U novom izvješću američke nevladine organizacije Centar za istraživanja autoindustrije (CAR) analizirani su učinci Trumpovih carina na domaću autoindustriju. Prema toj analizi, carine od 25 posto na uvoz stranih automobila i dijelova znatno će povećati proizvodne troškove. Procjenjuje se da će ukupni dodatni trošak za američke proizvođače u 2025. godini iznositi oko 108 milijardi dolara.
Dodatni troškovi za detroitsku trojku
Tri vodeće američke kompanije, Ford, General Motors i Stellantis, suočene su s oko 42 milijarde dolara dodatnih troškova. Prema izračunima, detroitska trojka mogla bi plaćati u prosjeku 5.000 dolara za uvezene dijelove po vozilu proizvedenom u SAD-u. Za automobile uvezene iz inozemstva, dodatni trošak po jedinici penje se na 8.600 dolara.
Carine su stupile na snagu 3. travnja, izazivši poremećaje u cijelom sektoru. Budući da se dijelovi nabavljaju globalno, poremećaji u lancima opskrbe su neizbježni. Carine se primjenjuju i na vozila iz Meksika i Kanade, iako se u skladu s trgovinskim sporazumom USMCA dio vrijednosti temeljem američkog udjela može odbiti.
Proizvođači su se zbog carina prisiljeni restrukturirati proizvodne procese. General Motors je najavio širenje proizvodnje kamioneta u tvornici u Indiani i zapošljavanje do 250 novih radnika. S druge strane, Stellantis je obustavio proizvodnju u jednom pogonu u Meksiku i jednom u Kanadi. Ove promjene utječu i na pet povezanih pogona u SAD-u.
Povećani troškovi carina
Studija ističe da će troškovi carina za velike proizvođače iznositi u prosjeku 4.911 dolara po vozilu, više od prosjeka industrije. U cjelokupnoj industriji prosječni trošak iznosi 4.239 dolara za dijelove, a 8.722 dolara za uvezene automobile. Za Ford, GM i Stellantis taj trošak iznosi 8.641 dolara po automobilu.
Matt Blunt, predsjednik Američkog vijeća za automobilsku politiku (AAPC), upozorio je da carine stvaraju veliki financijski pritisak na domaće proizvođače. Naglasio je važnost suradnje s američkom vladom u cilju povećanja domaće proizvodnje i očuvanja konkurentnosti.
Iako su carine uvedene s ciljem poticanja proizvodnje u SAD-u, najviše će pogoditi američke proizvođače koji ovise o domaćem tržištu. Ford, GM i Stellantis u 2024. su prodali 1,85 milijuna uvezenih vozila na američkom tržištu, što čini 13 posto njihove globalne prodaje.
Za usporedbu, Toyota, Honda i Nissan su zajedno prodali 1,53 milijuna vozila u SAD-u, što je 8,5 posto njihove globalne prodaje. Njemački proizvođači poput Volkswagena, BMW-a i Mercedesa ostvaruju oko 7 posto globalne prodaje u SAD-u.
Od velike američke trojke, General Motors je najizloženiji negativnim učincima carina. GM je u 2024. bio treći najveći uvoznik vozila u SAD-u, odmah iza Hyundai-Kije i Toyote. Uvezeni modeli čine 18 posto GM-ove globalne prodaje, što ga čini jednim od najugroženijih proizvođača.
Osim toga, GM-ovo poslovanje je gotovo isključivo vezano uz tržište Sjeverne i Južne Amerike, s minimalnom prisutnošću u Europi. Carine će najviše pogoditi one proizvođače koji se oslanjaju na američko tržište, a istovremeno ovise o uvozu.
U kontekstu mogućih odgovora drugih država i trgovinskih blokova, izlazak na nova tržišta postaje još teži. Time bi američki proizvođači mogli izgubiti i vanjske prilike, što dodatno pojačava negativan učinak carina.
Analiza CAR-a jasno pokazuje koliko nepovoljno carine utječu na domaće proizvođače, prenose Financije. Iako im je cilj bio jačanje američke proizvodnje, posljedice su povećanje troškova i potencijalno smanjenje konkurentnosti.
U konačnici, mjera koja je trebala potaknuti rast, sada prijeti usporavanjem ključnog sektora američkog gospodarstva.