„Blue Monday“ ili “Plavi ponedjeljak” poznat je kao najdepresivniji dan u godini. To je još jedan od onih dana koji su se nedavno pojavili u našim životima miješajući dan u tjednu s bojom i nomenklaturom, kao što je slučaj s Crnim petkom, čije porijeklo seže u prošlost do sredine 20. stoljeća.
Kada se obilježava „Plavi ponedjeljak”?
Za najdepresivniji dan u godini uvriježio se treći ponedjeljak u siječnju. U 2025. godini “Plavi ponedjeljak” je danas, 20. siječnja.
Ali zašto baš taj dan, a ne drugi? Koje je podrijetlo ovog osebujnog datuma, koji se smatra najdepresivnijim od 365 dana u godini?
Podrijetlo najdepresivnijeg dana u godini – marketinška kampanja
Moramo se vratiti u 2005. kako bismo otkrili podrijetlo ovog dana. Turistička kompanija Sky Travel je 2004. godine zabilježila nagli pad rezervacija tijekom mjeseca siječnja, zbog čega su se obratili komunikacijskoj kompaniji – Porter Novelli – kako bi pronašli razlog za ovaj pad potražnje.
To je dovelo do ideje da se u okviru reklamne kampanje kreira najdepresivniji dan u godini („Blue Monday“). Recept za borbu protiv melankolije kojim bi se prevladala tuga ovog dana bio je jednostavan kao… odlazak na putovanje. Na taj su način korisnike poticali na traženje odredišta.
Zašto je upravo ovaj ponedjeljak najdepresivniji dan u godini?
Za spomenutu marketinšku kampanju, koja je dovela do ustanovljenja ovog dana, Cliff Arnall, profesor u centru pri Sveučilištu u Cardiffu, osmislio je ‘formulu’ u kojoj se nalazi najdepresivniji dan u godini.
Od čega se sastoji ova formula?
Arnall je uveo niz parametara koje treba uzeti u obzir na temelju pitanja kao što su vrijeme, mogući dugovi od božićne kupnje ili neuspjeli pokušaji novogodišnjih odluka.
Na taj je način formula [W + D-d)]x TQ / M x Na nastojala dati konkretnost ovom osjećaju žaljenja zbog božićnih ekscesa ili neraspoloženja ili frustracije zbog neuvjerljivosti novogodišnjih odluka.
Točnije, slova formule odgovaraju:
- ‘W’, vrijeme (weather).
- ‘D’ – božićni dugovi (debts).
- ‘d’, primljena plaća.
- ‘T’, vremenski period od božićnih praznika.
- ‘Q’, vrijeme koje je proteklo od posljednjeg pokušaja odvikavanja od neke navike u kojem niste uspjeli.
- ‘M’, motivacija.
- ‘NA’, potreba da promijenimo svoje živote.
Sumnje i kontroverze oko najdepresivnijeg dana u godini
Otkako je ovaj izraz postao popularan, tu su oni koji kritiziraju istinitost znanstvene metode primijenjene na formulu koja određuje koji je najdepresivniji dan u godini.
Iz tog razloga treba istaknuti da, koliko god se matematičke formule koristile za rezoluciju, imamo posla s čisto marketinškim pojmom, a ne znanstvenim.
Međutim, činjenica da se ne bavimo slučajem koji je razriješen iz znanstvene perspektive ne znači nužno da se bavimo najdepresivnijim danom u godini.
Neki stručnjaci vjeruju da bi, unatoč nepostojanju znanstveno-matematičkog objašnjenja, na ljudsku podsvijest moglo utjecati primanje stalnih poruka koje ovaj dan čine sinonimom za tugu.
Drugim riječima, moglo bi funkcionirati kao samoispunjavajuće proročanstvo u svjetlu količine informacija koje su pristigle iz medija i s društvenih mreža, čije rođenje i evolucija teče praktički paralelno s „Plavim ponedjeljkom“.
Zanimljivost, postoji kampanja pod nazivom #StopBlueMonday za razbijanje mitova o današnjem danu, a kojoj se pridružio i Cliff Arnall, psiholog zadužen za razvoj formule za određivanje datuma, kojeg smo već spomenuli.
U svakom slučaju, iako se zadrška prema ovom danu temelji na njegovom nastanku kao dijelu reklamne kampanje, ono što je neosporno je da je „Blue Monday“ postao priznat i prepoznatljiv dan.
Imajte na umu… Plavi ponedjeljak je čisti marketinški trik, al bez obzira kako se odjećate – siječanj neće trajati vječno, a veljača je najkraći mjesec. Proljeće je pred vratima. Onda će zavladati vrućine, a vi ćete, po dobrom starom običaju početi dozivati zimu.
Autor: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.