Bečko gradsko prijevozno poduzeće “Wiener Linien” svoje metro vlakove koristi kao male elektrane koje mogu osigurati električnu energiju za potrebe kolodvora. Pilot projekt, koji je započeo 2014. godine, pokazao je da se energija kočenja može iskoristiti još učinkovitije.
„Prije nego što je započeo pilot projekt Hardeggasse, 2014. su ispitane različite tehničke mogućnosti u vezi s korištenjem energije kočenja, poput skladištenja baterija ili zamašnjaka. Budući da Wiener Linien ima unutarnji napojni prsten od 20 kV, odabrana je varijanta u kojoj pretvarač izravno pohranjuje energiju u internu mrežu koja se potom koristi za korisnike električne energije u metro objektu. Inverter za pohranu energije kočnica koriste i drugi prometnici. Okvirni uvjeti poput interne visokonaponske mreže i skučenog voznog reda čine mrežne linije Vienna Linesa posebno učinkovitima“, rekli su iz Wiener Linien.
Tehnologija koja osigurava nesmetan rad ovog sustava za uštedu energije je najnovija varijanta Siemens PCI-a, koju pokreće 1,7 MW. U ovom postrojenju, inverter pretvara istosmjernu struju vlaka u izmjeničnu struju.
Uz pomoć transformatora ta se izmjenična struja pretvara na potrebnih 20 kV i pohranjuje u mrežu.
Prema Wiener Linienu, ovo je vrlo skupa tehnologija. Nakon polovice planiranog vijeka, postrojenje treba amortizirati. To naravno ovisi o mnogim čimbenicima, kao što su troškovi integracije specifični za lokaciju i razvoj cijena električne energije. Za pogone koji su u pogonu provodi se precizan monitoring radi usporedbe stvarnosti s prognozama.
Inovativni poslovni model zainteresirao je i mnoge svjetske metropole.
“Interes je još uvijek jako velik. Prednosti ove tehnologije ovise o mnogim parametrima, uključujući specifikaciju vozila, sustav napajanja vozila, mrežu distribucije energije i gustoću voznog reda”, objašnjavaju iz bečke kompanije.
Na pitanje može li se sustav poboljšati i je li primjenjiv i na neke druge javne službe, Wiener Linien je odgovorio da je ovaj sustav razvijen posebno za vlakove istosmjerne struje i da ne znaju za izravnu upotrebu u druge svrhe.
Prema ranijim informacijama, time se godišnje uštedi do 4 GWh električne energije, što odgovara prosječnoj potrošnji 800 bečkih kućanstava, uz smanjenje emisije ugljičnog dioksida za 600 tona.
Četvrti energetski kočni sustav pušten je u rad u travnju, a do kraja godine planira se otvaranje još jednog sustava. Velik dio proizvedene energije koristi se za pogon drugih vlakova.
Višak energije uvodi se u elektroenergetsku mrežu gradskog prijevoznika “Wiener Linien”, pa se zelena struja koristi za dizala, pokretne stepenice i rasvjetu u metro stanicama.