Shinkansen svakodnevno prevozi gotovo četvrt milijuna putnika na najprometnijoj liniji između Tokija i Osake, s polascima svakih pet minuta.
U odori bez nabora i bijelim rukavicama, 22-godišnja Hazuki Okuno ulazi u repliku japanskog superbrzog vlaka. Ovdje će ponovo proći rigorozne protokole koji osiguravaju savršenstvo rada ove institucije. U utorak će se proslaviti 60 godina postojanja.
Brzi vlakovi Shinkansen započeli su svoju uslugu između Tokija i Osake 1. listopada 1964. godine. Time je Japan otvorio novo poglavlje u željezničkom putovanju, postavši gospodarska velesila nakon Drugog svjetskog rata.
Vlak-metak, poznat kao Shinkansen, ključan je za nacionalno gospodarstvo i svakodnevni život. Održavanje njegove čistoće, točnosti i sigurnosti predstavlja ozbiljan izazov.
U posljednjih 60 godina nije bilo niti jedne žrtve
U prvoklasnom centru za obuku na deset katova, Okuno je vikala s prozora, signalizirajući imaginarne kolege. Ostala je smirena dok je videozaslon prikazivao putnika zaglavljenog u vratima.
JR Central, upravitelj željeznice, opisuje obuku kao “intenzivno obrazovanje” za buduće strojovođe i ostatak vlakovnog osoblja.
“Hvala na vožnji,” izjavila je Okuno dok je vježbala pozdravljajući putnike s naklonom.
Svaki dan na liniji između Tokija i Osake vozi gotovo četvrt milijuna putnika, najprometnijoj u mreži Shinkansen. Vlakovi polaze svake pet minuta.
JR Central ističe da Shinkansen nikada nije zabilježio nesreću sa smrtnim ishodom ili ozljedama, unatoč čestim potresima, tajfunima i snijegu.
“Sigurnost nam je najvažnija,” izjavio je Daisuke Kumajima, službenik za odnose s javnošću, u razgovoru za AFP.
Kasni manje od jedne minute
Shinkansen, koji dostiže brzinu od 320 kilometara na sat, više nije najbrži vlak na svijetu. Međutim, aerodinamični dizajn i prostrani interijer ostaju simbol japanskog inženjeringa i pažnje prema detaljima. Superbrzi vlak predstavlja značajnu turističku atrakciju i ključni element pop kulture. Pedantni čistači održavaju vlakove besprijekorno čistima iznutra i izvana.
U nekim zemljama vremenska ograničenja otežavaju pripremu vlakova, ali Japan ne ima taj problem. Na mreži brzih vlakova prosječno kašnjenje iznosi manje od jedne minute. Rast gradova uz Shinkansen linije pokazuje njegov utjecaj na japansko gospodarstvo, gdje je osobni kontakt bitan, prenosi Zimo Dnevnik.
Međutim, Shinkansen je doprinio depopulaciji ruralnih područja Japana. Ljudi često biraju život u velikim gradovima i koriste Shinkansen za posjete rodbini u manjim mjestima, objašnjava stručnjak Christopher Hood. U Japanu se lako zaboravlja važnost Shinkansena.
No, kada Japanci putuju u Europu ili Sjedinjene Države, brzo shvate da je Shinkansen poseban, dodaje Hood.