Luis je volio svoj posao njegovi su zadaci bili zanimljivi, uživao je u svojim suradnicima i bio je dobro plaćen. Jedini je problem bio taj što bi se Luis toliko emocionalno uložio u svoj posao da je to počelo pomučivati njegove prosudbe i utjecati na njegovu dobrobit. Jednog petka poslijepodne njegov je šef sazvao sastanak u zadnji tren kako bi razgovarali o projektu koji je bio u zaostatku. Iako su mnogi razlozi zbog kojih je isporuka kasnila bili izvan Luisove kontrole, osjećao se kao da ispravka timelinea pada isključivo na njegova leđa. Luis je radio cijeli vikend kako bi vratio projekt na pravi put, žrtvujući svoj san i vrijeme sa svojom obitelji.
Mnogi ambiciozni, uspješni ljudi mogu se poistovjetiti s Luisovom situacijom, jer je emocionalno ulaganje posao poput mača s dvije oštrice. Vaš nagon i strast potiču vas na rad. Duboka briga o vašoj radnoj sposobnosti pruža vam zadovoljstvo i smisao. Ali biti previše emocionalno vezan za svoj posao može postati veliki teret.
U doba rada na daljinu i nejasnih granica, sve je manje razdvajanja između osobnog i profesionalnog. Stoga ne čudi da su naše karijere postale tako važan aspekt našeg identiteta. Iako obično nema ništa loše u tome da se posvetite uspjehu svoje organizacije, problemi nastaju kada posao kontrolira vaše osjećaje i postupke.
Dakle, kako možete znati jeste li previše emocionalno uloženi u svoj posao? Slijedeći znakovi ukazuju da je vrijeme za povlačenje:
Kritiku shvaćate osobno
Možda ste se osjećali ljutito, nesigurno ili demoralizirano nakon što ste dobili lošu povratnu informaciju. Možda ćete se danima osjećati po strani zbog komentara vašeg šefa ili ćete možda postati toliko zaokupljeni mišljenjima drugih ljudi da izbjegavate uopće sudjelovati. Kada netko kritizira vaš rad to se može činiti kao potvrda vaših najgorih strahova – da niste dovoljno dobri.
Prije nego što prebrzo donesete zaključke, odvojite kritiku vašeg rada kao proizvoda od kritike vas kao osobe. Isprobajte ovu vježbu kako biste objektivno shvatili ono što je što vam je rečeno: uzmite list papira i napravite četiri stupca. Prvo zapišite što je točno rečeno. Zatim navedite sve što smatrate pogrešnim u vezi s povratnim informacijama, poput netočnosti i previda. U trećem stupcu promotrite situaciju iz druge perspektive kako biste razmislili o tome što bi potencijalno moglo biti korisno. Postoji li uvid koji bi mogao poboljšati vaš tijek rada ili vještine na primjer? Na kraju, posvetite se sljedećim koracima. Možda trebate zakazati naknadni razgovor kako biste raščistili trenutnu situaciju, napravili ispravak ili jednostavno zanemarili to i nastavili sa svojim danom.
Posao nosite kući
Emocionalno pretjerano ulaganje u posao može dovesti do prekomjerne kompenzacije. Odnosno, možete raditi više kako biste se u sebi osjećali dobro. Možete pokušati dokazati svoju vrijednost postižući više, što može biti suprotno od uzimanja predaha kada vam je prijeko potreban. Također se možete boriti da se “isključite” na kraju dana, dopuštajući poslu da se infiltrira u vaše osobno vrijeme, kao i u vaš um, čak i u slobodno vrijeme.
Ne dokazujete svoju predanost time što ste uvijek “uključeni” – naprotiv, potkopavate svoj uspjeh. Promijenite svoj način razmišljanja kako biste na smanjenje pritiska gledali kao na preduvjet za svoj dobar rad, a ne kao na nagradu. Isto tako, stvorite navike odvajanja od posla. To može uključivati:
- Postavljanje alarma koji vas poziva da završite;
- Potpuno isključivanje uređaja kako biste izbjegli iskušenje da se ponovno prijavite;
- Pisanje popisa obaveza za sljedeći dan ili odabir drugog prijelaznog rituala kako biste olakšali prekid rada.
Volite ugađati ljudima
Ugađanje ljudima znači da ste skloni stavljati potrebe drugih ispred svojih. Poput Luisa, možda osjećate veliku odgovornost da budete heroj koji popravlja i spašava situacije. Ugađanje ljudima također se može manifestirati kao upijanje emocija drugih, mijenjanje mišljenja u pokušaju da očuvate mir ili izbjegavanje traženja pomoći jer biste mogli izgledati slabi ili nesposobni.
Mislite da ste velikodušni i od pomoći jer pristajete na sve, ali ne ako to ide nauštrb vašeg mentalnog zdravlja i kvalitete vaših odnosa. Preopterećenje nije zdravo, niti dopušta onima s kojima radite da preuzmu inicijativu i pokažu odgovornost.
Samosvijest je uvijek prvi korak u stvaranju promjene. Stoga obratite pozornost — kada se to nalazite u situaciji da preuzimate više od pravednog udjela posla ili odgovornosti u projektu ili odnosu? Konkretno, potražite područja u kojima osjećate pretjeran osjećaj ogorčenosti, što znači da se osjećate preopterećeni, podcijenjeni ili na neki drugi način nepriznati za svoj trud. Ogorčenost je snažan emocionalni signal da potiskujete svoje potrebe i može vas voditi prema određenim situacijama koje treba riješiti.
Posao je postao vaš identitet
Ako nemate nikakvu predodžbu o sebi osim svoga posla, to je nesigurno mjesto. Možda živite u strahu od gubitka posla jer bi sav osjećaj samopoštovanja otišao s njim. Niska razina povezivanja vašeg identiteta s pojedinačnim aspektom vašeg života – povezana je s većom emocionalnom reaktivnošću i manjom otpornošću na stres.
Mala psihološka distanca od vašeg posla može znatno poboljšati vaše blagostanje. To ne znači tiho odustajanje ili povlačenje na neki drugi način, već da razlikujete tko ste zapravo vi bez da je vezano za ono što radite. Zapitajte se: “Osim što sam rukovoditelj, tko sam ja ljudima do kojih mi je stalo?” Radite stvari u kojima uživate izvan posla kako biste izgradili osjećaj vladanja terenom i stručnosti izvan posla. Svakom aktivnosti koja nije vezana za posao razvit ćete osjećaj sebe. One će vam dati identitet na koji se možete osloniti kada posao ne ide prema planu.
Zapamtite, vaš posao je nešto što radite. On ne predstavlja ono što vi jeste!
Izvor: HBR