Četvrtak, 21 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Mirta Mandić Martinović za Financa.ba: MOQAR projektom želimo nadići sve barijere u BiH vezane za priznavanje visokoškolskih kvalifikacija

MOQAR – Mapiranje kvalifikacija visokog obrazovanja u svrhu automatskog priznavanja u regiji/Mapping of Higher Education Qualifications for the purpose of Automatic Recognition naziv je projekta kojeg tijekom 2024. godine realizira tim zaposlenika Centra za informiranje i priznavanje dokumenata iz područja visokog obrazovanja (CIP), a financijski podržava Vijeće Europe. Tim povodom, o MOQAR-u razgovarali smo s menadžericom projekta i šeficom Odsjeka za priznavanje dokumenata u CIP-u Mirtom Mandić Martinović. S obzirom da je naša sugovornica po struci magistra poslovne administracije s užom specijalizacijom u području Upravljanja ljudskim potencijalima, bit će zanimljivo saznati kako je  započela svoj profesionalni put u području priznavanja visokoškolskih kvalifikacija kojima se, među ostalim, bavi posljednjih 12 godina.

Koliko vam vaša struka pomaže u poslu kojim se bavite u CIP-u?

Jedan od mojih omiljenih citata je onaj Nelsona Mandele: “Obrazovanje je najmoćnije oružje koje može poslužiti da se promijeni svijet.” Osobno ne mijenjam svijet ali sa sigurnošću mogu potvrditi da sva znanja koja sam stekla kroz svoje formalno i neformalno obrazovanje znatno doprinose u obavljanju mog svakodnevnog posla. Moje formalno obrazovanje je iz područja ekonomskih znanosti. Obzirom da obavljam poslove šefa Odsjeka i projekt managera, od mene se zahtijevaju vještine rukovođenja te odgovornosti, principi dosljednosti i ekonomičnosti, što podrazumijeva formiranje kvalitetnog tima i dobru raspodjelu posla, raspoznavanje znanja i kompetencija članova tima, strateško planiranje, budžetsko planiranje te nadziranje realizacije utrošenih sredstava, tako da mogu reći da je moje obrazovanje definitivno temelj razvoja vještina i kompetencija kojima obavljam svoje radne zadatke.  

Možete li ukratko našim čitateljima pojasniti što je MOQAR projekt?

Svrha MOQAR projekta je bila nadići sve barijere u Bosni i Hercegovini koje dovode do ne razumijevanja termina automatsko priznavanje inozemnih visokoškolskih kvalifikacija. Ovim projektom ojačali su se ljudski kapaciteti CIP-a u znanjima neophodnim za provedbu automatkog priznavanja, uradilo se mapiranje svih kvalifikacija visokog obrazovanja u regiji (Republika Slovenija, Republika Hrvatska, Republika Srbija, Crna Gora i Republika Sjeverna Makedonija), preveo se Priručnik europskog prostora priznavanja/European Area of Recognition (EAR) manual 2023 na jezike koji su u službenoj upotrebi u BiH za lakše korištenje i razumijevanje novih pristupa u priznavanju te se izradila interna digitalna baza podataka koja će omogućiti djelatnicima Odsjeka za priznavanje u CIP-u lakše vrednovanje, pregled i korištenje svih podataka neophodnih za vrednovanje inozemnih visokoškolskih kvalifikacija u BiH.

Što ustvari podrazumijeva automatsko priznavanje i zašto je važno?

Automatsko priznavanje obrazovne isprave dovodi do automatskog prava podnositelja zahtjeva koji ima kvalifikaciju određene razine da bude razmatran za ulazak na tržište rada ili program daljnjeg studiranja na sljedećoj razini u bilo kojoj drugoj zemlji europskog prostora visokog obrazovanja. 

Automatsko priznavanje je priznavanje usporedivih stupnjeva s osiguranom kvalitetom na razini sustava, što znači, bachelor je bachelor i master je master. Strana obrazovna isprava priznaje se na istoj razini i daje ista akademska prava u zemlji u kojoj se traži priznavanje kao i u zemlji izdavanja.

Važno je napomenuti da automatsko priznavanje ne podrazumijeva automatski upis na visoka učilišta. Profil i ishodi učenja kvalifikacije i dalje su podvrgnuti vrednovanju na razini programa, kako bi se utvrdilo ispunjava li kvalifikacija posebne zahtjeve i kriterije za upis na određeni studijski program.

U svijetu ENIC/NARIC mreža termin automatskog priznavanja još pronalazi svoj potpuni značaj, tako da mi vrednovatelji kvalifikacija taj termin volimo nazvati olakšanim priznavanjem jer jedan oblik prepoznavanja stečenih kompetencija mora postojati.

