Rukovoditelji i poduzetnici trebali bi vrlo ozbiljno shvaćati široko otvorene, gotovo neograničene marketinške mogućnosti metaverzuma. O nekoliko najznačajnijih izazova s kojima se kompanije suočavaju dok se hrabre u ovoj digitalnoj „nepoznatoj zemlji“, piše Entrepreneur.
Marketing u metaverzumu je poput postavljanja web stranice u najranijim danima interneta ili postavljanje prašnjave drvene šindre na Starom zapadu u 19. stoljeću. Može biti iznimno teško znati koliko vremena i resursa uložiti u pothvat koji je izrazito eksperimentalne prirode i daleko od zajamčenog financijskog uspjeha ili ispunjavanja mnogih drugih ključnih pokazatelja uspješnosti (KPI).
Tako bi barem mogla reći sadašnja konvencionalna mudrost, koja potiče ljude da budu oprezni i obazrivi oko nečega u nastajanju, nečega još nedokazanog.
Realnost je, međutim, da srednje velike i velike kompanije koje su zainteresirane za uspostavljanje dugotrajne veze s mlađom polovicom milenijalaca i generacijom Z doista ne bi trebale razmišljati o marketingu u metaverzumu kao hipotetičkom.
Kao što Facebookovo golemo rebrandiranje i ulaganje od 10 milijardi dolara u vlastiti metasvemir potvrđuju — među ostalim velikim, blistavim pokazateljima — mnogi od najzahtjevnijih, najmoćnijih umova u tehnologiji klade se da ovo nije neka prolazna fensi ili pandemijski potaknuta pojava, već prirodna evolucija samog interneta. Zbog toga bi rukovoditelji i poduzetnici trebali vrlo ozbiljno shvaćati njegove široko otvorene, gotovo neograničene marketinške mogućnosti. U nastavku je nekoliko najznačajnijih izazova s kojima se kompanije suočavaju dok se počinju boriti s ovom digitalnom „nepoznatom zemljom“.
Odlučivanje u kojem metaverzumu ćete plasirati
Prvi izazov je i najočitiji. Unatoč popularnim zabludama, metaverzum nije jedno mjesto. Umjesto toga, radi se o ekosustavu impresivnih virtualnih svjetova koji se natječu u tome da ugošćuju korisnike, događaje, igre za zaradu i sve ostalo što čini ove platforme tako uzbudljivim alternativama i dopunama fizičkoj stvarnosti. Trenutno postoji nekoliko velikih igrača u ovom prostoru, uključujući Decentraland, Sandbox i Roblox. Budući oglašivači trebali bi proučiti svaku od ovih platformi i razviti radno znanje o svojoj demografiji, troškovima, mogućnostima rasta i mjesečnim korisnicima prije nego što odluče gdje će usmjeriti svoj metamarketinški poticaj.
Roblox, na primjer, općenito služi mlađoj demografskoj skupini, a kompanije bi trebale biti svjesne da će trošenje novca za oglašavanje u tom određenom metaverzumu biti usmjereno ka tinejdžerima i ranim dvadesetogodišnjacima. Decentraland se, s druge strane, pozicionira kao platforma za odrasle zainteresirane za velike, neponovljive događaje poput MetaverseMetaverse (hrv. metaverzum) je koncept koji ponovno privukao... Fashion Weeka koji je održan krajem ožujka.
S vremenom će se razlike između ovih platformi vjerojatno samo povećavati, zbog čega će kompanije biti još detaljnije u odabiru svojih virtualnih mjesta za oglašavanje.
Razumijevanje sredstava angažmana
Ovo je možda najzahtjevniji i najvažniji izazov s kojima se kompanije i reklamne tvrtke trenutno susreću kada pristupaju metaverzumu i povezuju ga s njim. Logika i logistika marketinga na mjestima kao što su Decentraland i Sandbox dramatično se razlikuju od onih u fizičkom svijetu, a jaz se može objasniti ovim jednostavnim, sažetim riječima: Korisnici metaverzuma žele autentično iskustvo.
Ovo nije svijet billboarda, reklama, novinskih oglasa i bannera. Ta era marketinga, koja je još uvijek prisutna kod nas, nije pokušavala prikriti svoje reklame u bilo što drugo osim u nedvosmislene pokušaje da privuku pažnju korisnika i zainteresiraju vas za svoj biznis.
Ali svijet marketinga u metaverzumu je drugačiji, manje je u jednodimenzionalnim izlozima za vaš proizvod a više stvaranju maštovitih, vrlo interaktivnih, trodimenzionalnih iskustava. Uzmimo posebno prikladan primjer: Gucci Garden.
U svibnju 2021. talijanska modna kuća uzela je dvotjedni virtualni prostor na Roblox metaverse platformi. Kad su ušli u Gucci Garden, korisnici Robloxa transformirali su se u gole, bezlične lutke. Prolazeći kroz svaku prostoriju izložbenog prostora, koji je sadržavao dvorišta, vrtne zabave, podzemne željeznice i druge “razine” koje podsjećaju na tradicionalne video igrice, lutke postupno upijaju značajke svog okruženja.
Do kraja ovog iskustva – koje je također uključivalo skrivene predmete poput haljina i sunčanih naočala koje su korisnici mogli kupiti uz Robux – vaš privremeni avatar ukrašen je živim bojama i uzorcima koji odražavaju iskustvo putovanja kroz Guccijevo čudno i povremeno očaravajuće mjesto.
Iako Gucci Garden nipošto nije neka vrsta blistave avanture sa sjajnom grafikom i uzbudljivom igrom, on je relativno impresivan primjer kako kompanije mogu počastiti korisnike metaverzuma živim događajem koji diše i koji je daleko dinamičniji od tradicionalnih marketinških tehnika.
Marketing u metaverzumu znači pokretanje aukcija, otvaranje izložbi, organiziranje zabava i općenito davanje korisnicima i njihovim avatarima nečega intrigantnog i bez presedana što nikada prije nisu vidjeli. U kojoj god industriji da se nalazite ili proizvodima koje želite podići, osmišljavanje nečega takvog će se pokazati kao značajan, ali potpuno vrijedan zadatak.
Mjerenje performansi
KPI-jevi uključuju sve, od financijskih mjerenja poput neto dobiti, prihoda i prodaje do metrike usmjerene na kupca kao što su zadržavanje i zadovoljstvo kupaca. Dovoljno je reći da marketing u metaverzumu neće biti pogodan za mnoge od ovih KPI-jeva u ovom trenutku u tekućoj evoluciji ovih novorođenih platformi. Umjesto toga, kompanije i njihovi upravitelji trebali bi biti usredotočeni na jedno mjerenje iznad svih ostalih: angažman. Što više korisnika kompanije mogu angažirati i zabaviti kroz svoja marketinška iskustva, to bi se pothvat trebao smatrati uspješnijim.
Iako bi KPI poput “klikova” na vašu Web2 web stranicu s vremenom mogao postati važan mjerni alat, sada je to dovoljno za uspjeh na razini svijesti o brandu u ovim virtualnim svjetovima. Za nekoliko godina, kada će se milijuni ljudi okupljati u Sandboxu, Decentralandu i Metinom nadolazećem metaverzumu Juggernaut, kompanije koje su najdulje marljivo gajile angažman bit će u izvrsnoj poziciji da počnu uvoditi mnoštvo drugih KPI-jeva.