kup i doigravanje. Nudeutakmice regularne sezone i play-offa WNBA-a koje počinju 2026. Amazon će imati i svoju emisiju, koju će voditi prestižna novinarka Taylor Rooks uz umirovljene NBA zvijezde Blakea Griffina i Dirka Nowitzkog.

Ugovor je sklopljen na 11 godina, a uključuje ekskluzivna prava na “doubleheader” u prvom tjednu sezone. Pored toga, utakmicu na Black Friday i sve susrete nokaut-faze NBA kupa. Takoder, ima prava na play-in turnir, utakmice prve i druge runde doigravanja te konferencijska finala u šest od 11 godina. Napomenimo da će Prime Video distribuirati svoj paket unutar SAD-a i međunarodno, s proširenim sadržajem, u odabranim zemljama. Ovo uključuje Meksiko, Brazil, Francusku, Italiju, Španjolsku, Njemačku, Veliku Britaniju i Irsku. Ovaj prošireni paket uključuje najmanje 20 dodatnih utakmica regularne sezone u udarnom terminu svake godine. Pored toga serije konferencijskih finala svake godine i NBA finale u šest od 11 godina. Isto tako, Amazon već nekoliko sezona ima ekskluzivna prava na NFL-ov Thursday Night. Trenutno je najmanje atraktivan, ali polako dobiva sve bolje utakmice.

NBA
NBA

Netflix želi sportski sadržaj

Istovremeno je Netflixova glavna programska direktorica Bela Bajaria potvrdila da je Netflix definitivno zainteresiran za buduća prava nedjeljnog poslijepodnevnog programa NFL-a. Ovaj je streaming div premijerno već emitirao dva prijenosa na Božić lani, utakmice Ravensa i Texansa te Chiefsa i Steelersa, koje su u prosjeku imale više od 30 milijuna gledatelja. NFL ima televizijski ugovor s Foxomi CBS-om za nedjeljna poslijepodnevna emitiranja do 2033., ali ugovor se može napustiti 2029., što će liga vjerojatno iskoristiti. Bude li Netflix reagirao, nadmetanje bi moglo postati iznimno konkurentno za najgledaniji američki sport. Iako NFL utakmice regularne sezone redovito u Europi igra od 2007., još se nije odvažio dati prava nekome izvan SAD-a.

Međutim, sve veća popularnost ovog sporta u cijeloj Europi, pa čak i pokušaj osnivanja europske momčadi Jacksonville Jaguars, koja ima jedinstveni ugovor sa stadionom Wembley, nagovješćuje da će do toga doċi kad-tad. Naravno, poštovat će se tradicija s američkim kućama. CBS ima prava na emitiranje AFC-ja od 1998., dok Fox prenosi televizijska NFC-natjecanja od 1994.

Nogomet i streaming servisi u prvom projektu

Pojava sportskog sadržaja na streaming-servisima nije novost, ali dobivanje prava za elitna natjecanja jest. Europski nogomet još uvijek ima veliku zaradu od nacionalnih televizijskih kuća. On je počeo polako izlaziti iz okvira i ispitivati tržište. Ovogodišnje premijerno Svjetsko klupsko prvenstvo održat će se u SAD, a nosilac prava za to natjecanje jest streaming-kuća DAZN. To znači da jedan Real Madrid ili Manchester City vise neće igrati predse zonske utakmice u SAD-u, nego natjecateljske, i prvi je to korak u spajanju klupskog nogometa i streaming-platforma. Slijedi potencijalno širenje nogometnih natjecanja i na ostale servise – možda ne tako brzo kao NBA i NFL, ali s njihovim velikim zaradama rast će i zelja nogometnih čelnika za proširenjem svojih komercijalnih prava.

