4P marketinga

    215
    4p marketinga, ilustracija, izvor:VectorStock

    4P marketinga (poznato još i kao marketing mix) su četiri bitna čimbenika uključena u oglašavanje robe ili usluga. To su: proizvod (roba ili usluga, engl. Product), cijena (ono što potrošač plaća, engl. Price), promocija ( engl. Promotion), distribucija ( engl. placement, ili “place” kako se ponekad koristi)
    Koncept 4P postoji od 1950-ih, a kako se marketinška industrija razvijala, koncepti ljudi, procesa i fizičkih dokaza također su postali važne komponente marketinga proizvoda.

    Neil Borden popularizirao je ideju marketinškog miksa – i koncepte koji će kasnije biti poznati prvenstveno kao četiri P – u 1950-ima. Borden je bio profesor marketinga na Sveučilištu Harvard. Njegov članak iz 1964. pod naslovom “Koncept marketinškog miksa” pokazao je načine na koje tvrtke mogu koristiti taktike oglašavanja kako bi privukle svoje potrošače. Desetljećima kasnije, koncepte koje je Borden popularizirao tvrtke još uvijek koriste za oglašavanje svojih proizvoda i usluga.

    Proizvod

    Proizvod se odnosi na robu ili uslugu koju tvrtka nudi kupcima. U idealnom slučaju, proizvod bi trebao zadovoljiti postojeću potražnju potrošača. Ili proizvod može biti toliko uvjerljiv da potrošači vjeruju da ga trebaju imati i stvara novu potražnju. Da bi bili uspješni, trgovci moraju razumjeti životni ciklus proizvoda, a poslovni rukovoditelji moraju imati plan za postupanje s proizvodima u svakoj fazi svog životnog ciklusa. Vrsta proizvoda također djelomično diktira koliko ga tvrtke mogu naplatiti, gdje ga trebaju postaviti i kako ga trebaju promovirati na tržištu.

    Mnogi od najuspješnijih proizvoda bili su prvi u svojoj kategoriji. Primjerice, Apple je bio prvi koji je stvorio pametni telefon osjetljiv na dodir koji je mogao reproducirati glazbu, pregledavati internet i telefonirati. Od studenog 2018. Apple je prestao javnosti pružati podatke o broju prodatih iPhonea. Međutim, od 1. studenog 2018. ukupan prihod od prodaje iPhonea iznosio je 2,2 milijarde dolara. Apple je otkrio da je 22. studenoga 2014. prodao svoj milijarditi iOS uređaj. A 2018. tvrtka je objavila da se približava prodaji dvo-milijarditog iOS uređaja.

    Cijena (Price)

    Cijena je trošak koji potrošači plaćaju za proizvod. Marketinški stručnjaci moraju povezati cijenu sa stvarnom i percipiranom vrijednošću proizvoda, ali također moraju uzeti u obzir troškove nabave, sezonske popuste i cijene konkurenata. U nekim slučajevima, poslovni rukovoditelji mogu podići cijenu kako bi proizvodu dali izgled luksuza. Alternativno, mogu sniziti cijenu kako bi više potrošača moglo isprobati proizvod.

    Marketinški stručnjaci također moraju odrediti kada i je li diskontiranje prikladno. Popust ponekad može privući više kupaca, ali također može ostaviti dojam da je proizvod manje ekskluzivan ili manje luksuzan u usporedbi s onom kada je imao veću cijenu.

    UNIQLO, sa sjedištem u Japanu, proizvođač je globalne ležerne odjeće. Poput svojih konkurenata—drugih poznatih brandova “casual” odjeće kao što su Gap i Zara—UNIQLO proizvodi jeftinu odjeću za svakodnevnu upotrebu.

    Ono što UNIQLO čini jedinstvenim je to što proizvodi inovativne, visokokvalitetne proizvode. To može postići tako što nabavlja svoju tkaninu od svojih partnera proizvođača materijala, osigurava stabilne, visokokvalitetne materijale po niskoj cijeni narudžbom u velikim količinama i kontinuirano traži najkvalitetniji i najjeftiniji materijal na svijetu. Tvrtka također izravno pregovara sa svojim proizvođačima te je izgradila strateška partnerstva s visokokvalitetnim i inovativnim japanskim proizvođačima.

    UNIQLO također predaje svoju proizvodnju partnerskim tvornicama; budući da ne posjeduje vlastite tvornice, ima fleksibilnost da promijeni proizvodne partnere ako se s vremenom promijeni najbolja lokacija proizvodnje. Konačno, tvrtka zapošljava tim vještih tekstilnih obrtnika koje šalje u svoje partnerske tvornice diljem svijeta radi kontrole kvalitete. Osim toga, voditelji proizvodnje posjećuju tvornice jednom tjedno kako bi riješili probleme s kvalitetom.

    Promocija

    Promocija uključuje oglašavanje, odnose s javnošću i promotivnu strategiju. Cilj promocije proizvoda je otkriti potrošačima zašto im je potreban i zašto za njega trebaju platiti određenu cijenu.

    Marketinški stručnjaci teže povezivanju elemenata promocije i položaja kako bi mogli dosegnuti svoju osnovnu publiku. Na primjer, u digitalnom dobu faktori “mjesto” i “promocija” jednako su online koliko i offline. Točnije, gdje se proizvod pojavljuje na web stranici tvrtke ili društvenim medijima, kao i koje vrste funkcija pretraživanja pokreću odgovarajuće ciljane oglase za proizvod.

    Švedska marka votke Absolut prodala je samo 10.000 kutija svoje votke 1980. No do 2000. tvrtka je prodala 4,5 milijuna kutija, dijelom zahvaljujući svojoj kultnoj reklamnoj kampanji. Slike u kampanji prikazivale su bocu s potpisom branda stiliziranu kao niz nadrealnih slika: boca s aureolom, boca od kamena ili kao obrisi drveća na skijaškoj stazi. Do danas, ova Absolut reklamna kampanja jedna je od najdugovječnijih kontinuiranih oglasnih kampanja svih vremena, od 1981. do 2005.

    Distribucija (Placement, Place)

    Kada tvrtka donosi odluke o distribuciji (placement, place), pokušava odrediti gdje će prodati proizvod i kako ga isporučiti tržištu. Cilj poslovnih rukovoditelja je uvijek iznijeti svoje proizvode pred potrošače koji će ih najvjerojatnije kupiti.

    U nekim slučajevima to se može odnositi na stavljanje proizvoda u određene trgovine, ali se također odnosi i na postavljanje proizvoda na izlogu određene trgovine. U nekim slučajevima, postavljanje se može odnositi na čin uključivanja proizvoda u televizijske emisije, filmove ili na web-stranice kako bi se privukla pozornost na proizvod.

    Film Golden Eye iz 1995. bio je sedamnaesti nastavak u filmskoj franšizi o Jamesu Bondu. Bio je to prvi film o Bondu u kojem nije prikazan automobil Aston Martin. Umjesto toga, britanski glumac Pierce Brosnan sjeo je u BMW Z3. Iako je Z3 izašao tek nekoliko mjeseci nakon što je film napustio kina, BMW je primio 9000 narudžbi za automobil mjesec dana nakon otvaranja filma.

    Kako koristimo 4 P marketinga?

    4P model može se koristiti kada planirate novi poslovni pothvat, ocjenjujete postojeću ponudu ili pokušavate optimizirati svoju prodaju sa svojom ciljanom publikom. Također se može koristiti za testiranje vaše trenutne marketinške strategije.

    Izvor: prilagođeno prema investopedia.com