Srijeda, 26 ožujka, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Emir Soko za Financa.ba: Automobil već odavno nije luksuz nego potreba, ali su potrebe različite

Gospodin Emir Soko danas je ekspert u prodaji rabljenih automobila na tržištu Bosne i Hercegovine. Ipak, tijekom samog razgovora ostala sam fascinirana promjenom koja se dogodila u karijeri. Naime gospodin Soko se odlučio napustiti tradicionalni posao u bankarstvu i posvetiti se prodaji automobila.

Gdine. Soko prvo što Vas moram pitati jeste kako jedan bankar odluči napustiti siguran posao u stabilnoj banci i postati poduzetnik? Što je bio glavni motiv, odnosno zvijezda vodilja?

Vjerujem da je neuobičajeno, posebno nakon višedecenijske karijere u bankarskom sektoru. A onda i zbog načina na koji smo odgajani – imati „siguran“ posao. Stvari su se promijenile i jedino što je sigurno – to je da ni u čemu ne možemo biti sigurni.

Kako ste rekli,  dugi niz godina sam radio u bankarstvu, imao redovna primanja, posao od 8 do 5. Ali uvijek sam nekako bio vezan za automobile, i to je bilo puno više nego hobi. Znate da uvijek u raji ima neko ko se razumije do detalja u nešto i svi ga pitaju za savjet. E ja sam bio taj kada su u pitanju automobili. Svi moji prijatelji su me pitali za savjet prije kupovine automobila.

Vjerovatno vrijeme provedeno radeći za druge, ali i želja za ostvarenje nekog svog  dječačkog sna, uz jaku podršku dragih ljudi, bila je okidač za napuštanje sigurne zone komfora.

Tako je i nastala ideja da pokrenem TAS-Tvoj auto salon

Vaša je priča zaista zanimljiva. Kako Vam je bilo snaći se u novoj ulozi i u novoj industriji? Što su za Vas bili najveći izazovi?

Velika je razlika između ljubavi prema nečemu i kada to radite kao posao. Bankarstvo je jedan od najreguliranijih sektora privrede i mi koji smo radili u bankama naučili smo se poštivanju procedura i propisa u svakodnevnom radu, kao i vrlo promišljenom i sigurnom pristupu. Tako da što se tiče administrativnog i regulatornog dijela, to nije problem. Ali potpuno drugi pristup potreban je u organizaciji posla nabavke i prodaje. Malo smo tržište što nas tjera da budemo inovativni, da ne kažemo snalažljivi kako bi parirali velikim igračima. Ključ je u dobrom timu, ljudima koji su stručni i iskusni i motivirani. Uspjeli smo sastaviti dobar tim od nabavke kvalitetnih automobila pa do kolega koji rade prodaju, a što jeste najveći izazov. Uz aktivnu podršku i učenje od svoja dva prijatelja, koji su regionalni prvaci u auto industriji, uspijevam savladati niz izazova.

Vrijeme prilagodbe na tržište automobila je iza Vas, stoga svakako sljedeće pitanje ide u smjeru tržišta na kojem djelujete danas. Kakvo je tržište automobila na početku 2025. godine koje su neke osnovne značajke koje biste podijelili s našim čitateljima?

Kada je u pitanju prodaja automobila, prošla godina 2024 rekordna, rast je ostvaren i u prodaji polovnih/rabljenih automobila, ali i novih. U BiH je prodano preko 100.000 automobila, od čega je samo 8.000 novih. Globalno tržište rabljenih automobila je u 2024 procjenjeno na 1.9 trilijardi USD, a u narednih pet godina očekuje se da će ovo tržište rasti 6% n godišnjem nivou.

Automobil već odavno nije luksuz nego potreba. Ali su potrebe različite. Na primjer trend mogućnosti rada od kuće je u svijetu promijenio navike potrošača po pitanju izbora automobila. Kod nas još uvijek nemamo masovnu promjenu svijesti, tako da nemamo standardnu podjelu kupovine automobila „za svaki dan“ radi odlaska na posao i automobila za duže relacije.  

Kakav automobil traži prosječan kupac na BH tržištu? Koju klasu automobila traži? Koja je prosječna cijena automobila koju najčešće kupci traže?

TAS je nedavno proslavio svoj prvi rođendan. Ono što smo imali na umu kad smo krenuli u ovaj posao ostvarujemo. Dobro smo procijenili potrebe tržišta. Odlučili smo se fokusirati na segment automobila male starosti i srednje cjenovne kategorije. Ili da budem precizan, u TAS-u možete naći automobile starosti 3-5 godina, vrijednosti 20.000-50.000 BAM.

