McKinsey&Company je izdao globalno izvješće o tržištu osiguranja za 2023. godinu. Unatoč ukupnom rastu osiguranje osobne imovine i nezgoda gube tržišnu relevantnost. Ovaj segment tržišta se suočava se sa sve većim jazom u zaštiti, s jasnom dihotomijom između lokalnih dobitnika i gubitnika.
Bez obzira na usporavanju tijekom vrhunca pandemije, osiguranje osobne imovine i nezgoda (P&C) zabilježilo je godišnji rast od 3 posto od 2019. Osobne linije i dalje predstavljaju više od polovice globalnih P&C bruto zaračunatih premija (GWP). Ipak sve je veći jaz u zaštiti i u razvijenim zemljama i u zemljama u razvoju ukazuje na to da se osiguravatelji bore da osmisle proizvode koji odgovaraju rastućim i novim rizicima koje zahtijevaju moderni potrošači osobnih usluga, prenosi Svijet Osiguranja.
Novi izazovi za izračun rizika
Nedostatak zaštite ima niz izravnih i neizravnih uzroka. U razvijenim gospodarstvima, potrebe kupaca za osobnim P&C osiguranjem značajno se i brzo mijenjaju. Posebno kada je riječ o osiguranju motornih vozila, s obzirom na to da povezani automobili i ekonomija dijeljenja transformiraju modele cijena i profile rizika. Ekstremne vremenske prilike izazivaju pustoš. Povećan je broj poplava, tropskih oluja, šumskih požarima i suša. Ovi događaji predstavljaju izazov tradicionalnim modelima procjene rizika i preuzimanja rizika u osiguranju imovine. Rizik kibernetičke sigurnosti je u porastu. Mnogi se osiguravatelji bore s pravilnom kvantificiranjem izloženosti riziku, prilagodbom uvjeta i odredbi te posljedično stjecanjem uvjerenja o sposobnosti reosiguranja. A e-trgovina postaje nezamjenjiva, donoseći povećani rizik od online prijevara i krađa.
Stanovništvo u gospodarstvima u razvoju također ostaje nedovoljno osigurano. Premije za neobvezne proizvode kao što je osiguranje kuće koje još uvijek predstavljaju mali dio prihoda ljudi – uglavnom potaknuto ograničenom kupovnom moći i nedostatkom svijesti o prednostima osobne P&C zaštite. U Latinskoj Americi osiguranje osobne imovine kao dio prihoda iznosi samo 0,12 posto BDP-a. U zapadnoj Europi ovaj segment zauzima 0,32 posto BDP-a.
Industrija sveukupno raste
Detaljnija procjena pokazuje da lokalno usmjerena ljestvica uvelike definira konkurentski stav određenog osobnog P&C osiguravatelja. Regionalni pobjednici vjerojatno će nastaviti zadržavati tržišni udio. Iskorištavati sposobnosti koje su upotrijebili kako bi postigli svoj trenutni vodeći položaj i svoj budući investicijski kapacitet. Globalno, osobno P&C osiguranje pridružit će se svim industrijama u suočavanju s inflacijom u bliskoj budućnosti. U ovim okolnostima najveći pritisak će biti na marže. InflacijaInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre... će također imati jasne implikacije na tradicionalne operativne modele. Posebno zahtijevajući brže petlje povratnih informacija između funkcija potraživanja, aktuarstva i određivanja cijena. Osiguravatelji moraju ponovno kalibrirati svoje proizvode, distribuciju i tehničke modele za bazu kupaca i skupinu zaposlenika s višim standardima nego ikad.
GWP (en. gross written premium) – rast ukupne premije
Godine 2022. industrija osiguranja premašila je 6,5 trilijuna dolara GWP-a. P&C predstavlja gotovo jednu trećinu ukupnih prihoda. Obim premija i globalne industrije osiguranja i P&C-a oporavio se od pandemije. Globalna dobit od osiguranja tek treba premašiti razine prije pandemije. Dobit P&C iz 2022. zaostajala je za razinama iz 2019. za oko 10 posto, pateći od akutne inflacije.
Osobno P&C osiguranje zabilježilo je prosječni trogodišnji CAGR od 3 posto od 2019. do 2022. Osobne linije predstavljaju više od polovice GWP-a u globalnom P&C-u. Trenutni rast i prepreka profitabilnosti predstavljaju jasan poziv za promjenu kursa i ponovno dobivanje na važnosti u sve složenijoj bliskoj budućnosti.
CAGR – (eng. Compound annual growth rate) – složena godišnja stopa rasta
Izazovi P&C osiguranja
Unatoč povijesno snažnoj izvedbi i otpornosti segmenta nakon pandemije, polovica P&C osiguravatelja ne zarađuje svoj trošak kapitala. Naravno, ovo otvara pitanja o dugoročnoj ekonomskoj održivosti njihovih poslovnih modela. Ne iznenađuje da su javna tržišta to primijetila, jer je više od polovice uvrštenih osiguravajućih društava trgovalo ispod knjigovodstvene vrijednosti tijekom prošle godine.
Među ostalim, iz McKinsey&Company vide pet glavnih sila koje pokreću izazove za industriju osobnog P&C osiguranja. Inflacija, novi sudionici, inovacije poslovnog modela i distribucije, poremećaj mobilnosti & eksploziju podataka. Na ove sve izazove također treba gledati kao na prilike.
Šta osiguranja čeka u budućnosti
U budućnosti osiguravatelji mogu ponovno pokrenuti rast promovirajući ključnu ulogu u društvu. To najprije znači pokrivanje rizika tamo gdje su najpotrebniji i povećavajući adresno tržište. Put do toga će se razlikovati: u gospodarstvima u razvoju, praznine u zaštiti obično su uzrokovane ograničenom kupovnom moći potrošača i nedostatkom svijesti o prednostima tradicionalnih osobnih P&C proizvoda (osobito onih koji nisu motorni). U razvijenim gospodarstvima trenutni okviri rizika zaostaju za proliferacijom novih rizika koji se razvijaju. To se odnosi na proizvode od kibernetičkih do prirodnih katastrofa (NatCats) do promjena navika mobilnosti.
