Globalna pomama za čokoladom iz Dubaija izazvala je poremećaje na tržištu pistacija, pogoršavajući postojeće nestašice i povećavajući cijene. Riječ je o slastici koja spaja kremu od pistacija, kadaif i mliječnu čokoladu, a prvi ju je 2021. predstavio mali proizvođač iz UAE-a pod imenom FIX.
Viralni uspjeh Dubai čokolade izazvao je skok cijena pistacija i nestašicu na tržištu
Iako je u početku imala skroman uspjeh, sve se promijenilo krajem 2023. godine kada je video na TikToku postao viralan. Snimka je prikupila više od 120 milijuna pregleda, što je dovelo do eksplozije interesa i svjetske potražnje za ovom čokoladom.
Zbog povećane potražnje, cijene pistacija skočile su s 7,65 na 10,30 dolara po funti. Giles Hacking iz tvrtke CG Hacking naglasio je da je “svijet pistacija trenutno iscrpljen” i da je teško pronaći dovoljne količine zaliha.
Unatoč visokoj cijeni od oko 10 funti za 145 grama, kupci ne prestaju tražiti ovu slasticu. Neki trgovci čak su prisiljeni ograničiti količinu po kupcu, kako bi spriječili nestašice u prodaji.
Povećana potražnja i smanjena ponuda
Pritom treba napomenuti da su zalihe pistacija već bile ugrožene zbog slabe berbe u SAD-u, vodećem svjetskom proizvođaču. Američki pistaciji bili su boljeg kvaliteta, ali to je značilo manju količinu jeftinijih zrna za prehrambenu industriju.
Kad se pojavila čokolada iz Dubaija, proizvođači su počeli otkupljivati sve dostupne pistacije, što je dodatno iscrpilo tržište. Iran, drugi najveći proizvođač pistacija, izvezao je 40% više pistacija u UAE u samo pola godine nego u cijeloj prethodnoj godini.
Ova nestašica dolazi nakon razdoblja 2023. godine kad je ponuda pistacija nadmašila potražnju, što je tada snizilo cijene. Tada su na tržište ušli i nusproizvodi poput maslaca, ulja i paste od pistacija, koji su postali sve prisutniji u proizvodnji hrane.
Dubai čokolada postaje globalni hit
Iste godine lansirana je i Dubai Chocolate, koja je postupno postala globalni fenomen. U Kaliforniji se poljoprivrednici prebacuju s badema na pistacije, ali nova stabla neće davati plodove do iduće sezone.
U međuvremenu, proizvođači čokolade ne mogu pratiti potražnju i suočavaju se s izazovima u proizvodnji. Charles Jandro iz Prestat grupe izjavio je da se čokolada “pojavila niotkuda i sada je posvuda”, ističući da industrija nije bila spremna.
Ovo je prvi put da jedan viralni proizvod izazove ovakvu globalnu lančanu reakciju, piše Bonitet. Dok pistacije nestaju s tržišta, industrija hrane suočava se s pritiscima kakvi nisu viđeni godinama.
Trend pokazuje da bi se problemi mogli produbiti ako se ponuda pistacija uskoro ne stabilizira. U međuvremenu, Dubai čokolada i dalje osvaja tržišta, a njezina popularnost ne jenjava.