Posljednje četiri godine Google je većim dijelom govorio o uklanjanju kolačića trećih strana — malih dijelova softvera koje web stranice postavljaju u vaš preglednik kako bi pratile vaše aktivnosti. Kolačići prve strane ili oni koje postavljaju web-mjesta da bi vas zadržali prijavljenima ili zapamtili vaše postavke su u redu i ne idu nikamo. To je druga vrsta koja se općenito smatra problemom privatnosti.
Googleovo putovanje do ovdje bilo je, pa, zanimljivo. Safari i Firefox već blokiraju kolačiće trećih strana, zajedno s nizom drugih načina na koje vas web stranice pokušavaju pratiti na mreži. Čak i drugi Chromium preglednici, poput Bravea, na primjer, blokiraju kolačiće trećih strana prema zadanim postavkama.
Google je, međutim, odgodio ukidanje kolačića sve dok nije osmislio ono što naziva “čuvanjem privatnosti” načinom ciljanja korisnika. Od 2020. Google je izbacio nekoliko varijacija na sličnu temu: umjesto kolačića, Chrome bi pratio što radite i dodijelio vam neku vrstu profila koji ne otkriva tko ste, ali vas grupira s drugim korisnicima sa sličnim interesima. Zatim bi oglašivači mogli ciljati oglase na temelju stvari do kojih Google kaže da vam je stalo, a da web-mjesto zapravo ne dobije nikakve vaše osobne podatke.
Stvar je u tome što u osnovi nije djelovalo — barem ne tako dobro. A oglašivači su to mrzili. Ne samo da su ga mrzili, nego su se žalili da bi to Googleu dalo preveliku prednost. Vratit ćemo se na to za minutu jer se pokazalo da je vrlo važan sastojak u ovoj sagi o kolačićima.
U ponedjeljak, u iznenađujućem preokretu, tvrtka je rekla da je odustala od uklanjanja kolačića trećih strana. Ali će umjesto toga korisnicima dati neku vrstu izbora. Mislim, tehnički, već možete odabrati blokiranje kolačića, iako većina korisnika nikada neće imati problema. Sada Google kaže da predlaže da se korisnicima ponudi mogućnost blokiranja kolačića trećih strana.
Taj citat, usput, govori sve što trebate znati o tome zašto Google mijenja svoj plan.
Konkurentska prednost
Google je najveća svjetska platforma za oglašavanje, pa biste mogli pomisliti da želi držati kolačiće jer je to dobro za posao. Stvar je u tome što Google ne treba kolačiće trećih strana. Ljudi jednostavno upisuju ono što traže izravno na Googleovu web stranicu. Prilično je lako ciljati nekoga s oglasima kada vam kažu točno što ih zanima. To je, doslovno, najunosniji poslovni model na cijelom svijetu.
Pravi razlog zbog kojeg Google treba kolačiće trećih strana je taj što bi mu njihovo uklanjanje dalo ogromnu prednost u odnosu na bilo koju drugu platformu za oglašavanje. Možda biste pomislili da je to dobro za poslovanje. Osim što bi gotovo sigurno zahtijevalo antitrust nadzor, čak i izvan onoga s čim se već suočava.
Suludo je misliti da bi Google mogao natjerati internet da poštuje vašu privatnost. Ali razlog zašto to ne čini je taj što bi ga vjerojatno tužili da radi protiv tržišnog natjecanja. A budući da je već tužen za ponašanje protiv tržišnog natjecanja, radije da se regulatoru ne suprotstavlja više nego što je potrebno.
Razlog za blokiranje kolačića je taj što nisu dobri za privatnost. Zbog toga ih drugi preglednici tvrtki koje nisu prvenstveno platforme za online oglašavanje već blokiraju. Zato Google kaže da je uložio toliko vremena i truda da ih blokira u Chromeu. Ispostavilo se da je natjerati internet da poštuje vašu privatnost za Google bila prevelika smetnja.
Izvor: Inc.; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.