Preskupo i neodrživo

Dodjelom prava Relevent Sportsu Uefa ne želi pokazati samo da ignorira Europsku Superligu nego i da pokušava biti dinamična te optimizirati tržiš ne prilike. Prekid suradnje sa švicarskim TEAM-om kraj je jedne ere. Proširivanje tog tržišta nije jedini trend kojemu svjedočimo. Kada se Netflix prvi put pojaviou našoj regiji, mnogi su odahnuli smatrajući da neće više morati skidati filmove i serije s različitih piratskih stranica. No s vremenom se pojavio sve veći broj streaming-servisa koje moramo plaćati da bismo nešto gledali i dio se ljudi vratio uhodanoj balkanskoj praksi. U bliskoj budućnosti slično čeka i sportski sadržaj, koji bi se lako mogao raspršiti po raznim platformama, piše Jutarnji List. Primjerice, NBA paket od osam utakmica tjedno, koji je posljednjih godina bio prisutan na kanalu Arena Sport, preskup je i neodrživ na duge staze za bilo koju televiziju. Gledanje liga Petice i američkih sportova na jednoj televiziji polako odlazi u prošlost.

Pokušaji nuđenja sadržaja u oblaku

U Srbiji se svi kanali Arena Sporta već mogu gledati na tzv. Arena Cloudu. Doduše, zasad ne dovoljno funkcionalnom i tehnički dalekom od jednog Netflixa ili Amazona, budući da je još u razvojnoj fazi. No i takav je pokaza telj smjera u kojem se ide.

To je jedan od glavnih razlog zašto se engleska Premier liga nije odlučila otvoriti tzv. ‘league pass” po uzoru na NBA i teško da će uskoro pokleknuti. Međutim, poljska Ekstraklasa već je krenula tim putem. O ovome se aktivno razmišlja i francuska Ligue 1, jer to su lige koje izvan svojih granica nemaju toliku popularnost. Nogomet se više ne natječe samo s drugim sportovima nego i protiv društvenih mreža poput TikTok-a i drugih oblika zabave. Borba za globalnim potrošačima veća je nego ikad i zato se postupno počeo mijenjati način na koji se sportski sadržaj konzumira.

Kraći formati

Među mladim generacijama sve je veća uporaba kraćih sadržaja, pa tako i sportskih. Bivši predsjednik Juventusa Andrea Agnelli zalagao se za ideju da navijačima ponudi pretplatu na posljednjih 15 minuta utakmice. Naime, jedno je istraživanje pokazalo da je pozornost današnje djece i budućih potrošača znatno drukčija nego prije dvadesetak godina. Iako je Agnellijeva ideja u najmanju ruku bizarna i poništava bit nogometa, koncentracija se kod novih generacija uistinu jest promijenila. Naime, mladi se danas više orijentiraju na formate “highlightsa”. Među kojima prednjači TikTok, koji je fokusiran i na individualne sportaše i momčadi.

To je područje koje Amazon i Netflix tehnološki tek moraju istražiti. Sve vodi tome da se sportski sadržaji prate u kraćim formatima, daleko od tradicionalnog. NBA League Pass u svojoj ponudi već ima nekoliko različitih opcija praćenja utakmice, od skraćenih “highlightsa” do formata All Possessions, koji nudi gledanje utakmica po posjedima, bez reklama, time-outova i prekida tijekom igre.

Istraživanje kojim se Agnelli vodio pokazalo je da oko 40 posto mladih između 16 i 24 godine nema interes za tradicionalni način gledanja nogometa na televiziji. Nogomet je, doduše, posljednji koji će tomu podleći.

Novi trendovi

Suočeni smo s novim trendovima u konzumaciji sportskih sadržaja i to nas nužno vodi promjeni paradigme. Zato se Uefa i otvorila prema tržištu kao što je Sjeverna Amerika, a što je povezano i sa Svjetskim prvenstvom u SAD-u 2026. godine. Uefa se nada da će nakon njega vrhunski turniri pustiti korijenje na američkom tržištu, gdje se medijska prava i sponzorstva mogu dalje razvijati. Paralelno s tim mijenjaju se i gledatelji i njihove navike: njihovu pažnju trebat će pridobivati uvijek iznova, pa makari kraćim sadržajem i promjenom platformi, jer o tome ovisi budućnost svake pojedinačne lige i sporta općenito – kako ćemo ga gledati, što ćemo pratiti i koliko ćemo to biti spremni platiti. Uloga streaming-servisa, koji su otvorili novi svijet gledanja, s odgodom i širim spektrom odabira, bit će sve veća. Ljubitelji sporta, naime, prolaze transformaciju bez presedana, od navijača do potrošača.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno