U redovnim vremenima, dobre šefove može biti teško pronaći. Turbulentni ekonomski uvjeti – poput potencijalno prijeteće recesije – mogu to učiniti mnogo gorim.
Paul McDonald, viši izvršni direktor u konzultantskoj tvrtki Robert Half, ima nekoliko mišljenja o tome. Čest je govornik i pisac o temama zapošljavanja, radnog mjesta i upravljanja karijerom, a proveo je 35 godina u području zapošljavanja savjetujući tisuće poslovnih vođa i tražitelja posla.
McDonald kaže da su dobri šefovi važniji u teškim ekonomskim vremenima nego u bilo kojem drugom trenutku, jer njihova sposobnost da vode kroz neizvjesnost pomaže zadržati vrijedne zaposlenike. Slično tome, loši šefovi su najproblematičniji u uvjetima sličnim recesijiRecesija (engl. recession) predstavlja povremena usporavanja... jer njihovi postupci mogu izgurati kolege kroz vrata.
Ovo je potvrđeno i u praksi – Amerikanci napuštaju zaposlenje u velikoj mjeri zbog straha od recesije, iscrpljenosti i nezadovoljstva poslom.
“Ako čelnici žele zadržati usluge svojih zaposlenika, moraju shvatiti da je još uvijek dobro okruženje za zaposlenike da idu tražiti posao. Zaposlenici i dalje odlaze”, kaže McDonald za CNBC .
Čini se da se više od polovice Amerikanaca slaže. U srpanjskoj anketi koju su proveli Momentive i The New York Times, 52% ispitanika reklo je da je “sada dobro vrijeme za traženje novog posla”.
Tijekom ovakvih vremena, evo tri najveće pogreške koje šefovi prave zbog kojih zaposlenici daju otkaz, prema McDonaldu:
1. Ne hvale dovoljno zaposlenike
Zaposlenici se žele osjećati kao da su cijenjeni dio svoje organizacije tijekom teških ekonomskih vremena, kada su razine stresa visoke, a moral na radnom mjestu nizak, kaže McDonald.
Šefovi koji ne uspiju pohvaliti i prepoznati svoje zaposlenike ostavit će ih u nedoumici “Što još moram učiniti? Što radim krivo?” kaže McDonald. Osjećat će se sve više nepovezanim s organizacijom, što je jedna od posljednjih stvari koje želite u vrijeme kada su produktivnost i angažman ključni, dodaje.
Podaci podupiru McDonald’sovo stajalište: istraživanje Gallupa iz 2016. pokazuje da radnici koji se osjećaju nedovoljno priznati ili hvaljeni imaju dvostruko veću vjerojatnost da će napustiti svoju organizaciju u sljedećih 12 mjeseci.
2. Nisu iskreni komunikatori
Mnogi Amerikanci vjerojatno se sada osjećaju zbunjeno i uplašeno zbog svog radnog statusa. Dobar šef može pomoći iskrenim komuniciranjem stanja svoje organizacije i onoga što čine kako bi napredovali kroz prepreke poput pada prihoda ili visokih troškova.
U protivnom, kaže McDonald, zaposlenici će pitati: “Gdje smo? Hoću li dobiti otkaz? Vidimo li pad prihoda?” Što se te emocije dulje kuhaju, to će svakome biti teže raditi na visokoj razini.
Istraživanja sugeriraju da loša komunikacija može natjerati zaposlenike na davanje otkaza: istraživanje tvrtke Dynamic Signal za poslovnu komunikaciju iz 2019. pokazalo je da je 63% od više od 1000 zaposlenika u SAD-u željelo dati otkaz na poslu zbog neučinkovite komunikacije u tvrtki.
“Biti u stalnoj komunikaciji sa zaposlenicima je br. 1. Lideri se moraju sjetiti koliko je to važno kada se suočavaju s ekonomskim preprekama”, kaže McDonald.
3. Fokusiraju se samo na ono što ne valja
Iskrenost je važna – ali greška je usredotočiti se samo na ono što ide krivo, a ne na ono što ide dobro, McDonald kaže: “Kada uvijek govorite o negativnom, to nije ono što će stvoriti nadu.”
Šefovi koji se fokusiraju na loše samo će potaknuti više straha, stresa i brige u svojoj organizaciji. McDonald kaže da okruženje na radnom mjestu s previše straha može natjerati zaposlenike da “poskoče, a onda počnu trčati“.
Drugim riječima, samo još jedan razlog da se ljudi pridruže trendu zvanom Velika ostavkaThe Great Resignation, fenomen poznat i kao "Veliki otkaz" (....