Poslovni plan je poput arhitektonskog plana za kuću ili zgradu. Morate znati koji su vam materijali potrebni, kako ćete izgraditi zgradu i kada trebate izgraditi svaki dio zgrade. Počinjete od temelja jer vaš posao ne može opstati bez toga.
Vizualizirajte sebi – što je zapravo poslovni plan?
Poslovni plan je opis budućnosti vašeg poslovanja. Taj dokument govori što planirate učiniti i kako to planirate učiniti te je sam po sebi strateški. Počinjete ovdje, danas, s određenim resursima i mogućnostima. Želite doći do neke točke u budućnosti (obično nakon tri do pet godina) kada će vaša tvrtka imati drugačiji skup resursa i mogućnosti, kao i veću vrijednost imovine. Vaš plan pokazuje kako ćete stići odavde do tamo. U biti, on je putokaz od mjesta gdje ste sada do mjesta gdje želite biti kroz neko vrijeme.
Izrada vašeg poslovnog plana – ‘ciglu po ciglu’
Ako ste radili bilo kakvo istraživanje o poslovnim planovima na internetu ili preko agencija, vjerojatno ste čuli za općeprihvaćena pravila o tome što bi poslovni plan trebao uključivati i kako bi ga trebalo predstaviti. Ukratko, plan bi trebao pokriti sva važna pitanja koja će pridonijeti uspjehu vašeg poslovanja, uključujući:
1. Osnovni poslovni koncept.
Ovdje razgovarate o industriji, svojoj poslovnoj strukturi, vašem određenom proizvodu ili usluzi te kako planirate učiniti svoje poslovanje uspješnim. Da upotrijebimo analogiju izgradnje zgrade, ovo je beton koji koristite za svoje temelje.
2. Vaša strategija i konkretne radnje koje planirate poduzeti kako biste je proveli.
Koje ciljeve imate za svoj posao? Kad i kako ćete postići svoje ciljeve? Morate znati kako planirate izgraditi svoju zgradu.
3. Vaši proizvodi i usluge i njihove konkurentske prednosti.
Ovo je vaša prilika da zadivite čitatelje dobrim, čvrstim informacijama o svojim proizvodima ili uslugama i zašto će baš njih kupci htjeti kupiti, a ne one vaših konkurenata. Vaši proizvodi i usluge su materijali koje ćete koristiti za izgradnju.
4. Tržišta kojima ćete se baviti.
Sada morate izraditi svoj marketinški plan. Tko će biti vaši kupci? Koja je vaša demografska publika? Kako ćete privući i zadržati dovoljno kupaca da biste ostvarili profit? Koje ćete metode koristiti da biste osvojili svoju publiku? Što vaš posao izdvaja od konkurencije? Kako ćete privući ljude da dođu k vama i potroše novac?
5. Pozadina vašeg menadžerskog tima i ključnih zaposlenika.
Posjedovanje informacija o ključnom osoblju važan je, ali često pogrešno predstavljen dio poslovnog plana. To nije duga i detaljna biografija svake uključene osobe, već točan prikaz onoga što su učinili i što donose za ovu specifičnu poslovnu priliku. Čitatelji će željeti znati tko će graditi vašu zgradu i jesu li kvalificirani graditelji.
6. Vaše potrebe za financiranjem.
One će se temeljiti na vašim projiciranim financijskim izvješćima i pružiti model na koji način će se odvijati vaše ideje o tvrtki, njezinim tržištima i strategijama. Kad je u pitanju zgrada, morate znati troškove svih materijala i kako ćete se prilagoditi promjenjivim uvjetima, uključujući cijene i kašnjenja izgradnje zbog vremenskih prilika.
Dok pišete svoj poslovni plan, držite se činjenica, a ne osjećaja, projekcija umjesto nada i realnih očekivanja dobiti, umjesto nerealnih snova o bogatstvu. Želite svima pokazati da će vaša ‘zgrada’ trajati godinama, zar ne? A činjenice – one koje se mogu provjeriti i dokazati – uložit će vaš plan u najvažniju komponentu od svih: vjerodostojnost.
Koliko bi trebao biti dug vaš plan?
Koristan poslovni plan može biti bilo koje duljine, od sažetka na jednoj stranici do više od 100 stranica za posebno detaljan plan koji opisuje složeniju organizaciju posla.
Tipičan poslovni plan ima 15 do 25 stranica, izrađen je i (obično) se šalje elektroničkim putem, ponekad popraćen obrascima koje primatelj traži da ih ispunite. No, ponekad se može tražiti i tiskani primjerak plana.
Mini planovi od 5 do 10 stranica popularni su sažeti modeli koji mogu stajati sami za manje tvrtke. Veće tvrtke, koje traže značajna sredstva, često će u početku imati male planove, ali razvojem poslovanja rast će i potrebe za novim, većim poslovnim planom. Ne kaže se uzalud da je potrebno dugo proučavati pri izradi plana, a zatim ga suziti za potrebe prezentacije.
