Specijalizirani portal PoslovniTurizam.ba / BH-meetings.com koji okuplja sve ponuđače usluga u sektoru poslovnog turizma, predstavljen je stručnjacima kongresne industrije u prekrasnoj Galeriji Biskupijskog centra u Mostaru. Cilj portala je olakšati domaćim i međunarodnim organizatorima poslovnih evenata planiranje i realizaciju na svim destinacijama u Bosni i Hercegovini s potencijalom za razvoj poslovnog turizma.
“U prvoj fazi mapirali smo više od 40 hotela, posebnih prostora i agencija za organizaciju poslovnih događaja. U sljedećih nekoliko mjeseci planiramo proširiti broj ponuđača usluga u svim segmentima poslovnog turizma. Aktivno radimo i na izgradnji MICE medija koji ima za cilj edukaciju stručnjaka iz poslovnog turizma o svim aspektima ove industrije. Kroz intervjue i autorske tekstove, učinit ćemo sve ključne aktere iz ovog sektora u BiH vidljivijima kongresnim profesionalcima iz regije i Europe,” izjavila je Josipa Terzić – Rezić, voditeljica portala PoslovniTurizam.ba / BH-meetings.com.
TZ Grada Mostara: Osluškujemo potrebe s terena i podržavamo razvoj
Partner u organizaciji panel diskusije je Turistička zajednica Grada Mostara osnovana prije manje od godinu dana, koja je već pokrenula brojne projekte usmjerene na razvoj turizma u gradu. “Na samom početku našeg angažmana u Turističkoj zajednici Mostara, uspostavili smo suradnju sa svim ključnim pružateljima turističkih usluga u gradu, uključujući hotelijere, vlasnike posebnih prostora, turističke agencije i vodiče, te mapirali njihove potrebe,” izjavila je Elvira Dilberović, ravnateljica Turističke zajednice Grada Mostara. Osim toga, Turistička zajednica aktivno sudjeluje u projektima poput izrade turističkih karata, kreiranja novih sadržaja za turiste i pružanja podrške razvoju poslovnog turizma. “Stalno osluškujemo potrebe turističkih radnika na terenu kako bismo pružili najbolju podršku i potaknuli daljnji razvoj,” dodala je Dilberović.
Razvoj zračne luke Mostar značajno doprinosi razvoju poslovnog turizma
Nakon što je Marko Đuzel preuzeo poziciju direktora Zračne luke, Mostar se može pohvaliti redovitim linijama tri puta tjedno prema Zagrebu i Beogradu, kao i sezonskim letovima prema ključnim turističkim destinacijama u Europi. “Linija prema Beogradu ostvaruje popunjenost od 80%, a do kraja godine na toj liniji očekujemo preko 15.000 putnika. Nedavno smo postali baza kompanije SkyAlps, koja će letjeti prema sedam destinacija,” istaknuo je Đuzel. Također je izrazio očekivanja da će idućeg ljeta Zračna luka Mostar imati letove prema 11 destinacija, uz redovite cjelogodišnje letove tri puta tjedno prema Zagrebu i Beogradu. Đuzel je najavio i infrastrukturne projekte, uključujući radove na zgradi zračne luke, proširenje komercijalnog parkinga za vozila te, najvažnije, proširenje staze za avione.
Poslovni gosti su zahtjevniji, ali i troše tri puta više od odmorišnih gostiju
Hotel Mepas, kao jedini hotel s pet zvjezdica u Mostaru i Hercegovini, godišnje organizira oko 200 poslovnih evenata, čime se pozicionira kao vodeći igrač na tržištu poslovnog turizma u regiji. „Poslovni gosti imaju visoka očekivanja, posebno kada je riječ o fleksibilnosti, jer često dolazi do izmjena u posljednji trenutak. Iako su zahtjevniji, troše i do tri puta više od turista koji dolaze na odmor, čime cijela destinacija profitira – od restorana i vinarija do lokalnih izleta i suvenirnica“, kazala je Ivana Ćavar, voditeljica prodaje i marketinga u hotelu Mepas. “Sve češće zaprimamo upite od strane međunarodnih poslovnih gostiju koji preferiraju hotele koji podržavaju održive inicijative, kao što su smanjenje upotrebe plastike, nabava hrane od lokalnih dobavljača, te zapošljavanje žena i manjinskih skupina. Ove zelene prakse često igraju ključnu ulogu pri odabiru lokacije za poslovne evente. U 2024. godini, zabilježili smo porast poslovnih gostiju, a s novim cjelogodišnjim avio linijama, veselimo se daljnjem rastu i povećanju broja događanja u Mostaru”, dodala je Ćavar.