Kako potražnja za osobnim P&C osiguranjem raste, osiguravatelji čak bježe od rješavanja najkritičnijih potreba zaštite. Doista, nositelji osiguranja ključni su za zajednice. Kompanijekoje se suočavaju s ozbiljnijim klimatskim događajima, ali postaju sve neosigurljiviji i, u nekim slučajevima, zahtijevali su intervenciju vlade – na primjer, u Kaliforniji zbog šumskih požara i oluja te na Floridi i Texas zbog uragana. Osiguravatelji se već povlače iz segmenta NatCat u određenim zemljopisnim područjima. Izravne upisane premije za osobnu imovinu (DPW) na Floridi smanjile su se za 2,0 postotna boda od 2007. do 2021. i za 0,5 postotnih bodova u Kaliforniji u istom razdoblju.
Hvatanje tržišnih vjetrova
Kako bi ponovno stekli relevantnost i potaknuli rast, osobni P&C osiguravatelji moraju se usredotočiti na hvatanje tržišnih vjetrova. To zasigurno znači inovacije prodajnih kanala ili inovacija novih proizvoda. Izazov će biti riješiti četiri ključna čimbenika uspjeha karakterističnih sposobnosti. 1. usavršavanje sposobnosti unutar specifičnih distribucijskih kanala; 2. omogućavanje međufunkcionalne suradnje i bržih povratnih informacija između potraživanja, aktuarstva i određivanja cijena; 3. moderniziranje zahtjeva kroz naprednu analitiku i automatizaciju; 4. inovacije kako bi se pozabavili evoluirajućim okruženjem rizika i u potpunosti unovčilo odnose s klijentima.
Kako osobni P&C osiguravatelji dalje razvijaju i usavršavaju svoje pristupe kako bi odgovorili na trenutne trendove u industriji i definirali svoju tržišnu poziciju, nekoliko ključnih razmatranja formira središnje odluke koje moraju donijeti.
Globalno je sve teže odgovoriti na zahtjeve tržišta
Osiguravatelji će se trebati odlučiti gdje “igrati”: geografski, po distribucijskom kanalu i po poslovnoj liniji. Uzimajući u obzir jasnu važnost lokalne veličine za osobni tržišni udio i rast P&C-a, mnogi će osiguravatelji htjeti voditi računa o odlukama o ulaganju kako bi stvorili značajnu razinu u svojoj distribuciji ili snazi proizvoda. To bi moglo značiti konsolidaciju njihovih najvećih domaćih tržišnih pozicija u glavnom kanalu. Kod nekih čak ponovnu procjenu njihove spremnosti da napuste tržišta i segmente bez mogućnosti povećanja. Također će morati odrediti koja posebna poslovna područja mogu koristiti kao polugu na svakom tržištu da prodube svoju konkurentsku prednost.
Povećajte brzinu i točnost uvida ponovnim osmišljavanjem preuzimanja rizika, cijena i potraživanja. Brze promjene i potreba za integriranim rješenjima. Od ugrađene distribucije do određivanja cijena osiguranja na temelju upotrebe i integracije potraživanja. Svi ovi tržišni uvjeti će zahtijevati novu razinu suradnje. Učinkovita povratna sprega ključna je za brže reagiranje od konkurencije, kao i plan za prevladavanje tradicionalnih i dobro poznatih prepreka jačanju organizacijske suradnje: zatvoreni operativni modeli, nedostatak dostupnosti podataka, tromi tehnološki sustavi i tako dalje.
Fleksibilnost prema korisnicima
Osiguravatelji će se morati usredotočiti na potpuno služenje kupcima i društvu. Razvoj potreba korisnika i složenije okruženje zahtijevat će ponovno osmišljavanje osobnih prijedloga P&C vrijednosti kako bi se se uhvatili u koštac s novom granicom rizika. Također, s novim izazovima s kojima se naš svijet suočava (na primjer, NatCats, kibernetička sigurnost i digitalni kriminal). Previše osiguravajućih društava radi upravo suprotno, dopuštajući da njihov oprez prema riziku poveća jaz u zaštiti. Također, u gospodarstvima u razvoju, udio nemotornih linija u BDP-u još uvijek zaostaje za motornim linijama, što tjera osiguravatelje u tim regijama da daju prednost diverzifikaciji osobnih linija. Ubuduće će vodeći u osobnom P&C-u biti oni koji prihvaćaju ulogu industrije u društvu i osiguravaju pokrivenost tamo gdje je najpotrebnija, kako u tradicionalnim osnovnim osobnim linijama, kao što su motorna i imovinska, tako i u susjedstvima, kao što su elektronička jamstvaJamstvo je odgovornost jedne osobe za obvezu koju druga osob....
Potrebno je odrediti ulogu na tržištu. Kako globalno gospodarstvo sve više koncentrira usluge i proizvode u ekosustave, tradicionalne distribucijske kanale zamjenjuju rješenja na jednom mjestu izgrađena oko kupca i njegove pogodnosti i preferencija. Osiguravatelji si ne mogu priuštiti da ostanu po strani tih ekosustava – ali također ne moraju nužno graditi ekosustav od nule. Osiguravatelji će morati započeti razmatranjem opcija koje su dostupne, s obzirom na postojeće odnose s kupcima i definiranjem uloge koju žele igrati.
Izvor: McKinsey&Company / prilagodba: Svijet Osiguranja.