Veličina plana također će ovisiti o prirodi vašeg poslovanja i razlogu za pisanje plana. Ako imate jednostavan koncept, možete ga izraziti s vrlo malo riječi. S druge strane, ako predlažete novu vrstu posla ili čak novu industriju, možda će biti potrebno dosta objašnjenja da biste prenijeli poruku. Ako pišete plan za podjelu velike organizacije, možda ćete dobiti određeni format i propisanu dužinu.
Svrha vašeg plana također određuje njegovu duljinu. Ako tražite milijune eura u početnom kapitalu da započnete riskantan pothvat, obično ćete (iako ne uvijek) morati puno objašnjavati. Ako već imate odnose s potencijalnim investitorima, oni bi jednostavno željeli mini plan. Ako ćete samo koristiti svoj plan za interne potrebe za upravljanje tekućim poslovanjem, mnogo skraćenija verzija može biti dovoljna.
Mnoge prezentacije poslovnih planova izrađuju se u PowerPointu, koristeći 10 do 12 slajdova da ispričate svoju priču. Ovo je odlična početna točka, ali trebali biste imati bar mini plan na raspolaganju, pogotovo ako tražite milijune eura.
Kada biste trebali napisati svoj poslovni plan?
Činjenica da čitate ovaj članak znači da već razmišljate o tome kako je došlo vrijeme za pisanje poslovnog plana. Vjerojatno ste u ili blizu jedne od mnogih prilika kada će se on pokazati korisnim za vas.
Poslovni plan je dobar način da istražite izvedivost novog posla, a da ga zapravo ne morate pokrenuti i voditi. Dobar plan može vam pomoći da uočite ozbiljne nedostatke u svom konceptu. Možda ćete otkriti jaku konkurenciju dok istražujete tržišni dio ili otkriti da vaše financijske projekcije uopće nisu realne.
Svaki pothvat koji se suočava s velikim promjenama (a to vrijedi za gotovo sva poduzeća) treba poslovni plan. Ako se demografija vašeg tržišta brzo mijenja, jaki novi konkurentni proizvodi predstavljaju izazov vašoj profitabilnosti. Ako očekujete da će vaše poslovanje dramatično rasti ili se smanjivati, ako se gospodarska klima poboljšava ili brzo propada, trebat će vam poslovni plan. To će vam omogućiti da napravite odgovarajuće promjene.
Ako razmišljate o kupnji ili prodaji tvrtke, vaš poslovni plan može vam pružiti praktičan alat za utvrđivanje vrijednosti.
Trebat će vam poslovni plan i ako tražite financiranje
Naime, poslovni plan je okosnica vašeg prijedloga financiranja. Bankari, rizični kapitalisti i drugi financijeri rijetko daju novac bez da vide plan. Manje sofisticiranim investitorima ili prijateljima i obitelji možda nije potreban poslovni plan, ali ga zaslužuju. Čak i ako financirate posao vlastitom ušteđevinom, sami sebi dugujete planiranje kako ćete potrošiti resurse koje obvezujete.
Pisanje poslovnog plana nije jednokratna vježba. Samo zato što ste napisali plan kada ste počinjali ili skupljali novac za početak, ne znači da ste ga i završili. Mnoge tvrtke traže dodatne krugove financiranja. Ažuriranjem poslovnih planova, kako bi se investitorima dalo do znanja da su ranija sredstva adekvatno iskorištena, povećavaju se šanse za dobivanje novih sredstava. Poslovni plan zato treba redovito prepisivati ili revidirati kako biste iz njega izvukli maksimalnu korist. Obično se revidiraju jednom godišnje, a češće ako su se uvjeti toliko promijenili da je prethodni plan postao nerealan.
Poslovni plan drugačiji i bolji od konkurencije
Konkurentska prednost čini vas drugačijim i boljim od ostalih. Niže cijene, viša kvaliteta i bolja prepoznatljivost imena primjeri su konkurentske prednosti. Proučavajući svoju konkurenciju, možete osmisliti vlastitu konkurentsku prednost pružajući nešto (ili nekoliko stvari) što ona ne nudi.
Isto tako, poslovni planovi ne moraju biti komplicirani, dugački dokumenti. Oni samo moraju uhvatiti suštinu što će tvrtka učiniti i zašto će biti uspješna.
Možda niste znali, ali poslovni plan za jedan od najuspješnijih startupa ikad započeo je naškraban na trokutu salvete! Godina je bila 1971., a Herb Kelleher i Rollin King dobili su ideju za zrakoplovnu liniju koja će letjeti u Houstonu, Dallasu i San Antoniju. Trokut koji je povezivao gradove bio je njihov plan rute – a na koncu i osnova poslovnog plana za Southwest Airlines!
Dva su poduzetnika ubrzo potpunije izrazila svoju viziju Southwest Airlinesa u punopravnom poslovnom planu i prikupila milijune početnog kapitala kako bi krenuli s mrtve točke.
Na kraju su sa svim informacijama izašli u javnost. Usput se zrakoplovni prijevoznik proširio izvan ta tri grada kako bi uključio druga odredišta u Teksasu, a sada bilježi više od 100 odredišta u 42 države plus u Washingtonu, DC-u i Portoriku, s više od 4000 dnevnih letova te prihodima od 15,8 milijardi dolara (podaci za 2021. godinu)!
Izvor: Poduzetnik