Posebni prostor čiji koncept podiže MICE vrijednost destinacije
INTERA Tehnološki park je posebni prostor koji je specifičan po tomu što tijekom godine organizira brojne evente koji su podržani kroz projekte dok posljednjih godina organizira i sve više komercijalnih poslovnih evenata. Ulaganjem u dvorane, tehničku opremu i ljude kako u INTERA T.P. tako i u CODE Hub prostoru koji se nalazi u centru Mostara nametnuli su se kao snažan igrač na tržištu poslovnog turizma. “U INTERA Tehnološkom parku sve se vrti oko poslovnih ljudi. Naša primarna svrha je biti platforma za ljude koji mijenjaju svijet, zbog čega radimo na projektima kojima nastojimo privući sredstva iz Europske unije i drugih donatora, kako bismo ih implementirali u našu sredinu i unaprijedili standard života“, kazao je Vedran Šimunović, direktor u INTERA T.P. Kroz organizaciju poslovnih događaja i projekte, puno smo naučili o potrebama poslovnih gostiju, a njihovi najveći zahtjevi danas su tehničke i tehnološke prirode, što u INTERA T.P. možemo osigurati. Kao ključne stvari koje trenutno nedostaju za poslovne goste u Mostaru i regiji Hercegovina Šimunović je istakao kako su to sadržaji i smještajni kapaciteti te dodao kako se radi o segmentima na kojima se može raditi u budućnosti.
Mostar može ugostiti poslovne evente do 700 sudionika
Sfera d.o.o. je kompanija sa sjedištem u Mostaru koja se bavi izdavaštvom i organizacijom poslovnih događaja. “Poslovne događaje smo započeli organizirati u Mostaru, ali danas većinu njih održavamo u Sarajevu. Mostar je sjajna destinacija za događaje do 700 sudionika, no nažalost nema odgovarajući prostor za kapacitet od 1000 do 1250 sudionika, dovoljno velik izložbeni prostor koji bi pratio takve događaje, kao ni odgovarajući smještaj za sudionike. Zbog toga velike događaje sve češće organiziramo u Sarajevu” kazao je Nedžad Memić, izvršni direktor Sfera d.o.o. “Posebno smo ponosni na činjenicu da na naše događaje dovodimo vodeće stručnjake iz regije iz oblasti turizma i ugostiteljstva, koji održavaju edukativne radionice. Time doprinosimo unapređenju turističke ponude u Bosni i Hercegovini. Često organiziramo edukacije o poboljšanju rada hotela, organizaciji rada kuhinje, recepcije i sličnim temama,” dodao je Memić.
Edukacije i certifikacije kao poticaj za razvoj poslovnog turizma u BiH
Jedini projekt iz oblasti turizma u Bosni i Hercegovini koji je u fokus stavio aktivnosti koje doprinose razvoju poslovnog turizma je projekt USAID Turizam koji je trenutno u petoj i posljednjoj godini implementacije. Ispred projekta na panel diskusiji je nazočila Blanka Bradvica, savjetnica koja radi u uredu u Mostaru. „Organizirali smo nekoliko edukativnih radionica uživo s regionalnim stručnjacima za osobe koje se bave organizacijom poslovnih evenata. Te edukacije su dostupne na web stranici projekta Academy Turizam BiH. Naša posljednja edukacija bila je međunarodna certifikacija za Incentive Travel Specialist, u suradnji s organizacijom SITE International, koja je rezultirala s 28 certificiranih stručnjaka u Bosni i Hercegovini. Također, proveli smo mapiranje kongresnih kapaciteta u BiH i uskoro ćemo javnosti predstaviti dokument Meeting Planner Guide”, kazala je Bradvica.
Zajednička promocija i suradnja ključ za uspjeh
Jedan od glavnih zaključaka s panel diskusije je potreba za redovitim okupljanjem ponuđača usluga u poslovnom turizmu, kako bi se kroz razgovor sumirale potrebe s terena i prenijele resornim institucijama. Također, naglašena je važnost razmjene iskustava te zajedničke promocije destinacije Mostara i Hercegovine prema poslovnim gostima. Tijekom diskusije više puta je istaknuto da Mostaru nedostaju dodatni sadržaji za poslovne goste. Nakon radnog dijela događanja, gosti žele istražiti lokalnu zajednicu i doživjeti autentična iskustva, što predstavlja priliku za daljnji razvoj turističke ponude. Još jedan izazov koji je prepoznat je marketing destinacije prema poslovnim gostima. Turistička zajednica Grada Mostara imala je priliku čuti potrebe profesionalaca koji rade u sektoru poslovnog turizma te je pokrenula inicijativu za otvaranje kongresnog ureda pri TZ GM. Osim toga, započela je inicijativu za ulazak u članstvo međunarodnih organizacija koje podržavaju razvoj poslovnog turizma u destinacijama.
Panel diskusija nosila je i humanitarnu notu, učesnici su prikupili 723,25 KM za podršku osobama pogođenim poplavama.