Mnogi smatraju da su zrakoplovne gume manje važne od drugih sustava, poput motora i navigacije. Međutim, gume igraju ključnu ulogu u sigurnom uzlijetanju i slijetanju zrakoplova. One izdržavaju velike sile i temperature tijekom svakog kontakta sa pistom.
Iako su gume na zrakoplovima kratko vrijeme na tlu, one se mijenjaju vrlo često. Polijetanje i slijetanje stvaraju ogroman stres i trošenje na gume. Svaka guma mora biti u savršeno dobrom stanju kako bi izdržala udarce i trenje pri slijetanju. Također, one moraju podnijeti pritisak prilikom uzlijetanja.
Većina zrakoplovnih kompanija zamjenjuje gume svakih 150 do 400 ciklusa. Ova zamjena ovisi o vrsti zrakoplova i vrsti operacija. U komercijalnom zrakoplovstvu, prosječni avion napravi oko osam ciklusa dnevno. Nasuprot tome, prosječne automobilske gume traju nekoliko godina.
Gume velikih komercijalnih zrakoplova, poput Boeinga 747 ili Airbusa A380, nose težinu do 300 tona tijekom slijetanja. Njihova primarna funkcija je apsorbirati sile prilikom slijetanja. Svako slijetanje predstavlja izniman stres za gume. One moraju izdržati težinu aviona koji naglo usporava s više od 200 km/h.
Dodatni faktori, kao što su vremenski uvjeti, kvaliteta piste i brzina vjetra, također utječu na trošenje guma. Stoga je redovito provjeravanje i zamjena guma prioritet svih zrakoplovnih prijevoznika.
Specifikacije zrakoplovnih guma
Proizvodnja zrakoplovnih guma prilagođena je za izdržavanje ekstremno visokih pritisaka i udaraca. Gume za komercijalne zrakoplove, poput Boeinga 737, mogu težiti od 100 do 150 kilograma. Gume za veće zrakoplove, kao što su Boeing 777 ili Airbus A380, mogu težiti do 250 kilograma.
Cijena zrakoplovnih guma varira prema veličini, a u prosjeku se kreće od 1500 do 5000 eura po jedinici. Zračni prijevoznici značajno ulažu u zamjenu guma. Na primjer, flota širokotrupnih zrakoplova, kao što je A380, može imati do 22 gume.
Održavanje guma zrakoplova počinje redovitim pregledima. Mehaničari svakodnevno pregledavaju svaku gumu radi znakova istrošenosti ili oštećenja. Gume koje pokazuju znakove trošenja označavaju se za zamjenu. Kada se identificira neispravna guma, donosi se novi set guma za zamjenu, piše Biznis.
Zamjena gume uključuje podizanje zrakoplova uz pomoć hidrauličkih dizalica. Ove dizalice su posebno dizajnirane da izdrže težinu zrakoplova. Tehničari pažljivo odvrću središnju maticu koristeći specijaliziranu opremu za uklanjanje kotača.
Sve u svemu, zrakoplovne gume su iznimno važan dio opreme. Redovita zamjena i pregled guma omogućuju zrakoplovnim tvrtkama održavanje visoke razine sigurnosti. Tako se smanjuje rizik od nezgoda na pisti. Unatoč kratkom kontaktu s pistom, gume moraju biti u besprijekornom stanju kako bi izdržale izazove prilikom polijetanja i slijetanja. Ovo osigurava sigurno putovanje za sve putnike.