U praksi, vidimo da je to segment tržišta gdje postoji najveća tražnja, Naši kupci su uglavnom porodični ljudi koji optimiziraju svoje potrebe za limenim ljubimcem. Traže kvalitetan automobil, udoban, pogodan i za gradsku vožnju i duže relacije. Jako su traženi SUV, ali i limuzine i manji gradski automobili.

Na koji način kupci danas najčešće financiraju kupovinu svog limenog ljubimca?

Kupovina automobila nije impulzivna, nego brižljivo planirana. Mi u TAS-u smo toga svjesni. Neki od naših klijenata već dođu sa pripremljenim finansiranjem, da li iz ušteđevine ili kroz kredit.

Mi smo za svoje klijente osigurali mogućnost da u maksimalno kratkom roku mogu pristupiti finansiranju na kredit ili leasing sa našim partnerskim institucijama, uz povoljne uslove.

S kojih tržišta najčešće dolaze rabljeni automobili u BiH? Koja je prosječna starost automobila u salonu TAS??

Naši automobili dolaze iz EU, imam podršku dva prijatelja najbolja dobavljača u regiji i zaista se mogu pohvaliti da kupujemo odlične – možda i najbolje provjerene automobile sa garancijom na pređenu kilometražu i porijeklo.

Je li se tijekom prošle godine osjetio nedostatak automobila na tržištu Bosne i Hercegovine?

Mi smo počeli raditi početkom 2024. godine, a ono što mogu reći da zastoj u proizvodnji novih automobila u periodu korone odrazio se direktno i na tržište rabljenih automobila. Došlo je i do zastoja i produženja isporuke automobila, čime je narušen decenijski odnos ponude i tražnje te su mnoge i velike kompanije EU pribjegavale flotnoj  kupovini rabljenih automobila za poslovne svrhe. Tako da mislim da je generalno sada veća potražnja i rok isporuke duži nego ikada prije.

Koliko su u rabljenim automobilima zastupljeni hibridi? Ima li električnih automobila? Traže li se?

Kao društveno odgovorna firma pratimo trendove uvođenja ekoloških standarda u auto industriju, i to od prvog prototipa na hidrogen pa i kasnije preko električnih odnosno hibridnih automobila.

Naravno postoje pojedinačni interesi za hibridnim rabljenim automobilima, vjerovatno iz razloga samog održavanja takvih vozila sa malo većim kilometražama. Mi smo malo tržište i kod nas zapadni trendovi kasne, što bi moji prijatelji rekli i to je dobro, dok prođe period otklanjanja svih slabosti novih tehnologija.

Da bi se potaknulo ovo tržište, potrebna je kvalitetna infrastruktura, koju BiH nažalost nema. Također, većina Europskih zemalja daje jake poticaje na prelazak na ekološki prihvatljivija goriva. S druge strane, postoje mnoge kontraverze o ekološkom uticaju odlaganja baterija. Zato je interes za ovim automobilima u odnosu na ukupnu potražnju relativno mali.

Također, od najvećih europskih proizvođača je jasno komunicirano da se ne namjerava gasiti proizvodnja automobila pogonjenih fosilnim gorivima najmanje do 2032. godine. Što znači da će još dosta vremena proteći prije nego budemo imali značajan broj vozila na električnih vozila kao najtraženijeg tipa motora.

U svakom slučaju mi smo tu da udovoljimo zahtjevima kupaca, kada za to dođe vrijeme.

Moram priznati da posjedujem hibridno vozilo određeni period, te mi je osnovna zamjerka nedostupnost punjača. Kakav je vaš utisak?

Razumijem vas. Hibridno vozilo može biti opcija, ali to je kako i samo ime kaže kombinacija. I u slučaju BiH vjerujem da nemate priliku puno koristiti električni pogon. Dosta putujem po EU i to automobilom, porodično uglavnom. Primjetio sam na dosta mjesta i to u najrazvijenijim zemljama EU, da a tamo gdje i ima punjača uglavnom su velike gužve i da se dugo čeka, što može biti nezgodno, bez obzira da li putujete poslom ili kao turista…

Infrastruktura za punjenje vozila u BiH, rekao bih, nije ni u ozbiljnoj početnoj fazi razvoja. Stoga je to nažalost još uvijek nešto što vas ograničava na recimo gradsku vožnju. Dođete kući, napunite… i to je to. Imate na primjer odličnu inicijativu u Travniku gdje su investirali u razvoj i proizvodnju prvog električnog dostavnog vozila. Odlična ideja, ali bojim se da će sve to ići u izvoz.

Za sada automobili na fosilna goriva.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno