Kontroling je funkcijski instrument menadžmenta koji podupire poduzetničke procese poduzeća. Također, može se objasniti i kao funkcija u menadžerskom sustavu usmjerena ka povećanju efikasnosti i efektivnosti menadžmenta. Prikuplja i analizira podatke vezano za rezultate poslovanja koji se u obliku izvješća predočuju upravi kao podloga za donošenje odluka. Kroz svoje djelovanje kontroling ujedinjuje kvalitetu, te definira viziju, misiju i ciljeve te predstavlja integrativnu aktivnost menadžmenta.
Također, kontroling se definira i kao filozofija upravljanja, skup znanja koja su potrebna kako bi se na bazi bezbrojnih podataka iz poduzeća i izvan njega prikupio optimalan broj informacija koje su menadžerima neophodne za kvalitetno odlučivanje. On omogućuje kvalitetnije upravljanje budućim događajima, te daje odgovore na konkretna pitanja:
- kakve su trend vrijednosti i što možemo očekivati u budućnosti?
- u koje proizvode više ulagati, a koje napuštati?
- koje kupce u budućnosti izbjegavati?
- koja tržišta u budućnosti razvijati, a s kojih se povlačiti?
- na koji način se financirati?
Slijedeći poimanje kontrolinga, stručna literatura definira zadatke kontrolinga. Zadaci kontrolinga se izvode iz temeljnih ciljeva poduzeća i praktičnih potreba menadžmenta. Zadatak kontrolinga je ciljeve učiniti mjerljivim i jasnima te koordinirati aktivnosti prema njihovom ostvarenju korištenjem različitih metoda i tehnika koordinacije, planiranja, analize, kontrole i informiranja.
Uloga kontrolinga je:
- stručna i savjetodavna pomoć menadžmentu,
- povezivanje menadžmenta, organizacije, računovodstva, financija uz pomoć informatičke potpore u zaokruženu cjelinu kako bi se dobila velika slika poslovanja poduzeća,
- povezivanje strateškog i operativnog, izrada sustava planiranja i izvješćivanja i fokusiranje na budućnost,
- kontroling kao skrbnik podataka i čuvar poslovnog rezultata.
Kontroling istražuje da li se zacrtani ciljevi dostižu, propituje razloge koji su doveli do odstupanja i vraća na pravi put. Ukoliko put nije pravi – potiče na preispitivanje strategije. Bit je u brzini i agilnosti koja je u vremenima turbulentnih promjena i velike volatilnosti neophodna.
Kontroleri su zaduženi da prate poduzeće kao cjelinu usmjereno prema budućnosti kao poslovni partneri menadžerima na svim hijerarhijskim razinama. Moderni kontroling neizostavna je karika svakog poduzeća koje želi rasti, razvijati se i dugoročno opstati.
Autor: M.M. za Financa.ba
Prilikom preuzimanja ovog članka obavezno navesti financa.ba kao izvor i poveznicu (link) na članak