Postavljanje pretpostavki za mogućnosti provođenja automatskog/olakšanog priznavanja u Bosni i Hercegovini jako je važno najviše krajnjem korisniku tj. podnositeljima zahtjeva za priznavanje kvalifikacija, kako bi se smanjila vjerojatnost da njihova kvalifikacija bude pogrešno vrednovana tj da joj se ne priznaju sva znanja, vještine, kompetencije i prava koje podrazumijeva ta razina obrazovanja (npr bachelor ili master).

Tijekom realizacije projekta posjetili ste pet zemalja regije. Kako ste zadovoljni studijskim posjetama i koliko su vam iste koristile?

Tako je! Studijske posjete smo započeli posjetom Republici Hrvatskoj i Republici Sloveniji, nastavili boravkom u Republici Srbiji i Republici Sjevernoj Makedoniji te okončali sastancima u Crnoj Gori. Tijekom posjeta održani su vrlo važni sastanci s nadležnim obrazovnim vlastima na kojima smo prezentirali rad i analizu zakonskih i podzakonskih akata svake zemlje te promovirali ciljeve Projekta koji provodimo.

Možemo li iz svega ovoga zaključiti kako Centar za informiranje i priznavanje dokumenata iz područja visokog obrazovanja ostvaruje izvrsne odnose sa svim kolegama iz regije?

Naravno. Centar za informiranje i priznavanje dokumenata iz područja visokog obrazovanja je ENIC centar Bosne i Hercegovine. Dio je ENIC/NARIC mreža koji broji 56 zemalja Europe i svijeta. Svojim aktivnim sudjelovanjem nastojimo imati dobre odnose sa svim partnerima, što potvrđuje i ovogodišnja konferencija koju će podržati predsjednica ENIC biroa i članica Komiteta Lisabonske konvencije, kao i kolege drugih ENIC/NARIC centara.

Suradnja s centrima zemalja Regije uvijek zauzima jedno posebno mjesto u našem radu. To su danas već vrlo profesionalni ali i prijateljski odnosi.

Na koji način planirate prezentirati dobivene rezultate?

Svi ostvareni rezultati MOQAR projekta bit će prezentirani na završnoj konferenciji Projekta te dostupni široj javnosti objavom na našoj web stranici www.cip.gov.ba.

Kako ste zamislili Završnu konferenciju i u kojoj fazi je ona trenutačno?

Završna konferencija MOQAR projekta održat će se 6 i 7.11.2024. godine u Hotelu Buna u Mostaru. Konferenciji će nazočiti predstavnici Ministarstva civilnih poslova BiH, Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete BiH, nadležnih obrazovnih vlasti Federacije BiH, Republike Srpske te Brčko distrikta BiH te visokoškolskih ustanova BiH. Obzirom da smo istakli lijepu suradnju  unutar ENIC/NARIC mreža, ovogodišnjoj konferenciji prisustvovat će direktorica NARIc centra Italije te predsjednica ENIC biroa Chiara Finocchietti i članica Komiteta Lisabonske konvencije o priznavanju i direktorica ENIC/NARIC centra Latvije Baiba Ramina, te predstavnici ENIC/Naric centara Švedske, Hrvatske, Slovenije, Srbije i Crne gore.

Bit će to prilika za razmijene iskustava putem prezentacija i panel rasprava zaista renomiranih sudionika visokog obrazovanja.

MOQAR projekt podržava i financira Vijeće Europe. Je li bilo teško napisati projekt koji će biti prepoznat na međunarodnoj razini?

Kada imate dobar tim, zdravo poslovno okruženje, znanja u području kojem radite te jasne ciljeve možete napisati uvijek dobar projekt. Reformski procesi u visokom obrazovanju traže stalno praćenje trendova i uvođenje novih i modernih procesa, tako da uvijek ima ideja za pisanje novih aplikacija i provođenje novih projekata.

Pored Vijeća Europe, želite li se još nekome posebno zahvaliti na podršci tijekom realizacije vašeg projekta?

Sukladno nadležnostima politika poslovanja CIP-a je biti informativni centar svim sudionicima visokog obrazovanja u BiH, tako da moja zahvalnost za naše prepoznavanje u području kojim se mi bavimo uvijek ide svim nadležnim obrazovnim vlastima u BiH i nadležnim tijelima za priznavanje u BiH te onima koji nas koriste kao relevantan izvor znanja i informacija u području priznavanja inozemnih visokoškolskih kvalifikacija.


Autor: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno