Kineski proizvođači automobila, suočeni s visokim europskim carinama, brzo su pronašli način kako zadržati prisutnost na tržištu. Umjesto da se oslanjaju isključivo na električna vozila, sada sve više nude plug-in hibridne modele, čime smanjuju troškove carina i zadržavaju konkurentnost.
Kako Kinezi odgovaraju na trgovinske prijetnje
Prema podacima istraživačke kuće Rho Motion, tvrtke BYD i Chery značajno su povećale prodaju hibridnih automobila u Europskoj uniji. Ova strategija omogućuje im da se lakše nose s carinama koje se primjenjuju na čisto električne modele iz Kine. Europska komisija uvela je dodatne carine u listopadu prošle godine, uz obrazloženje da kineski proizvođači primaju nepoštene subvencije.
S druge strane, kineske vlasti zaprijetile su uvođenjem protumjera. U fokusu bi se našla vozila s motorima većim od 2,5 litara, poput benzinskih limuzina i SUV-ova iz Europe. To bi moglo dodatno zakomplicirati trgovinske odnose između Kine i Europske unije.
Visina carina na električna vozila proizvedena u Kini varira od 7,8 do 35,3 posto. Te stope će ostati na snazi do isteka mandata sadašnjeg saziva Europskog parlamenta 2029. godine. Posebno visoke carine zahvatile su baterijska električna vozila, dok su hibridi znatno povoljnije tretirani.
Povećanje prodaje u Europi unatoč carinama
Primjerice, BYD-ov Atto 3 u Njemačkoj je poskupio za 10.275 eura zbog carina od 27,5 posto. Suprotno tome, njihov plug-in hibridni model Seal podliježe samo 10-postotnoj carini, što znači povećanje cijene od 3.999 eura. To čini hibridne modele znatno isplativijima za europske kupce.
U takvim uvjetima, kineske tvrtke su brzo promijenile izvoznu strategiju. Težište se sve više stavlja na vozila s kombiniranim pogonom, posebno jer su potrošači u EU još uvijek rezervirani prema isključivo električnim automobilima. Brojke iz ožujka pokazuju da je BYD prodao 3.269 hibridnih vozila, a Chery njih 757, dok je još u srpnju 2024. prodaja bila zanemariva.
Istovremeno, BYD je gotovo udvostručio prodaju električnih vozila, s 4.633 prodanih jedinica u ožujku, što pokazuje da kompanija zadržava dvostruki pristup tržištu. Chery je također ostvario rast, s 310 prodanih električnih i 757 hibridnih vozila. Na njihove se proizvode primjenjuje temeljna carina od 10 posto i dodatna od 21,3 posto.
Kako su hibridi postali odgovor na europske carine
Posebno je pogođen kineski proizvođač SAIC, na kojeg se primjenjuje najviša carinska stopa od 35,3 posto. Unatoč tome, tvrtka je u prvom kvartalu prodala 52.508 vozila u EU, što je rast od 52,7 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Ipak, rast prodaje hibrida kod SAIC-a bio je znatno skromniji nego kod BYD-a i Cheryja.
Stručnjaci iz Rho Motiona ističu da se ovakav razvoj mogao i očekivati. “Bilo je samo pitanje vremena kad će proizvođači pronaći zaobilazni put”, izjavio je urednik Didi Bostock. Dodao je da su rješenje pronašli u hibridima, čime su izbjegli najviše carinske udare.
Ova situacija ilustrira brzu prilagodbu kineskih proizvođača na promjenjive uvjete tržišta i regulacije u EU. Kako navodi Zimo, ovakav pristup pokazuje koliko je strategija fleksibilna i usmjerena na očuvanje tržišnog udjela unatoč regulatornim izazovima.
Sve više je jasno da će hibridna vozila postati ključni alat u rukama kineskih proizvođača za očuvanje pozicije na europskom tržištu. Hoće li Europska unija naći novi odgovor na ovu taktiku, ostaje za vidjeti.