Žene općenito ne čine većinu u startupovima, a uz to imaju i manje izglede dobiti novčanu potporu za razvoj vlastitog. Prema nedavnom istraživanju, žene čak i izbjegavaju startup-ove u kojima dominiraju muškarci. Istraživanje je provedeno na uzorku od 8000 nezaposlenih osoba, pomoću aplikacije koja nalikuje na Tinder, a u kojoj ispitanici jednim pokretom prsta odlučuju zanima li ih tvrtka ili ne. Svaki oglas za posao u aplikaciji sadrži i strukturu tvrtke prema spolu.
Isključuju li startupovi žene namjerno?
Prema rezultatima, kad žene čine manje od 15% radne snage organizacije, žene su se odlučile ne prijaviti u gotovo 30% slučajeva više nego muškarci. Što je veći balans spolova u tvrtki, veće su i šanse da će žene htjeti raditi u njoj.
Što se tiče sastava startupova uključenih u istraživanje, petina njih zapošljava manje od 15% žena. S obzirom na to da ovakvim sastavom odbijaju žene, rješavanje ovog problema značajno je otežano, piše Forbes.
Problem je inače i dublji od toga. Naime, u ranijim stadijima razvoja startupova, kad tvrtka još nema vlastiti HR tim, proces zapošljavanja vrše vlasnici tvrtke.
„Ti će vlasnici najčešće zapošljavati ljude iz vlastite mreže i obično neće ulagati u formalne procedure kako bi izbjegli pristranost,“ govori Yugal Engel sa Sveučilišta u Amsterdamu i glavni autor istraživanja. Kako su osnivači startupova većinom muškarci, a njihovu mrežu time češće čine muškarci, oni nastavljaju dominirati.
Ulaganje prema – spolu
Kako su osnivači startupova u pravilu muškarci, stvara se predrasuda koja ženske startupove koči pri razvoju. Tako je u SAD-u 2021. tek 2% novca uloženog u startupove pripalo onima koje vode žene, dok su oni s kompletno muškim timovima dobili čak 82% sredstava.
„Značajna većina osnivača su bijeli muškarci, a žene su podzastupljene u većini startupova, a naročito u onima koji primaju venture ili growth kapital,“ govori Engel. „Oni startupovi koji će najvjerojatnije rasti i zapošljavati radnike ujedno su i oni u kojima je najmanje žena.“
Za razliku od žena, na odluku muškaraca o kandidiranju za radno mjesto nije utjecala spolna struktura zaposlenika. Nije im bilo važno dominiraju li tvrtkom muškarci ili žene.
„Ljudi su uglavnom svjesni toga da startupovima dominiraju muškarci. Žene stoga očekuju biti manjina, a muškarci očekuju biti većina. Status manjine kod ljudi budi osjećaje manje vrijednosti, isključivanja i nepoštovanja,“ pojašnjava Engel.
Muškarci se ne boje da će ih se loše tretirati temeljem spola.