Tehnika “omdenken” podrazumijeva pretvaranje problema u priliku. Ukratko, umjesto da tražiš rješenje za problem, traži način da iskoristiš problem u svoju korist.
‘Omdenken’ je, dakle, način razmišljanja kako problem pretvoriti u priliku. Sama tehnika se primjenjuje tako da se započne s izjavom ‘Da, imam problem, ali…’
Na primjer, vlasnik ste vrtića i imate problem s roditeljima – uvijek zakasne doći po dijete. Ako se vodite klasičnim načinom razmišljanja, prvo rješenje je da zaposlenici duže ostanu na poslu čekajući roditelje. Međutim, u stvarnosti je ovo rješenje skupo, jer znači plaćanje dodatnih sati rada.
Naredno rješenje bi bilo roditelje svakodnevno porukom podsjećati da na vrijeme trebaju doći po djecu u vrtić.
Ili, voditi evidenciju koji roditelji kasne i baviti se njihovim slučajem i razlozima kako bi se našlo rješenje.
Prema “omdenken” tehnici teško da će bilo koje od ovih rješenja donijeti rezultate.
Problem je prilika
Ono što kreatori Omdenken tehnike preporučuju je prvo prihvatiti da imate problem. Reći ‘Da!’ To znači da ste prihvatili činjenicu da su roditelji jako zaposleni.
Zatim, nakon što ste prihvatili činjenicu da su roditelji prezauzeti i često kasne, nastavljate sa svojim problemom. Kako?
Nudeći roditeljima novu, plaćenu, uslugu u okviru već postojeće – čuvanje djece tijekom dana, i večernji obrok. Ponudite roditeljima da zauzmu svoje mjesto za stolom gdje će večerati sa svojom djecom. Pobrinite za kuhanje i obroke. Na ovaj način svi su na dobitku – roditelji više ne moraju žuriti, provodit će vrijeme u već pripremljenom obroku s djecom. A vi ste prodajom dodatne usluge povećali svoj prihod.
Ako prihvatite ovakav način razmišljanja o problemima i rješavanju istih u svim segmentima posla i života, vidjet ćete da problem prestaje biti problem. Prerasta u priliku. I to može biti dobra poslovna prilika.
Da bi primijenio tehniku omdenkena u poslovnom okruženju, trebaš slijediti ove korake:
- Identificiraj problem koji želiš riješiti ili situaciju koju želiš poboljšati.
- Preformuliraj problem u priliku, tako da ga sagledaš sa pozitivne strane. Na primjer, ako je problem nedostatak kvalificiranog osoblja, prilika bi mogla biti ulaganje u obuku i razvoj postojećeg osoblja.
- Razmisli o mogućim načinima da iskoristiš priliku, tako da stvoriš vrijednost za sebe, svoje klijente, svoje zaposlenike ili svoje partnere.
- Odaberi najbolji način da realiziraš priliku, tako da uzmeš u obzir sve relevantne faktore. Kao što su troškovi, rizici, vremenski okviri, resursi, konkurencija i sl.
- Provedi svoj plan i prati rezultate, tako da možeš učiti iz svojih uspjeha i neuspjeha.
Omdenken nadmašuje očekivanja
‘Omdenken’ sa svojom primjenom u dva koraka svojevrsna je kreativna jiu-jitsu tehnika jer koristite energiju problema. Ključno je da ovakav način razmišljanja ne može riješiti problem. Nego sam problem postaje namjera ili ideja s kojom započinjete nešto novo.
Berhold Ganster jedno je od cijenjenijih imena koja pišu o ‘omdenken’ pristupu. On je dramaturg i dugo je radio u kazalištu, da bi prije 20 godina počeo promicati takav način razmišljanja na pozornici. Do sada je objavio već 13 knjiga o ‘omdenken’ filozofiji. Inače, “omdenken” je nizozemska riječ koja znači “obrnuto razmišljanje”.
Teorija da je problem prilika stekla je veliku popularnost u poslovnom svijetu prvenstveno zbog svoje jednostavne primjene. Tu su i rezultati za koje mnogi kažu da nadmašuju sva očekivanja.