Andrej Čović, magistar ekonomije s dodatnim obrazovanjem i usavršavanjima u području menadžmenta, financija, računovodstva i kontrolinga, trenutno obnaša funkciju direktora Zavoda zdravstvenog osiguranja Hercegovačko-neretvanske županije. Certificirani je kontroler prema standardima renomirane “Controller Akademie Munich”, vodeće njemačke institucije za obrazovanje u području kontrolinga. U Zavodu zdravstvenog osiguranja zaposlen je od 2013. godine, a od 2024. preuzima vodeću ulogu u ovoj instituciji koja zapošljava 150 djelatnika i pruža usluge zdravstvenog osiguranja za više od 180.000 osiguranika, čime se ubraja među ključne javne servise u HNŽ-u.
Tijekom dugogodišnjeg djelovanja unutar Zavoda, Čović je prepoznao strateški značaj razvoja kontroling funkcije kao temelja učinkovitog poslovanja. Dugoročna vizija ZZO-a usmjerena je na odgovorno upravljanje financijama, unaprjeđenje kvalitete zdravstvene zaštite i širenje prava osiguranika. U ostvarenju tih ciljeva ključnu ulogu ima upravo kontroling – kao alat koji omogućava donošenje pravovremenih i utemeljenih odluka unutar poslovnih procesa.
Kada ste uveli funkciju kontrolinga u vašu instituciju i zašto?
Za kontroling smo se odlučili iz razloga što smo smatrali kako je potrebno unaprijediti procese planiranja, praćenja i analize poslovanja kako bi omogućili kvalitetnije upravljanje resursima, brže donošenje odluka i općenito veću učinkovitost poslovnih procesa.
U Zavodu smo imali organiziranu Službu za plan i analizu koja je ustvari bila preteča funkciji kontrolinga. Projekt implementacije kontrolinga u Zavodu je započeo 2016.godine.
Koliko kontroling doprinosi razvoju javnog sektora po Vašem mišljenju?
Funkcija kontrolinga ima značajan utjecaj na razvoj u javnom sektoru, jer omogućava efikasno upravljanje resursima, praćenje postignuća i optimizaciju procesa. U javnom sektoru, kontroling se uglavnom koristi za poboljšanje transparentnosti, odgovornosti i osiguravanje boljih uvjeta za donošenje odluka.
Osim toga, kontroling doprinosi razvoju procesa strateškog, operativnog i financijskog planiranja na način da pomaže u izradi dugoročnih i kratkoročnih planova, te praćenju realizacije postavljenih ciljeva, što omogućuje identifikaciju slabih točaka i neefikasnosti u radu javnih institucija i oblasti u kojima se resursi ne koriste učinkovito što rezultira potrebom za preispitivanjem postojećih ciljeva, čime se stvara prostor za poboljšanja i optimalniji raspored resursa.
Ono što je posebno važno za javni sektor je transparentnost koja je ključna za postizanje povjerenja građana.
Jeste li bili u situaciji da naiđete na neslaganje između financijskih podataka i onoga što menadžment smatra točnim? Kako ste to riješili?
Upravo je to jedan od ključnih razloga zbog kojeg smo se odlučili na implementaciju funkcije kontrolinga. U Zavodu smo imali odnosno imamo i sada nekoliko različitih baza podataka, te je često kod izrade izvješća za interne ili eksterne potrebe dolazilo do neslaganja između podataka između baza gdje se nalaze statistike iz zdravstvene zaštite i realizacije prava osiguranika s jedne strane i računovodstvenog sustava s druge strane. U Ured kontrolinga smo zaposlili radnika IT struke, čija je uža specijalizacija „data analitičar“ uz čiju pomoć smo otklonili te nedostatke koje smo imali.
Često se u medijima spominju problemi financiranja zdravstvenog sustava, može li kontroling pomoći?
Sustav zdravstva u cijelom svijetu je jedan od najkompleksnijih jer se suočava sa visokim troškovima i ograničenim financijskim resursima za što pravičniju raspodjelu prema potrebama društva, a posebice zemljama koje su još uvijek u nekoj vrsti tranzicije kao što je naša država. Uvođenje kontrolinga u zdravstvene ustanove trebao bi biti jedan od prioriteta posebno kada je u pitanju proces planiranja i troškovna učinkovitost. To prvenstveno mislim zbog izračuna realne cijene usluga.
Trenutno s jedne strane imamo zastarjele tarifnike i niske cijene zdravstvenih usluga po kojima javne zdravstvene ustanove pružaju usluge našim osiguranicima, dok s druge strane imamo slobodno tržište u određivanju cijena usluga u privatnim zdravstvenim ustanovama koje su znatno više u odnosu na javni sektor. Izračunom stvarne cijene koštanja usluga dobio bi se neophodan balans između javnog i privatnog zdravstva, što bi utjecalo na smanjenje nepotrebnih troškova gdje ih ima, optimalnu raspodjelu resursa i efikasnije pružanje zdravstvenih usluga.
Kakva je veza između kontrolinga i cijene usluga u zdravstvenim ustanovama?
DRG model (Diagnosis-Related Groups) predstavlja sustav financiranja zdravstvenih usluga koji kategorizira pacijente prema dijagnozi, tretmanima i očekivanom trajanju hospitalizacije, i na osnovu toga određuje cijenu koju zdravstvena ustanova dobije za liječenje određenog pacijenta. Kontroling je ključni alat u uspješnom funkcioniranju DRG sustava, jer pomaže da zdravstvene ustanove ostanu održive unutar DRG tarifa što omogućuje transparentnost i kontrolu troškova te omogućuje strateško odlučivanje na temelju točnih podataka.
Smatrate li da je kontroling dovoljno zastupljen u Bosni i Hercegovini?
Kada govorimo o primjeni funkcije kontrolinga u javnom sektoru, smatram da nije zastupljen u dovoljnoj mjeri. Ključni problem nedovoljne primjene je svakako nerazumijevanje toga što kontroling donosi jednom javnom poduzeću ili instituciji, a donosi puno toga što sam naveo kroz prethodna pitanja te ga preporučujem svima koji se suočavaju s poteškoćama koje smo i mi imali prije skoro 10 godina. Zadovoljan sam činjenicom da se kontroling počinje prepoznavati i u javnom sektoru jer sve više strategija javnog sektora prepoznaje funkciju kontrolinga kao jedan od strateških ciljeva za reformu i učinkovitiji rad javnog sektora.
Predavač ste na 1. Regionalnoj kontroling konferenciji, koja su Vaša očekivanja ?
Raduje me činjenica da je kontroling u dobroj mjeri prepoznat i u našem društvu, te da se organizira jedna takva konferencija u BIH. Očekujem kvalitetna predavanja i razmjenu iskustava s onima koji su važnost kontrolinga prepoznali i ranije.
Nadam se velikom odazivu sudionika konferencije kako privatnog tako i javnog sektora te da ćemo otvorti ključna pitanja o prednostima kontrolinga, ali isto i poteškoćama koje imamo bez primjene funkcije kontrolinga. A nakon Konferencije donijeti kvalitetne zaključke i krenuti s implementacijom kontroliga u što više poduzeća i institucija.
Autor: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.